Открийте ни и в
Jesus Christ Superstar

Танц

Балет Арабеск в навечерието на 50-годишнината със специално представление във VIVACOM ArtHall

MIKA

публикувано

на

На 19 февруари (петък) емблематичната българска трупа за съвременен танц балет Арабеск ще представи фрагменти от свои постановки в пространството за култура VIVACOM ArtHall. Събитието е с начален час 19.00 ч. и със свободен вход.

Спектакълът е колаж от танцово представление и мултимедия, представяща работата на трупата през последните години. Танц и изображение, абстракция и документални кадри си дават среща, за да видят красотата на изкуството през различни ъгли и да създадат един синтетичен спектакъл. Балет Арабеск ще покаже части от постановки на водещи български и чужди съвременни хореографи като Боряна Сечанова, Мила Искренова, Анна Донева, Асен Наков, Морис Кози. Поставени в неконвенционалното пространство на VIVACOM ArtHall, отделните етюди ще придобият ново звучене и ще влязат в неочаквани взаимовръзки.

[media-credit id=198 align=”alignleft” width=”300″][/media-credit]

На сцената на VIVACOM ArtHall ще танцуват едни от най-изявените артисти на балет Арабеск:   Ангелина Гаврилова, Андрея Андонова, Виктория Петрова, Константина Ханджиева, Мариана Крънчева, Марина Попова, Петя Колева, Васил Дипчиков, Стефан Вучов и Филип Миланов.

Спектакълът обещава едно различно естетическо и емоционално изживяване за всички любители на съвременния танц балет и е първото събитие в жанра, с което VIVACOM Arthall поставя началото на отварянето на пространството към всички изкуства.

Балет Арабеск е основан през 1967 г. от големите артисти, солисти на балета на Софийската опера – Красимира Колдамова, Ичко Лазаров, Вера Кирова и др. От своето създаване, преди почти половин век, трупата се утвърждава като най-елитният български самостоятелен балетен театър, със свой собствен облик, солисти, кордебалет и впечатляващ репертоар. Емблематичните спектакли „Нестинарка” и „Болеро” и до днес се изпълняват от танцьорите на трупата наред със спектаклите на Боряна Сечанова, Мила Искренова и на най-младото поколение хореографи, за които сцената на Арабеск е винаги открита.

В 50-годишната история на Балет Арабеск са поставени над 200 заглавия с различна стилистика – от неокласика до дързък експеримент. Спектаклите на трупата достойно делят сцена с най-добрите образци на този жанр в света. Сред големите хореографи, роботили в трупата, са световните имена на Алберто Алонсо, Люк Буи, Уейн МакГрегор и др.

Благодарение на професионализма, виртуозната техника, съчетана със силното артистично присъствие на танцьорите, „Арабеск“ печели овациите на танцовата публика не само в   България, но и в    Европа, Америка, Азия и Африка.

 

 

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Общество

Танцово училище “Илиев” представя “Къде са слоновете?”

MIKA

публикувано

на

от

Танцово училище “Илиев” представя на 18 декември 2017 г. (понеделник) от 19 ч. в ОКИ ДК „Искър“ детският танцов спектакъл  “Къде са слоновете?”.

Пъстро и интригуващо танцово шоу превръща сцената в арена, а децата в циркови артисти. С много чувство и фантазия те стават звезди в свят на атракции и чудеса, а въпросите, които провокират, са сериозни и задълбочени: Равнопоставени ли са децата в България? Имат ли еднакъв достъп до качествено образование и стойностни културни продукти? Защо и как някои са привилегировани, а други – пренебрегнати? А може би това е поредният “слон в стаята”, за когото отказваме да говорим?

За хореографа Петър Илиев няма „трудни“ или „лесни“ деца, всичко зависи от педагога, който работи с тях. И колкото повече той им дава от своята енергия и творчески заряд, толкова те му отвръщат с усмивки и готовност да го последват. Вече от години той налага този модел на работа у нас чрез програмата “Танцуващи хлапета”. Благодарение на финансовата подкрепа на посолството на САЩ, обучението по танц е достъпно и за деца от училища в периферни райони и със смесено етническо население.  Малките ученици от квартал „Филиповци“ творят заедно с балеринките от училище „Илиев“ и солисти от Националното училище за танцово изкуство, почти стъпили на професионалната сцена. Под ръководството на силен професионален екип, съвместно те изграждат атрактивен артистичен продукт за голямата сцена, където всички са равни – с широко отворени очи, усмихнати и готови за аплодисменти.

