Открийте ни и в

Галерия

Изложба “Дамасцена”: Филмът през обектива на художник-фотографа Гаро Кешишян

MIKA

публикувано

на

снимка: ПР

Едно от основните съпътстващи събития на премиерните прожекции на “Дамасцена” на 29 октомври в Стара Загора в Операта и на 30 октомври в София – кино “Люмиер”, ще бъде фотоизложбата “Дамасцена: Филмът зад кадър” на Гаро Кешишян.

Фотограф-художникът е уловил различни състояния на актьорите в главните роли: Веселин Плачков, Любо Чаталов, Димитър Баненкин, Троян Гогов, Неда Спасова, Симона Халачева, по време на двегодишния снимачен период на най-новата суперпродукция в българското кино. В над 70 кадъра известният варненски майстор зад фотообектива е запечатал най-вълнуващите моменти от снимачния процес. Актьорският състав, режисьорът Тодор Анастасов и сценаристът и продуцент Мария Лалева са във фокуса на художествените търсения на фотографа. Освен с кадри от работата по филма, Кешишян ще се представи на публиката и с малка роля в една от най-ключовите сцени от кинолентата.

Продуцентът на филма Мария Лалева неслучайно избира Стара Загора за старт на премиерите и откриване на изложбата. Това е жест към хората от региона, участвали и подпомогнали създаването на продукцията.

След Стара Загора и София изложбата ще отпътува за Варна, където ще бъде експонирана във Фестивалния и конгресен център от 3 ноември – деня, в който “Дамасцена” официално тръгва по кината в цялата страна и ще има своята първа прожекция в морската ни столица.

След всяка от трите премиери зрителите ще могат да получат автограф от любимите си актьори и да се снимат с тях.

По думите на изтъкнати родни киноактьори, режисьори и кинокритици, филмът “Дамасцена” е една от най-мащабните кинотворби, произвеждани в България след 1989 година. Създаден в духа на качественото българско кино от златните му години през 70-те и 80-те, с пълноценни снимачни техники, адекватен бюджет, достатъчно отделено време за прецизно изпълнение и заснемане на всяка сцена и детайл, филмът има огромен за днешните условия състав от 56 актьори и над 1300 статисти в масови сцени, снимани през четирите сезона на десетки локации както в Долината на розите, така и на други места в страната.

“Ето че днес България вече има такъв филм: “Дамасцена” – историята на нашия народ, разказана през паденията и успехите на мечтател. Една съвременна поетична драма за розата и българската мечта, чието действие се развива в Розовата долина, край Казанлък”, анонсира режисьорът Тодор Анастасов.

Фотограф-художникът Гаро Левон Кешишян е роден във Варна през 1946 г. През последните четири десетилетия негови изложби са показвани в САЩ, Франция, Германия, Швейцария, Дания, Финландия, Япония, Унгария, Чехословакия, Полша, Югославия, Турция и СССР.

 

 

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Галерия

Предстои: „Поколението Милениум – илюстратори. Трудната среща с българския издател”

MIKA

публикувано

на

от

Този месец ще се случи последната дискусия в Годината на детската книга. Темата е „Поколението Милениум – илюстратори. Трудната среща с българския издател” и ще се проведе на 13 декември от 16:30 часа в Мраморно фоайе на НДК. Вниманието ще бъде фокусирано върху творчеството на най-младите български творци, които активно създават илюстрации за чуждестранни издателства, за да зададем и на двете страни важни въпроси: Защо по-трудната им среща, е тази с българския издател? Търсят ли се взаимно? Защо е трудно да се срещнат? Има ли кой да ги запознае? В опит да осъществим именно това запознанство, се надяваме да разберем и какво липсва в разговора между издател и илюстратор?

В дискусията ще участват: Михаела Петрова – ръководител на Национален център за книгата – НДК; д-р Милена Радева – илюстратор и администратор на сайта „Българска илюстрация”; Зорница Христова от издателство „Точица”; Божана Апостолова от издателство „Жанет 45; Александър Кръстев от „Аз чета”.

Събитието ще бъде съпроводено с изложба на млади български илюстратори, голяма част от които работят в чужбина, но българският издател не познава.

Това е и първата изложба организирана от сайта „Българска илюстрация” по покана на Софийския международен литературен фестивал, в партньорство с Национален център за книгата – НДК.

