Открийте ни и в
Jesus Christ Superstar

Култура

“Известните жени в историята”: Мата Хари

MIKA

публикувано

на

Париж, 1904-та. Отбраното общество в затъмнения салон на мадам Киреевски очаква поредната новост на известната парижка ценителка на изкуството. Лампите светват и разкриват на импровизираната сцена млада жена, висока и стройна, с гъсти черни коси и смугла кожа. Под звуците на ситар екзотичната красавица започва своя танц, извива гъвкавото си тяло в непознати и невиждани досега движения. Затаила дъх, публиката се пренася в индийските храмове, сред дeвадаси, вадаши и научи, опива се от усещането за свещена сласт и за божествени нощи. И когато неземната жена отхвърля и последния воал от голото си тяло и се скрива от погледа, в салона се възцарява тишината на неверието. Видение ли е било това?

Родила се е звезда. Мата Хари е започнала своето триумфално шествие.

Парижката, германската, италианската преса не жалят суперлативи за дъщерята на храмова танцьорка. И никой не подозира, че зад необичайната външност и измисленото име и самоличност се крие всъщност Маргарета Хертрьойда Зеле, лейди МакЛеод, дъщеря на холандски шапкар, омъжена за значително по-възрастен шотландски барон.

Маргарета обикаля страни, превзема сцени и салони, а годините вървят. С тях си отива младостта, отиват си и парите през широките пръсти на свикналата на лукс и разкош жена. И на четиридесет години Мата Хари, куртизанката, познала преклонението на графове и барони, на принцове и банкери, се влюбва – за пръв път в живота си – с онази любов, която не знае пречки, за която и смъртта е без значение…

През 2017 г. се навършват 100 г. от разстрела на холандската танцьорка Маргарета Зеле, баронеса МакЛеод, известна на света с артистичния си псевдоним Мата Хари. Съдбата, еротичното излъчване, авантюризмът на тази жена не спират да занимават през всички тези години умовете на писатели, режисьори, сценаристи. В нейния образ се превъплъщават актриси като Грета Гарбо, Силвия Кристел, Жан Моро. Коя е Мата Хари, велика танцьорка или велика лъжкиня, нежна покорителка на мъжки сърца или просто безогледна използвачка, умела комбинаторка или хладнокръвна шпионка? Проучвайки документите от живота на тази скандална жена, отчитайки и последните разкрития относно истината за нейната шпионска дейност и употребяването ù за оправдаване неуспехите на Франция, френската писателка Ан Браганс създава вълнуващ биографичен роман, който издателство “Емас” ни поднася в успешната си поредица “Известните жени в историята”.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Култура

„Каузата на децата“, революционен труд на Франсоаз Долто

MIKA

публикувано

на

от

На 16 февруари излиза „Каузата на децата”, забележителен труд на Франсоаз Долто, който за първи път разглежда света изцяло от гледна точка на детето и неговия интерес.

Каузата на децата (превод: Радостин Желев, изд. Колибри) проследява жизнения път на човека, излагайки схващанията на голямата психоаналитичка за начина, по който да общуваме с децата от раждането до съзряването им. Тя отдава първостепенно, неоспоримо, фундаментално значение на езика в развитието и изграждането на човешкото същество. Особен интерес представляват препратките й към собствената й биография: интуицията й на малко момиче, което иска да стане „доктор по възпитание”, първите контакти с малките болни, работата й в екип, опитът от Зелената къща, петдесетте години работа с деца… и „утопиите й за утрешния ден”, както сама ги нарича. Долто вярва, че ако с детето не се общува достатъчно от най-ранна възраст, ако то не се чувства значимо, специално и уверено в себе си, по-късно е възможно да се развие едно или друго личностно разстройство, при това последиците не са за подценяване.

Франсоаз Долто  (1908–1988) е едно от бляскавите имена на световната психоанализа – известна е като последовател на Фройд и съмишленик на Лакан, но се откроява с оригинален подход в работата си и интереси в областта на детската психиатрия. Уникално е чувството й за хумор, както и умението й да свежда психоаналитичната теория до съдържание, достъпно за всеки родител. В България е известна със заглавията „Основни етапи на детството”, „Когато се появи детето“, „Всичко е език” и „Женската сексуалност”. „Каузата на децата” е най-революционната от всички книги на френската мечтателка и визионерка. Първата част е опит да се направи историческа равносметка и да се постави диагноза, втората част очертава един нов подход към детството, третата предлага сценарии за изграждането на общество в служба на децата. Последната, четвърта част поставя основите на ранната профилактика на детските неврози.

Продължете понататък

Култура

Иван Тургенев: „Първа любов и други повести”

MIKA

публикувано

на

от

„Първа любов и други повести” е изящно издание с твърди корици, предназначено за ценителите на класическата литература.

Сборникът „Първа любов и други повести” (превод: Мария Хаджиева, Пенка Кънева, Илиана Владова, изд. Колибри) е привилегия за всяка библиотека. Естетическата наслада от тези малки шедьоври за щастието, дълга, егоизма и саможертвата е безспорна – това е най-филигранната и живописна проза в руската класическа литература. Удивителни са писателското новаторство и смелостта на Иван Тургенев, един от големите писатели от втората половина на XIX век. Изданието обхваща повестите „Ася”, „Първа любов”, „Пролетни води”, странната и обсебваща „Песен за тържествуващата любов” и мистичната „Клара Милич”. Всички те са обединени от темата за любовта: прелестна, вдъхновяваща, съдбовна, разтваряща неведомите дълбини на човешката душа. Техният духовен център са емблематичните „тургеневски момичета”: своенравни и всеотдайни, разкрепостени и раними, романтички, следващи сърцето си, а не закостенелите обществени норми.

Иван Сергеевич Тургенев е сред най-авторитетните руски писатели от втората половина на XIX в., непосредствен продължител на творческите традиции на Пушкин и Гогол в белетристиката. В неговите произведения много ярко се съчетават Пушкиновата пестеливост в израза и Гоголевите социалност и идейност. Той издига на един нов, по-висок етап художествената проза в Русия, като я изпълва с по-голяма човешка топлота и емоционалност, с нови герои и проблеми, с нови открития в областта на жанровата форма и стила.

Продължете понататък

Горещо