Открийте ни и в

Култура

Мейвис Дориъл Хей забърква „Убийство в метрото”

MIKA

публикувано

на

Сравнявана с едни от най-добрите британски автори на криминални романи от 30-те години на миналия век като Агата Кристи и Дороти Сейърс, Мейвис Дориъл Хей си спечелва много суперлативи, макар че написва едва три романа в жанра. Но още първият от тях, „Убийство в метрото“, подсказва потенциала й да забърква неустоима криминална интрига с колоритни герои.

Действието в този класически детективски роман се развива в близост до Северната линия на лондонското метро. Когато госпожица Понгълтън е открита мъртва на стълбите на метростанция „Белсайз Парк“, останалите пансионери в обитавания от нея хотел „Фрамптън“ не са обзети от мъка при новината за смъртта на досадната възрастна дама. Но всички те имат своите теории за самоличността на убиеца, макар че от полицията прибързано задържат потенциалния извършител.

Заради тежкия си характер и постоянното желание да променя завещанието си, госпожица Понгълтън не липсва особено на никого, но пък точно затова заподозрените за убийството й са прекалено много. Обитателите на хотела все пак решават да се заемат с разгадаването на мистерията. Няколко от тях, включително и териерът Тапи, изпълняват важна роля в последвалите събития. Междувременно разследващите полицаи се опитват да се справят с всевъзможните открити улики и фалшиви следи, както и да проверят различни алибита на замесените и на облагодетелстваните от смъртта на госпожица Понгълтън. А съквартирантите във „Фрамптън“ упорито се стараят да им отнемат задълженията и ги заливат с разнородна информация и предположения, които в крайна сметка водят до драматичен арест.

Мейвис Дориъл Хей ни поднася интригуващ сюжет, съсредоточен върху търсенето на убиеца, и умело обрисува всеки герой. В „Убийство в метрото“ са налице всички съставки на класическия британски криминален роман: напрежение, хумор, неочаквани сюжетни обрати, романтична нишка и, разбира се, изненадващ финал. Героите са като парчета от един сложен пъзел, които все пак накрая си идват на местата, въпреки грешните стъпки на някои от главните действащи лица.

Книгата е част от специално подбраната поредица на Британската библиотека, представяща забравени шедьоври от златните години на британската криминална проза с тематично изработени оригинални корици. Несправедливо пренебрегнати и неоценени навремето, много от тези заглавия не са били издавани повторно след края на Втората световна война. Всяка книга излиза с предговор от съвременен писател на криминални романи. Автор на предговора за „Убийство в метрото“ е Стивън Бут. Следващото заглавие от същата поредица, което ще се появи на българския пазар, ще бъде „Писък в Сохо” от Джон Брандън.

Мейвис Дориъл Хей е сред най-ярките автори от „Златната ера“ на британската криминална проза. Името ú не е толкова популярно днес, защото публикува само три романа в този стил през 30-те години на 20 век. Те обаче се радват на изключително радушен прием, а „Убийство в метрото“ е първият от тях, излязъл през 1934 г.

Хей завършва университета в Оксфорд през 1916 г. Тя проявява интерес към занаятите и занаятчийството и издава няколко книги през 20-те години в съавторство с Хелън Елизабет Фицрандолф, част от поредицата „Земеделие и занаяти на Англия и Уелс“. През 1929 г. Мейвис се омъжва за Арчибалд Мензес Фицрандолф, брат на съавторката ú и син на богат канадски банкер и собственик на дъскорезници.

Скоро след сватбата Хей решава да смени амплоато си и да пише криминални романи. При дебютния си роман тя взема присърце златното писателско правило „Описвай познатото“. По онова време тя и Арчибалд живеят на „Белсайз Лейн“ в Северен Лондон: едва на стотина метра от мястото, където е извършено престъплението в „Убийство в метрото“.

