Открийте ни и в

Култура

Роман разплита мистерията около принцеса Анастасия Романова

MIKA

публикувано

на

Бестселърът на „Ню Йорк Таймс“ разказва историята на самозванката Ана Андерсън

Убита или оцеляла е най-малката дъщеря на последния руски император – принцеса Анастасия, след екзекуцията на монархическото семейство през 1918-а? Това е една от най-големите мистерии на XX век, която витае над три континента повече от петдесет години. Сега загадката оживява в книгата „Аз съм принцеса Анастасия“ от Ариел Лоуън, вече по книжарниците от издателство „Кръг“.

Този майсторски замислен и написан трети исторически роман на американската писателка попадна в списъка на бестселърите на „Ню Йорк Таймс“ още с публикуването си през 2019-а. Оприличаван е на филмовите шедьоври „Талантливият мистър Рипли“ и „Мементо“.

На 17 юли 1918-а по директни заповеди на Ленин болшевишката тайна полиция затваря цялото имперско семейство в мрачното мазе на Ипатиевата къща в Екатеринбург, където са безпощадно разстреляни. Твърди се, че никой не оцелява. Но две години по-късно млада жена със силна прилика с Анастасия Романова е извадена трепереща и измръзнала от канала в Берлин. Отказвайки да обясни присъствието си в студената вода и да благодари на спасителите си, тя е откарана в болницата, където се оказва, че тялото й е покрито с ужасяващи белези. Когато най-накрая проговяря, изплашената, загадъчна млада жена казва, че е руската велика княгиня, четвъртата и най-малка дъщеря на последния император на Русия Николай II Романов и императрица Александра Фьодоровна.

В Европа започват да се разпространяват слухове, че Анастасия е преживяла клането в Екатеринбург. Стари врагове и нови заплахи започват да се пробуждат. Някои вярват, че жената е самозванка, която се цели единствено в богатството на Романови, на име Ана Андерсън. През годините много момичета из Европа ще се представят за избягалате принцеса. Всички те са наричани лъже-княгини. Но сред тях най-известна е Ана, която до края на живота си води дела за признаване на самоличността й и не се отказва от твърденията си. Крадла на самоличност ли е тя? Мистерията около това коя е тази жена и какво всъщност се е случило с Анастасия Романова периодично избухва в медиите и сред обществото. Приказката на Андерсън е вдъхновила и много книги и филми. Най-известният сред тях е „Анастасия“ от 1956-а, който донася на Ингрид Бергман „Оскар“ за ролята ѝ на Анастасия/Ана. 

Ариел Лоуън преосмисля историите на руската принцеса и непознатата Ана, преплитайки съдбите на двете жени. Позовава се на факти от многото биографии на госпожа Андерсън изучава болшевишката история повече от година, използва откъси от статии във вестници, цитати от писма и съдебни решения. Голяма част от събитията и разговорите, които пресъздава, наистина са се случили, но все пак тя уточнява, че е работила по-свободно с документалния материал, за да напише романа си. И наистина тя майсторски успява да убеди читателя, че историята може да бъде пренаписана. Съмненията около самоличността на Ана остават до последната страница.  

Тази ужасяваща и заплетена сага ни пренася в Русия след революцията, през 20-те в Германия и Франция, чак до последните дни на Ана в Щатите (тя умира през 1984-та на 87 години в Шарлътсвил, Вирджиния). Лоуън пресъздава умело живота под домашен арест на имерското семейство – какви бижута са зашили в дрехите си, какви са били отношенията им с прислугата. Някои от действителните хора около Романови са обединени в един образ, а други липсват, трети са с променени имена, но всички оживяват по страниците на „Аз съм принцеса Анастасия“.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Култура

Разменени сърца в „Донорът” от Клеър Макинтош

MIKA

публикувано

на

от

Бестселъровата авторка Клеър Макинтош се завръща с кратка новела, която обединява напрегнатия ритъм на трилърите ѝ с дълбоко личната история на едно семейство.

