Открийте ни и в

Култура

“Любов” от Елен Делфорж

MIKA

публикувано

на

Преди година, „Мама“ на Елен Делфорж и Кантен Гребан плени хиляди жени от цял свят със своя проникновен поглед към майчинството и спиращи дъха илюстрации. Сега двамата отново си партнират в създаването на „Любов“ – картинна книга за възрастни, в която се влюбваш от пръв поглед.
 
„Любов“ (изд. „Дъбови листа“) съчетава изящните текстове на Елен Делфорж с пленителните илюстрации на Кантен Гребан, а големият формат позволява на читателите да се насладят в детайли на картините му, които според белгийската критика са „бляскав химн на любовта и влюбените“. Илюстрациите са своеобразна разходка сред различните епохи и тенденции в изкуството във Франция – арт нуво, арт деко, типичните за Втората световна война агитационни плакати и изкуството на „децата на цветята“ от 60-те.
        
„Елен Делфорж и Кантен Гребан създават не просто книги, а изкуство“. „Любов“ е изящно литературно бижу, което надниква в най-дълбоките кътчета на човешкото сърце. Освен че е прекрасен подарък за любимите ни хора, тази книга е задължителна за всеки библиофил и ценител на красотата“, споделя писателката и илюстратор Нуша Роянова, основател на издателство „Дъбови листа“.
 
Гребан споделя, че винаги е бил изкушен от рисуването на портрети и иска да издаде книга с такива. Приема съвета на един от редакторите, с които работи, и се насочва към темата за майчинството, а първите скици носи на Елен, която създава текстовете към тях. Така се ражда „Мама“, която покорява милиони сърца и бързо е преведена над 21 езика в цял свят. „Любов“ е нейно идейно продължение – ако първата книга на белгийското дуо е посветена на обичта между майката и детето, то „Любов“ е за страстта и чувствата, които предхождат майчинството.
        
„Всичко произтича от илюстрациите на Кантен. Искахме да разкажем истории, неподвластни на времето. Забавлявахме се! И тази книга, също като „Мама“, е много лична. В тези текстове има много от мен самата – любовта към съпруга ми, но и ценностите ми, и спомените за баща ми. Искахме отново да покажем какво е любовта – включително и в онези моменти, когато е трудна, дори невъзможна“, разказва Елен Делфорж.
 
Двамата автори избират кинематографичен подход, показвайки ни само кратки фрагменти от цялата история, с намигване към първите филми в киното. Без изрично да уточняват в коя епоха се развива действието, в картините често виждаме символи, които свързваме с определено време – файтон, трамвай, мотоциклет. Тези символи пренасят читателя в различни периоди и напомнят, че любовта е чувство, което докосва всеки век и всеки човек.
       
„Да рисуваш различни епохи и култури е радост за илюстратора. Беше прекрасно да проектирам костюми, обстановки и характерни черти. Но именно думите на Елен придават на картините ми смисъл извън очертанията. Според мен това обяснява и успеха на книгата – всеки успява да намери себе си и своята история в нея“, споделя своите виждания Кантен Гребан.
За авторкатa:
 
Елен Делфорж е белгийка и артистичните ѝ способности вече пленяват почитателите на изкуството далеч извън пределите на собствената ѝ страна. Изучава литература в местен университет и започва кариерата си като училищен преподавател. Писането обаче е истинската ѝ сила, затова се пренасочва към журналистиката, а след това и към художествената проза с книгите „Мама“ и „Любов“. Има голямо семейство, пълна къща с деца и много ръкописи и пиеси, които тепърва ще видят бял свят.

 За илюстаторa:
Кантен Гребан започва да работи като детски писател и илюстратор през 1999 г. Познат е и на българските деца с илюстрациите си на „Приказки“ на Андерсен, която издателство „Дъбови листа“ публикува през декември 2019 г. Има издадени над 50 книги. През 2000 г. е отличен с престижната награда Saint-Exupéry за художествената си работа по книгата Les contes de l’Alphabet. Гребан свири на китара в различни джаз формации.
За книгата:
 
Заглавие: „Любов“
Автор: Елен Делфорж
Илюстрации: Кантен Гребан
Преводач: Зорница Китинска
Дата на публикуване: 17 март 2020 г.
Редакция: Габриела Кожухарова
Корекция: Русанка Одринска
Издател: „Дъбови листа“
Корица: Твърда
Брой страници: 72
Размери: 24 x 32 cm
Цена: 34 лв.
ISBN: 978-619-7268-14-0

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Култура

Излизат „Басни за деца“ от Жан дьо Лафонтен

MIKA

публикувано

на

от

На 29 май излизат „Басни за деца“ (изд. Колибри) от Лафонтен в превод на Атанас Далчев и Александър Муратов. Художник на изданието е Люба Халева.

Кой не знае басните на Лафонтен? Повече от три столетия малки и големи в целия свят черпят поуки и мъдрост от приказните му герои. А когато до този вълшебен свят се докосне поетическо перо, магията става двойна. В това томче са събрани емблематични басни за деца от френския класик, поднесени на български от Атанас Далчев и Александър Муратов, двама изкусни майстори на стихотворната реч!