В изложбата са поканени 30 млади български илюстратори, работещи в България и чужбина, които да представят своята работа пред родните издатели. Основната цел на изложбата е да провокира интереса на издателите и гостите към едно вече реализирало се поколение художници, което въпреки тесните рамки на българския книжен пазар успява да твори. В експозицията участват творци, живеещи в България, Испания, Англия, Унгария, Франция, Италия, Австрия, Белгия, а техните илюстрации далеч надхвърлят тези географски граници.

Събитието е част от петото издание на Софийски международен литературен фестивал. Всяка година изданието има международен фокус, като тази година ще представи литературата на Вишеградската четворка – Полша, Словакия, Унгария и Чехия. Основната част от събитията от фестивалната програма ще се случат в Мраморно фоайе на НДК, паралелно с Панаира на книгата.

Продължете понататък

Галерия

Куратор от Tate Modern завърши есенната сесия Въведение в съвременното изкуство

MIKA

публикувано

на

от

снимка: Catherine Wood

Над 160 посетители събра кураторът от Tate Modern Изабела Мейдмънт във Френски културен институт тази събота. Гостуването бе специално по покана на фондация „Отворени изкуства“ и е първата кураторска визита с публична лекция на представител на Tate в България. Мейдмънт представи кратка история на пърформанс арт в музея, датираща от 1968, като се фокусира върху отварянето на новите пространства, предназначени за експерименти и изпълнения на живо в т.нар. резервоари (Tanks) на Tate. Кураторът разказа повече и за най-интересните инсталации и артисти, изявили се в рамките на институцията. Засегната бе и изключетелно интересната и дискутирана в момента тема в световен план за откупките на пърформанс арт и за колекционирането му под формата на документ, реквизит или друг фрагмент от изпълнението на живо.

„Пърформансът се превръща във фундаментална част от изкуството и нашия живот от началото на новото хилядолетие. Също толкова, колкото и живописта, скулптурата или фотографията, като традиционни изкуства. За мен, като представител на институция с традиции, като Tate, също е важно да получа подобен тип платформа, където да имам възможност да споделя нашия опит и да представя проектите, по които работим. Много сме горди да имаме и български представител в Tate Modern – „Живот в черно и бяло“ на Недко Солаков, която заема важно място в постоянната ни колекция.“

снимка: ПР

В рамките на четирите лекции, обединени под темата “100 години изкуство на действието. Живото изкуство между сценичното и реалното”, беше представен анализa на четирима експерти с дългогодишен опит и разностранен досег с изкуството на пърформaнса. Модератор на лекциите бе кураторът Вера Млечевска. Гост-лекторите Ани Васева, Снежанка Михайлова, Албена Михайлова и Изабела Мейдмънт се опитаха да хвърлят светлина не само върху историята и развитието на пърформaнса, но и да дискутират неговото място извън сцената.

„Днес перформативните практики са все по-разнообразни и постепенно въвеждат на сцената на изкуството действия, заимствани от други форми на изкуство, религиозни ритуали, танц и различни сфери на човешката дейност, като труда и спорта. Артистите не се съобразяват с жанрови граници и смесват свободно всякакви елементи, почерпани от опита и въображението. Една голяма част от визуалното изкуство днес има перформативен елемент, дори на практика да представлява филм, инсталация или друго. Пърформансът е преди всичко действие или жест, споделени с публиката.“

Всички лекции от есенната сесия Въведение в съвременното изкуство могат да бъдат гледани в официалния You Tube канал на платформата.

Въведение в съвременното изкуство“ стартира през 2011 по инициатива на фондация „Отворени изкуства“ и галерия „SARIEV Contemporary“, разработвана съвместно с куратори и изкуствоведи. Създаването й е мотивирано от необходимостта за  генериране на контекста на съвременното изкуство в България. Дейностите протичат в различни структурни етапи – специализиран образователен курс, отворени лекции и разговори с творци, като всички събития са безплатни. Част от платформата е и “Форум колекционери”, който представя концепцията за изграждането на колекции чрез срещи и разговори с колекционери и куратори.

Проектът „Въведение в съвременното изкуство 2017 – София“ е финансиран от Столична програма „Култура“ на Столична община за 2017 година, с подкрепата на Гьоте-Институт България и Софийска градска художествена галерия.

Продължете понататък

Горещо