През 1935 г. излиза вторият роман на Мейвис „Смърт край Чъруел“, който също постига голям успех. За съжаление след третия си роман тя решава да постави край на своята кариера в жанра. Няколко години по-късно съпругът ú загива по време на Втората световна война, като преди това писателката губи и тримата си братя при трагични обстоятелства. Впоследствие тя се завръща към първата си любов – занаятите – и публикува последната си книга в тази област през 1972 г.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Култура

Литературен маршрут за Николай Лилиев

MIKA

публикувано

на

от

Николай Лилиев и Димчо Дебелянов

На 03 октомври от 11:00 ч. с начална точка Народен театър „Иван Вазов“ ще се проведе последният Литературен маршрути за този сезон. Негов автор и водещ ще бъде писателят и драматург Георги Тенев, а разказът ще бъде посветен на една от най-значимите фигури в българската литература – поетът и драматург Николай Лилиев. В двата края на този маршрут ще бъдат метафоричният и буквалният дом на Лилиев – от Народния театър „Иван Вазов“ до улицата в кв. „Лозенец“, която днес носи неговото име.

За Литературния маршрут Георги Тенев казва: „Аз не съм литературен историк. Аз съм разказвач. В случая, имам история, която не е измислена, а чута. Ще ви разкажа за това, което съм слушал още като дете – за Лилиев като герой на семейни спомени. Ще ви покажа снимки и страници, които съхраняват образи и думи от онова време и от още по-ранно на моето време. Ще опитам да убедя и майка ми да се включи в нашето приключение и да сподели неща за един човек, когото тя ревниво пази в паметта си. Също както години наред е запазила оригиналите на преписаните от ръката на Лилиев негови стихове. Тя дори предпочита по-рядко да говори за него, защото усеща колко (все по-)далеч е духът на поета-символист от „новия дух“ на времето (…) Ще опитам да разкажа и за трудните мигове преди издаването на неговите стихове в края на живота му, когато този жив класик упорито е отказвал да се отделя внимание на личното му лирическо творчество. В смесица между скромност и мъдро колебание, Лилиев е считал времето на своя лирически свят за отминало, заедно с неговото поколение, като част от вълнения и настроения, угасени от войната и огромните трансформации, заменено с нещо ново, което вълнува повече „младите сърца“.

Разходката се различава от останалите турове по това, че ще прелее в по-мащабно честване на творчеството и живота на Николай Лилиев. В края на маршрута публиката ще стигне до дома на Лилиев, където ще бъде поставена паметна плоча.

„В дома си в Лозенец Лилиев е събирал Владимир Димитров-Майстора и Панчо Владигеров, писатели и актьори, поети и художници. Децата от квартала били сред най-големите му почитатели и чести посетители в дома му. Това място на ул. „Николай Лилиев“ 11 трябва да се знае“, казва Весела Чернева, инициатор на повторното поставяне на паметната плоча на дома на Лилиев в София.

Непосредствено до дома му ще бъде направена импровизирана сцена, на която ще има четения на стихове от Лилиев, драматизации по негови преводи, разкази и спомени за него. Ще бъдат показани оригинали от негови писма и други документи. Ще има музикални изпълнения на кларинет и всички гости ще бъдат почерпени с любимото разтворимо кафе на Лилиев.

С финала на втория сезон на Литературните маршрути започваме началото на работата по създаването на сайт, който ще съхранява част от историите и спирките на туровете. Такъв архив е от особено значение, тъй като разказите на писатели, поети и литературни историци в рамките на формата, са резултат от проучвания, внимателна и задълбочена предварителна работа. Те също така имат лимитиран характер и се провеждат най-много два пъти на сезон. В сайта ще бъде създадена интерактивна карта, която ще отвежда до различни точки от маршрутите и ще припомня вече разказани на живо истории на мястото. Тя ще позволи на много повече хора да научат интересни факти за българската литература.

„Литературни маршрути – интерактивна карта“ се реализира с подкрепата на Столична община, по инициативата „Солидарност в културата“.