Клеър Макинтош, автор на бестселъровите психологически трилъри „Оставих те да си отидеш”, „Виждам те” и „Игра на лъжи” и съкровената „След края”, ни кара да преразгледаме най-дълбоките си страхове в напрегнатата драма „Донорът”.

Малко след като тийнейджърката Мег получава животоспасяваща трансплантация на сърце, майка ѝ Лизи получава писмо от жена на име Карън, която се представя като майката на донора. Непознатата жена иска да се запознае с детето, в чиито гърди бие сърцето на нейния син, загинал при ужасна злополука. Лизи има основателни причини да се тревожи – донорството винаги се случва анонимно и връзката между пациентите не се насърчава по никакъв начин. Но може ли да откаже на жената, чиято плът и кръв е причината Мег да живее – особено когато сама разбира майчината мъка по загубата?

Лизи взема решение да се срещне с другата жена. Всичко ще протече бързо и лесно, и тя дори няма да споделя на приятелите си какво е решила, защото те със сигурност не биха одобрили. Но каква е цената на тайната? Какво в действителност иска Карън? Превръща ли се Лизи в чужденец в собствения си дом? И колко от това, което Лизи си мисли, че вижда, е реалност?

С добре познатия си стил Клеър Макинтош приковава читателите от първата до последната страница в бързо ескалиращ трилър, в който обратите се сменят с главозамайваща скорост. Макинтош преплита моралната дилема дали е добра идея да се срещнете с хора, чиято загуба е спасила живота на вашите близки, емоционалната тема за донорството на органи и майчината отговорност с деликатен психологически ужас, който остава с читателя дълго след като затвори книгата.

Клеър Макинтош дебютира с трилъра „Оставих те да си отидеш”, който веднага се превръща в най-бързо продаващата се книга на изгряващ автор в криминалния жанр. Романът ѝ печели най-престижната награда за криминална литература във Великобритания – Theakstons Old Peculier Crime Novel, като побеждава доказани имена като Дж. К. Роулинг („Хари Потър”, „Зовът на кукувицата”). Докато в трилърите си Макинтош стъпва върху дългогодишния си опит в Службата за криминални разследвания, в новелата „Донорът” тя изправя една майка срещу най-дълбоките ѝ страхове и най-тежкото предизвикателство.

Продължете понататък

Lifestyle

КО-ОП представя изложба на уникални ръчно изработени килими и аксесоари за дома

MIKA

публикувано

на

от

снимка: ПР

Експозицията е част от представянето на новия български бранд SUBCULTURA 

Форми, цветове, традиция и съвременност са ключовите елементи от нестандартната изложба на ръчно изработени килими и аксесоари за дома, която ще бъде показана в пространството за работа, изкуство и събития КО-ОП от 27 октомври до 1 ноември. Изложбата е част от официалното представяне на SUBCULTURA – изцяло български нов бранд за ръчно изработени килими и декорация за дома.

Използването на естествени висококачествени материали като 100% вълна, лен и глина са в основата на идеологията на SUBCULTURA, а продуктите им съчетават традиция с ярки цветове, нестандартни форми, изчистени линии и отличителен съвременен дизайн.

„Килимът се счита за важна културна и семейна ценност. Наследство, което се предава през поколенията заради своята художествена стойност и майсторство на тъкачите, които на ръка са създавали произведенията си. Устойчив и неостаряващ. Килимът съдържа духа на своето време. Сякаш носи някаква магическа сила. Той обикновено се превръща в център на дома и ни доставя необичайна радост”, споделят създателите на бранда.

Плод на много любов, труд и вдъхновение, красивите ръчно изработени килими и аксесоари на SUBCULTURA ще се настанят удобно в галерията на КО-ОП, където ще могат да бъдат посетени до 1 ноември, неделя.

Повече информация за SUBCULTURA може да откриете ТУК, а относно изложбата и официалното откриване, следете събитието във Facebook ТУК.

Предвид ситуацията с Covid-19 в рамките на изложбата ще бъдат предприети всички необходими мерки за сигурност. В галерията ще се допуска едновременно само определен брой хора, като броят им ще бъде съобразен с размерите на пространството и препоръките за спазване на социална дистанция.

Продължете понататък

Горещо