Открийте ни и в

Общество

Защо да гледаме спектакъла „Сидхарта“?

MIKA

публикувано

на

снимкa: ПР

Спектакълът ” Сидхарта” предизвика много мнения, някои крайно противоречиви…. Това означава, че силата на образите в него не са оставили никого равнодушен, а са го накарали да реагира със силно чувство. Защото самият спектакъл “изгаря чувствата”

Образът на Сидхарта и духът, който витае в обстановката ни прави всички по-уверени и силни. Всяка една от деветте части на спектакъла, изграден от Мила върху текста на Хесе, е медитация и заедно с това – интензивно визуално изживяване.

Спектакълът на Мила Искренова представя европейското разбиране за Изтока, срещата между Изтока и Запада. В търсенето на общ език между двете  различни цивилизации хореографът се опира на много културно-исторически кодове, съдържащи се в  музиката, танцовия език и образността.

снимка: PR

Затова, ако искате да  се провокирате от  спектакъла „Сидхарта“, вгледайте се и открийте кодовете – те ще ви обяснят, лично на вас, защото само вие ще сте разгадали кодовете по „вашия“ начин. И това е основната цел – да станат кодове на вниманието на зрителя към самия себе си.

“СИДХАРТА” е танцово-театрален спектакъл по мотиви от философската поема на Херман Хесе Върху великолепната музика на Вагнеровите увертюри от „Тристан и Изолда“, „Танхойзер“ и „Лоенгрин“, единствената рага на Лед Цепелин и шлагери от 30-те години, хореографът Мила Искренова предлага едно пътуване към съвършенството по поетичната повест на Херман Хесе „Сидхарта“. Изискната сценография и костюмите  са на Свила Величкова, видеопроекциите – на Никола Налбантов.

 „ Сидхарта“ хвърля духовен мост между времето и пространството в търсене на изход със силата на една невероятно поетична медитация.

Защо Мила Искренова избра „Сидхарта“ на Херман Хесе

Мила Искренова споделя, че винаги си е представяла повестта “Сидхарта” на Хесе, написана през 1922 година като танц още, когато я е прочела за първи път на 16 години. Нейният спомен от това първо прочитане е на неизразимо силно впечатление на красота, една поетична философска повест за търсене на съвършенството.

снимкa: ПР

Много години по-късно от първата среща със „Сидхарта“, Мила Искренова се връща към Херман Хесе. Интуитивното й любопитство този път е породено от това да разбере защо Херман Хесе пише „Сидхарта“ и за да бъде максимално вярна на автора, нейният интерес е продиктуван от това да си обясни в какво състояние, в какъв житейски период е бил самият той;  защо е отишъл в Индия и след това се е върнал, разочарован от Индия; защо пише „Завръщането на Заратустра“, защо на 42 години, през 1919 г., напуска Германия и се отказва от германско поданство, защото е крайно разочарован от германската политика и от процесите, които се развиват в обществото там; защо се оттегля от света изобщо и не иска да има нищо общо с това ретроградно човечество и започва да се занимава с овощарство и да рисува в едно италианско село, където се затваря в една къща с висока ограда и гони дори и хората, които се доближават до оградата. Затова пък при него бягат от Германия впоследствие много изтъкнати интелектуалци като Томас Ман и Бертол Брехт.

Всички тези открития, споделя Мила Искренова, й дават ключа към спектакъла. Така Мила стига за себе си до извода, че „Сидхарта“ е една проекция, в която Херман Хесе идеализира своята представа за света и търси спасителен мост за хората, за себе си. Херман Хесе, според авторката, вярва, че през каквито и изпитания да минава човечеството, идеите за хуманизма ще надделеят.

 „Сидхарта“ е изключително актуална днес. Периодът , в който е писана повестта,  толкова наподобява днешното време така  тревожно и заредено в същото време,  когато търсим стабилни основи, които ни се изплъзват.

Затова Мила се насочва точно сега към Сидхарта, защото преживява същата тревога, както много други хора по света.

 Мила Искренова за пътят си към към светлината и силата на човешкия дух

Правейки “Сидхарта”, не мислех дали този спектакъл ще е “модерен”. Исках той да е мил, нежен, да отразява светлината като течаща река, реката на живота, която те върти във водовъртежите си, но не те наранява, …

Спектакъл , в който има милост, който дава надежда – това исках да направя… Затова в резултат се получи нещо неоромантично, и леко усмихнато..- мисля, че публиката ме разбра.

Тази тенденция на завръщане към романтизма в момента шества по много танцови сцени. Хората имат огромна необходимост да се потопят в нещо красиво и утешително.. Това е причина да се правят много възстановки и нови интерпретации на класически романтични постановки….

Казвам това не само , за да изясня мотивите си, но да посоча огромния дефицит от милост , светлина и нежност в отношенията ни…Мисля, че и това беше разбрано.

 

 

 

 

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък
Реклама Solar Christmas 2017

Музика

Четвъртото издание на MASTERPIECE OF WORLD OPERA предстои

MIKA

публикувано

на

от

Четвъртото издание на  “MASTERPIECE OF WORLD OPERA ” ще събере на сцената на Софийската опера и балет, едни от най-изявените български оперни певци под диригентството на маестро Джузепе Сабатини. Събитието се организира от Италианската тъговска камара в България с цел членовете на камарата да се срещнат с представители на българския бизнес, за бъдещи партньорства на специален гала – коктейл в края на вечерта.