Оригиналното либрето и танцовият изказ са плод на богатата фантазия на Петър Илиев, (преподавател по характерен танц в едно от най-силните балетни училища в САЩ – The Pacific Northwest Ballet School – Сиатъл) в тандем с дългогодишния му асистент Николина Карагеоргиева, утвърден опитен педагог. Фантасмагоричните костюми са създадени от визуалния дизайнер Ваня Вълкова, творец с висок естетически стандарт и силен собствен почерк. Музиката, както винаги, се отличава с изключително разнообразие – от авторски пиеси на млади български композитори, експериментиращи с народната традиция и съвременния джаз, през Боливуд и диско, до класически шопски мелодии. Така спектакълът очакващ зрителя е отново наситен и пъстър. Талант в различни жанрове се развихря „под купола“ на въображаем цирк, в който всички очакваме „слона“ – най-екзотичното животно.

Спектаклите на Петър Илиев обичайно целят провокация на зрителя на няколко нива. Тази година темата е вдъхновена от ЦИРКА – атрактивно и динамично живо изкуство, което моментално разпалва въображението на малки и големи. Чрез материята на танца и сценографията до нас достигат няколко послания. От една страна е тематиката за проблематичната употреба на екзотични животни в цирка, а от друга е идеята за „слонът в стаята“ отпращащ към важен проблем, който никой не споменава, защото е прекалено неудобен. Дали като изчезващите слонове не изчезват и живите изкуства у нас – изтикани в периферията, опропастени от неадекватна културна политика, от липса на дарителство, от ограничено мислене и светоглед? Дали “слонът“ в продукцията, който през цялото време е пред очите ни, но не забелязваме, не е метафора на съвременната българска реалност: потопени в оглушителния шум на фалшиви медии и „новини“ за баналности, не игнорираме – нарочно или неволно – най-важните, разкъсващи съвремието ни проблеми?

роектът се осъщестява с неоценимата подкрепа на Посолство на САЩ в България и Дирекция “Култура” на Столична община​.

БИЛЕТИ – в мрежата на Ивентим: http://www.eventim.bg/bg/bileti/kde-sa-slonovete-sofia-dom-na-kulturata-iskr-479321/event.html

Продължете понататък

Общество

Месец декември – „Арабеск“ и класиката“

MIKA

публикувано

на

от

“Лебедово езеро”, снимка: ПР

В програмата на 50-ия юбилеен сезон на Балет „Арабеск“, която е замислена като един обзор на тенденциите, посоките и хореографите, които са определящи за развитието на трупата през годините, важно място заемат големите класически заглавия от историята на балетното изкуство и класическата музика. Пречупени през специфичните стилови търсения на трупата, те са любим обект за претворяване и съвременна интерпретация за много от хореографите на „Арабеск“ през годините и се приемат с любопитство и удоволствие от българската публика. През месец декември Балет „Арабеск“ ще представи няколко заглавия от репертоара си в тази посока.

Ще открием месеца на 2  декември, 11.00 ч.,  с атрактивната „Пепеляшка“.  Един спектакъл, изпълнен със смешки и грешки, хитроумно забъркани от хореографа Мариана Крънчева, върху вълшебната музика на Прокофиев, костюми Цветанка Петкова-Стойнова, сценография – Екатерина Енева.

Уверяваме ви, че спектакълът „Пепеляшка“ ще впечатли малки и големи, ще остане един  незабравим спомен за един спектакъл, изпълнен с много изненади, смях и радостни емоции от непредсказуемото развитие на така познатата и обичана приказка. Непринудената и спонтанна реакция на децата от комичните ситуации, в които изпада старата и загубила паметта си фея /актрисата Анна Петрова/, са доказателство за силното въздействие на различната „Пепеляшка“ на Балет „Арабеск“

„Пепеляшка“ е от спектаклите, който колкото повече се играе не омръзва на детската аудитория, а заразява със своето очарование и провокация в играта на детското въображение, което е най-ценното послание в невероятно забавно  представената от Балет „Арабеск“ приказка за Пепеляшка

Подходящ е за деца от всички възрасти както и за техните родители.

В месеца на класическите заглавия сме включили едни от най-любимите за публиката и най-успешни за трупата спектакли:

На 7.12.2017 г., 19.00 ч. ще представим VIVA LA CLASSICA. Eдин съвременен поглед към три шедьовъра на класическия балетен репертоар

„Лебедово езеро” на П.И.Чайковски, хореография Анна Донева, сценография и костюми – Ася Стоименова

„Дон Кихот”на Рихард Щраус, хореография Боряна Сечанова,  Сценография и костюм – Пламена Дичева

и „Баядерка” на Лудвиг Минкус., хореография – Татяна Соколова, Сценография и костюми  – Ива Павлова

Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката,  трите хореографки реализират със замах своя днешен поглед към оригиналите.

Докато в „Лебедово езеро” Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята „Баядерка” Таня Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията става възможна едва в небитието – в култовата картина на „Сенките”.

Вълнуващо преживяване ни поднасят изумителните солисти на Балет Арабеск –  Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов, които  с подчертано актьорско майсторство пресъздават интересната интерпретация на образите на Дон Кихот, Санчо Панса и  Дулцинея, с които  Боряна Сечанова ни въвежда в приключението Дон Кихот..