Литературните маршрути на Фондация „Прочети София“ са истории, разказани през специално създадени градски разходки от писатели и поети, теоретици и литературни историци.

Специално внимание е отделено на това да се преминава през места, които позволяват хората спокойно да спазват необходимата дистанция помежду си. Водещите говорят на микрофон, така че дистанцията няма да ощети преживяването. 

Литературни маршрути •София• е проект на Фондация „Прочети София“ и се реализира с подкрепата на Столична община, Програма „Култура“ за 2020 г.

Вход свободен , без предварителни записвания

Продължете понататък

Култура

„48-те закона на властта” от Робърт Грийн – наръчник за изкуството на манипулацията

MIKA

публикувано

на

от

Бестселъровият американски писател Робърт Грийн ни дава ключа към скритите механизми на властта във всичките ѝ форми – от историческите архиви чак до днешните ѝ приложения – в ново издание на „48-те закона на властта”.

От днес по книжарниците вече се намира ново луксозно издание на класиката на Робърт Грийн („Законите на човешката природа”, „Майсторството”, „Изкуството да съблазняваш” и др.) „48-те закона на властта” – отговорът на нашето съвремие на легендарния труд на Николо Макиавели „Владетелят”.

Историята на човечеството е изпъстрена с описания на дворцови интриги, които неизменно са се разигравали около централната личност, притежаваща върховната власт – независимо дали става дума за крал, император или идеен водач. Дали нещата са се променили толкова много в днешния, далеч по-динамичен свят? Лидерството днес присъства под най-различни форми в на практика всеки етап от ежедневието ни – от офисната политика през политическите борби на управляващите. Но в днешния свят е също толкова опасно да демонстрираме, че жадуваме повече власт над хората и събитията около нас, колкото е било в кралските дворове от миналото.

Днес ние сме изправени пред своеобразен парадокс, който силно напомня на проблемите, с които са се сблъсквали придворните в миналото. Ако желаем по-голям дял от властта, не можем да си позволим да го покажем явно. Всичко трябва да изглежда цивилизовано, благоприлично и обаятелно. Ако бъдем прекалено искрени в стремежите си, ще бъдем лесно сразени от други амбициозни хора, които са по-умели в игрите на властта. Как можем да открием необходимия баланс, за да постигаме целите си, а едновременно с това лесно да можем да разпознаем интригите в обкръжението си и да се предпазим от тях?

Робърт Грийн разглежда 48 тактики на властта, за да създаде едно задължително четиво за всеки, които някога е изпитвал амбицията да се превърне в лидер. „48-те закона на властта” е едновременно историческа енциклопедия, която обединява трудовете на десетки видни личности от историята – Сун Дзъ, Бисмарк, Казанова, Уейл, Макиавели – и своеобразен наръчник към механизмите на властта, за да могат те да бъдат разпознавани, използвани или предотвратявани в съвременния свят.

Продължете понататък
Културапреди 13 часа

Литературен маршрут за Николай Лилиев

Културапреди 13 часа

„48-те закона на властта” от Робърт Грийн – наръчник за изкуството на манипулацията

Галерияпреди 13 часа

„Реално и магично. Илюстрацията в творчеството на Дечко Узунов“ – откриване на изложбата е на 30 септември

Обществопреди 15 часа

Операция „Златна треска“ по Viasat History

Кинопреди 16 часа

„Последното пътуване на викингите“ по Viasat History

Tехнологиипреди 16 часа

Пет често срещани риска за сигурността на данните, на които Brother препоръчва да обърнете внимание

Културапреди 16 часа

„Христо Стоичков. Историята“ с английско и испанско издание

Културапреди 17 часа

Грандиозен галаконцерт по случай ХХ Юбилеен майсторски клас на Райна Кабаиванска в НБУ

Lifestyleпреди 17 часа

Как да третираме следоперативните белези?

Lifestyleпреди 18 часа

Bridgestone Blizzak LM005 оцененa като най-добра в класа си в теста за зимни гуми ADAC 2020

Горещо