Благотворителната вечер ще се проведе на 14-ти декември от 19.00 ч, а част от събраните средства ще бъдат дарени за инициативата “Българската Коледа”, под патронажа на Президента на Р. България Г-н Румен Радев.

В програмата на “MASTERPIECE OF WORLD OPERA ” публиката ще чуе произведения на Джузепе Верди, Жорж Бизе, Джакомо Пучини и други изпълнени от солистите Диана Василева, Радостина Николаева,Таня Казанджиева- Угринова, Бисер Георгиев и Камен Чанев. За да бъде още по-магическа и незабравима коледната вечер за всички гости и техните семейства в програмата ще се включи и детски хор “Бодра смяна” с изпълнението на популярни коледни песни.

“MASTERPIECE OF WORLD OPERA ” се провежда под патронажа на Посланикът на Италия в София Н.Пр. Стефано Балди и Посланика на Франция в София Н.Пр. Ерик Льобедел.

Билетите са с цени от 75 лв, 45 лв и 30 лв и могат да бъдат закупени от офиса на Италианската търговска камара в България.

Продължете понататък

Общество

Дони и Иван Радоев в премирата на “DЕТЕКТИВ”

MIKA

публикувано

на

от

снимка: ПР

С динамичен диалог, неочаквани обрати и с интелигентното чувство за хумор на Антъни Шафър, „DЕТЕКТИВ“ е предизвикателство както за публиката, така и за актьорите. На сцената на Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ” в ИГРАТА – „DЕТЕКТИВ“ влизат Иван Радоев и Добрин Векилов – ДОНИ, режисирани от Надя Асенова, в сценичната среда и мултимедията на Кънчо Касабов.  

Пиесата на Антани Шафър има зашеметяващ успех. Парадоксално е, че първоначално тя е била отхвърлена от десетте най-именити продуценти на Уест-Енд, но след бляскава премиера в Брайтън (театър „Роял”), много скоро се качва на сцената на театър „Сент Мартин” и достига рекордните 2 359 представления в Лондон, както и 2 000 на Бродуей, където печели наградата „Тони” за най-добра пиеса на 1970 година. Две години по-късно по нея се снима филмът “Копой“ с невероятните Майкъл Kейн и Лорънс Оливие.
„DЕТЕКТИВ“ е криминале. Игра за двама мъже, които искат да премерят силите си, характерите си, егото си. Състезание, което на моменти минава всякакви граници и се превръща в игра на живот и смърт. В духа на доброто криминале, нито едно действие не е окончателно и никой не може да отгатне следващия ход на играчите.

снимка: ПР

„- Значи, Вие смятате брака за игра, сър?

– Не брака, инспекторе, а секса. Сексът е играта, а бракът е наказанието.“

Играта няма правила. Театър, покер, интелектуална схватка – всички средства са в действие за да има надмощие.
Ето и какво споделиха главните действащи лица в пиесата…

Иван Радоев:

„Любов и отмъщение – типично италианско. Моят персонаж – Майло Тиндъл – е от италиански произход и до голяма степен тези думи го определят. Майло влиза в тази игра с чисто сърце, но дали ще излезе по същия начин? Двама мъже играят, да го наречем най-общо – мач – със завиден спортен хъс. Ще останете изненадани от тяхната изобретателност и вярвам, ще се забавлявате, както се забавлявахме и ние, докато работихме по спектакъла, а и сега, когато продължаваме да го развиваме. И да, не става дума само за жени…“

Добрин Векилов – ДОНИ:

Сигурно много хора с изненада ще установят името ми, в афиша на пиесата “Dетектив”. Аз бях не по-малко изненадан от вас, от поканата на режисьора Надя Асенова и най-вече от това, че се чух да казвам “ДА”, на предложението. Театърът е моето изкушение. Вече 25 години, играем “Секс, наркотици, рокендрол”, с Ивайло Христов, което е най-добрата школа, за която мога да се сетя. С него направихме и други представления, той режисира моя пиеса, а после двамата заедно написахме такава. От много години съм композитор на Театър “БЪЛГАРСКА АРМИЯ”, който чувствам като втори дом. Все пак ролите дотук, не са със значимостта на предстоящата. Приех, защото се изкуших, защото повярвах в преценката на режисьора и в партньорството на дългогодишния ми приятел Иван Радоев, а и защото изпитвам себе си, в този уникален текст на Антъни Шафър. Както казва героят ми Андрю Уайк :

“Най-краткия път към сърцето на всеки мъж минава, през унижението”.
Е, може би реших да се унижа. Вие ще прецените това.”

До къде може да стигне играчът и има ли връщане назад? Можеш ли да излезеш от играта без последствия?
Елате на 11, 17 и 19 декември от 19:30 ч. на сцена-клуб МаксиМ в Театър „БЪЛГАРСКА АРМИЯ” и се опитайте да предположите. На кого ще заложите? Едно е гарантирано – чисто и неподправено удоволствие – просто игра!

Продължете понататък

Горещо