За сценографията, костюмите и мултимедията  на спектакъла  три млади сценографки – Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, с въображение и находчивост  спояват в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, за да заявят в крайна сметка едно оригинално виждане  на съвременни творци.

“Кармина Бурана”, снимка: ПР

На 15.12.2017 , 19.00 ч. можете да видите два от най-впечатляващите спектакъла на Балет „Арабеск“: „Кармина Бурана“ (музика Карл Орф, хореография – Боряна Сечанова и костюми – Цветанка Петкова-Стойнова)  и „Болеро“ (музика – Морис Равел, хореография Маргарита Арнаудова,  костюми – Мария Терндафилова)

„Кармина Бурана” – знаменитото произведение на немския композитор Карл Орф  бе поставено специално за турнето на Балет „Арабеск” в САЩ, където изправи на крака четирихилядните задокеански зали със своето изпълнение.

За българската публика концертната версия на «Carmina Burana» не представлява ново и непознато явление. В репертоара на балет «Арабеск» има вече две сценични версии на ораторията – от 1972 г. на италианския хореограф Хуан Корели и от 1988 г. на големия български хореограф и дългогодишен директор на балет «Арабеск» Маргарита Арнаудова, съвместно с Пловдивската опера.

«Арабеск» има удоволствието да представи на вниманието на любителите на балетното изкуство в България нова балетна версия на знаменитото произедение на Карл Орф «Carmina Burana».

Хореографът Боряна Сечанова търси най-близкия танцов еквивалент на песните, чиито изключително поетични средновековни текстове са витални и иронични. Подобен нюанс носи и музиката на Карл Орф. Танцьорите с цялото богатство на своята съвременна чувствителност улавят с телата си ироничността на ситуацията, в която човекът живее с вярата, че е господар на живота си, докато е направляван и манипулиран от прищевките на Съдбата. Именно Съдбата, която ту издига, ту убива, утешава с напразни надежди и върти колелото на човешкия живот, е основният персонаж в «Carmina Burana». Тя е основен фактор в развитието на отношенията между момчето и момичето, които се пренасят върху всички останали танцьори.

Костюмите на художничката Цветанка Петкова-Стойнова са решени в стилистиката на средновековието, но със съвременна трактовка, която изисква хореографията на Боряна Сечанова. Търсен е виц в костюма, което провокира художника да използва различни аксесоари, маски, феерия от цветове и материи, които засилват многообразието на образите в спектакъла.

Сега публиката може да види блестящото изпълнение на танцьорите, които с цялото богатство на своята съвременна чувствителност улавят с телата си ироничността на ситуацията, в която човекът живее с вярата, че е господар на живота си, докато е направляван и манипулиран от прищевките на Съдбата – Съдбата, която ту издига, ту убива, утешава с напразни надежди и върти колелото на човешкия живот.

“Болеро”, снимка: ПР

В програмата е включено и експресивното и завладяващо «Болеро»,  един от емблематичните спектакли на балет «Арабеск», останали в наследство от голямата хореографка и директор на трупата Маргарита Арнаудова. Той неизменно присъства в репертоара на трупата, когато «Арабеск“ гостува със свои програми не само в страната, но и почти във всички задгранични турнета. Спектакълът е поставен за пръв път през 1987 г

“Болеро” носи силно изразена програмност и впечатляваща атмосфера, където балетното движение е стилизирано в ритъма на испанския танц.

Заслуга за експресивната колоритност на танца има полифоничността в хореографията на Маргарита Арнаудова. Това изпълнение в началото на новия век е нашият дълбок поклон пред нейния оригинален талант.

 “На тръгване, след като бяхме гледали зашеметяващия спектакъл в събота в “Коронадо тиътър”, знаехме, че сме били свидетели на нещо необикновено, чиято магия завладя пълната догоре зала – беше приковаващо изживяване”, пише Rockford Register Star.  USA, 2006                                      

Месецът на класиката ще завърши с представяне на спектакъла  „Лешникотрошачката”  на 27 и 28 декември, който е създаден по прочутата приказка на Е.Т.А.Хофман и вълшебната музика на П.И.Чайковски. Хореографът Боряна Сечанова, заедно със сценографа Борис Стойнов, художника Цветанка Петкова-Стойнова и танцьорите на Балет „Арабеск” създава празнично, приказно и фантасмагорично зрелище за малки и големи.

Един такъв спектакъл е великолепен  подарък за всяко дете в навечерието на Коледа. За възрастните пък това е прекрасна възможност да бъдат част от празника на децата, да растат заедно с тях и да разберат по-добре уникалния им свят.

Спектакълът  е фееричен, в него не липсват  любимите герои от приказката на Хофман:- мишките, играчките, които оживяват, и самият принц Лешникотрошача.

Продължете понататък

Горещо