Жан дьо Лафонтен (1621-1695) е сред най-популярните баснописци в световната литература. През 1684 г. Лафонтен става член на Френската академия. Известно време се интересува от философия, а през последните години от живота си се обръща към религията. През периода 1665-1685 г. излизат няколко тома от неговите „Приказки“. Сюжетите в повечето случаи не са оригинални, но Лафонтен им дава оригинална поетична обработка и идейно-естетически смисъл, в който се оглежда неговата съвременност. Той се придържа към националните традиции и ги изразява лаконично, сатирично, с иронично-шеговита изобличителност. Пише истории за животни, в които се казват много истини за хората – за техните недостатъци и честолюбиви желания, за глупавите положения, в които нерядко изпадат. От творчеството на Лафонтен до нас са стигнали и романът „Любовта на Психея и Купидон“, комедиите „Евнух“ и „Раготен“, оди, както и безсмъртните му басни, събрани в 12 тома. За басните той черпи идеи от Езоп и Федър и от френското народно творчество: „Аз уча от делата на всички майстори в поезията свята и като тях стремя се тя да дава винаги храна на мисълта“. Но творбите на Лафонтен не са така наставнически, както у Езоп, и са написани в мерена реч.

Басните за деца на Жан дьо Лафонтен разкриват дълбоката същност на човешката природа. Авторът осмива порочни нрави, които нямат давност: лицемерието, ласкателството, егоизма, глупостта, малодушието, горделивостта.

Продължете понататък

Галерия

Първата платформа, подкрепяща художници в направление историческа живопис в България вече е факт

MIKA

публикувано

на

от

снимка: ПР

От 6-ти май до 24-ти май се проведе изложба-конкурс „Историческа живопис“, която е първата такава изложба, провеждана в България през последните 30 години. В изложбата взеха участие художници от 5 държави – Русия, Казахстан, Германия, Украйна и България. Всички те са рисували своите картини на българска тематика и припознават българската история като собствена. 

Изложбата се осъществи с цел подпомагане на живописци, които творят своите картини на историческа тематика и по-конкретно –  антична и средновековна история, случила се по нашите земи.

Изложбата се проведе в 2 етапа – избор на публиката и оценки от квалифицирано жури. В журито, съставено от специалисти, взеха участие проф. Маргарита Ваклинова, проф. Аксиния Джурова и доц. Николай Нинов. Оценките на публика и жури бяха с еднаква тежест, а картините-победители са: 3-то място е за Дияна Брешкова с нейната картина на „Царица Ирина“, а 2-ро място е за Веселин Чакъров и картината му „Чудото с патриарх Евтимий“. Заветното първо място спечели Мирослав Йотов със своята детайлно изобразена картина „Прием при цар Симеон Велики“.  Дамата на 3-то място, сподели причината да избера да рисува царица Ирина: „ Царица Ирина Комнина втора жена на цар Иван Асен Втори.Тя е дъщеря й  на епирския деспот Теодор Комнин пленен с цялото си семейство от българския цар.Тя е била много красива и силна жена и не остава незабелязана от българския владетел. Говори се ,че след смъртта на Иван Асен II тя става регент на сина им Михаил II и управлява от негово име. Това е накратко нейната история.Аз реших да я нарисувам ,защото търсех силен и впечатляващ женски образ в нашата история.Короната е рисувана по възстановка на оригинала на короната й.“  За избора на темата „Чудото с патриарх Евтимий“ художникът Веселин Чакъров споделя: „ Нарисувах един мрачен епизод от българската история, когато пада столицата на Второ българско царство – Велико Търново. Патриархът e трябвало да бъде обезглавен, когато палачът вдигнал меча да отсече главата му, той се парализирал. Тогава османците решават той да не бъде убит, а изпратен в заточение. Пращат го в сегашния Бачковски манастир, където живее до края на дните си. За мен беше провокация това, че сюжетът предразполага към нещо доста мрачно, но носи емоционален заряд и послание за поколенията. Посланието, закодирано в цялата картина е, че винаги има надежда, патриарх Евтимий е символ на непреклонния български дух.“ Финалистът Мирослав Йотов за картината „Прием при цар Симеон“ ни разказа, че е: „ Картина, която изобразява епохата до най-малки детайли. Целта на картината е да се покаже величието на цар Симеон, да се предаде визуално в пълния блясък обстановката на Велики Преслав, гостите които приема царя.  Предал съм максимално автентично времето и обстановката, за да може да се усети духа на времето и епохата от зрителя, тъй като това е една част от историята, с която винаги сме се гордели като българи и исках отново да я припомня на народа ни. В картината заложих дълбок психологически разказ на всички присъстващи: различните персонажи на народи- гости на царя, царското семейство, придворните. По това време Симеон не само е бил равен на византийския император, но и повече от него и това величие съм пресъздал максимално достоверно с помощта на консултанти по епохата, за да остане за бъдещите поколения.

Общият награден фонд възлиза на стойност 13 000 лева, като суми от 10 000, 2 000 и 1 000 лева бяха спечелени съответно от победителите на първо, второ и трето място в конкурса. Всички останали картини в рамките на 7-дни имат възможността да бъдат закупени, от всеки, който е ценител и има желание лично да подпомогне творците. Желаещите да закупят някоя от картините могат да го направят като се свържат с Исторически парк на техния сайт https://ipark.bg/ или изпратят съобщение в страницата им във фейсбук https://www.facebook.com/HistoricalPark.BG/. Исторически парк ще съдействат за свързването между художниците и тези, които искат да притежават величествените картини. 

И тъй като финансовите причини възпират много от дейностите, които са с идеална цел и не търсят печалба, Ивелин Михайлов – изпълнителен директор на Исторически парк и инициатор на изложбата – реши да подпомогне на още няколко творци, като закупи техните картини. Той постави и началото на седмицата, в която всеки един човек, може да закупи картина за себе си, но с благородна цел.

Вече в България освен платформи за комуникация и такива за продаване на ненужни вещи, можем да се радваме и на платформа в подкрепа на творците и тяхното изкуство.

Организаторите от Исторически парк планират изложбата да се превърне в ежегодна инициатива, като са планували догодина наградният фонд да е бъде в двоен размер, за да може все повече да се подкрепят българските творци.

Продължете понататък

Горещо