Открийте ни и в

Култура

Стефан Вълдобрев празнува юбилей с книга

MIKA

публикувано

на

Актьор, музикант, текстописец, фронтмен на група „Обичайните заподозрени”, един от най-многоликите и талантливи артисти в България – Стефан Вълдобрев – празнува своя 50-годишен юбилей тази година на 20 май. Рожденият ден е специален и необичаен: заедно с издателство Книгомания пуска на пазара своя „Книга за песните”. Красивият том от над 360 страници с твърда подвързия включва текстове на песни, спомени и изповеди, снимки и факсимилета на тефтери и нотни тетрадки и ще се появи в книжарниците на 15 май. Дотогава най-нетърпеливите последователи на артиста могат да закупят изданието онлайн и да бъдат сред първите, получили автограф.

„Ще си спомня какво е предизвикало думите да се появят. Кое ги е събрало с мелодията. Къде съм бил аз тогава, какво се е случвало с мен, около мен и как ми е повлияло. Как съм се променял и как са се променяли песните”, обобщава намеренията си авторът. Редактор на изданието е писателят и драматург Яна Борисова, а дизайнер – Тодор Манолов. Фотографиите са дело на Павел Червенков. Уви, условията на извънредно положение в страната осуетиха подготвяния от Стефан Вълдобрев необичаен концерт-премиера в Зала 1 на НДК през месец май с участието на „Обичайните заподозрени” и много нови „специално заподозрени“ актьори, музиканти, колеги, приятели, гости и герои от книгата.

„Книга за песните” е първа книга на Стефан Вълдобрев, която може да се определи като литературен албум от текстове, поезия и биографични истории. В нея той се проявява като умел разказвач, описвайки честно, чувствено, без маниери и преструвки творческия процес по създаването на 41 песни, като се обхваща периодът от 80-те години до днес. Изданието повежда читателя на една вълнуваща разходка: как от случайно хрумване, срички, каламбур или произволна словесна или музикална фраза, пречупена през контекста на обществените събития и през призмата на личния живот на артиста може да се създаде хит.

Актьорството е центърът на тежестта ми. Това е академичното ми образование, това е моят занаят. Създавам песни, защото не мога да не го правя. Моделът, който ме е формирал е рокендрол с китари, идеи и послание. Изкрещяно, понякога фалшиво, но въздействащо и честно. 

Всеки текст на песен всъщност е готовият сглобен пъзел от записки и чернови, спомени, впечатления, размисли, колебания, личностно израстване. За първи път Стефан Вълдобрев допуска толкова близо до себе си своята публиката, разкрива начина си на мислене и ценностите си, как зазвучава музиката в ума му, какви „трикове” прилага по време на записите си. Но докато четете тези 41 разказа за създаването на най-популярните му песни, превърнали се в хитове и устояли изпитанието на времето, ще усетите и оцените лекотата и искреността, с която авторът ви забавлява, ще се усмихнете на хумора и самоиронията, на способността му да се радва на малките неща от ежедневието, на вярата му, че нищо в живота не е случайно.

България ми приличаше на чудно хубава жена, която не носи грим, не ходи на прическа и педикюр, няма татуси и пиърсинг. Естествена, дива, на ръба между хаоса и реда. Това страшно ми харесваше, понеже прекаленият ред по света беше започнал да ме плаши. Никъде не бях срещал толкова много разнообразна красота, побрана на толкова малко място, както у нас. Когато шофирах, пейзажите на всеки петнайсет минути се сменяха изцяло и ставаха различно хубави от предишните. Смисълът беше да се наслаждаваш на момента и да запомняш.

Не на последно място в тези 41 истории е и нишката на благодарност, която минава между редовете – към личностите, които са го подкрепяли в професионалния му път, и за споделенето творчество. В този дълъг списък, попадат личности като: Крикор Азарян, Тодор Колев, Галин Стоев, Георги Господинов, Камен Донев, Иван Лечев, Веселин Веселинов-Еко, Стунджи Янкулов, Мирослав Иванов, Мая Бежанска, Камен Воденичаров, Петър Курумбашев, Любо Дилов-син, Иво Папазов-Ибряма, Георги Дончев, Теодосий Спасов, Красимир Спасов, Митко Тодоров, Мирослав Пашов, Веселин Ранков, Димитър Маринов, Стефан Денолюбов, Бойко Василев, Петър Увалиев, Снежка Борисова, Дони и Момчил, Димитър Кърнев, Тодор Мацанов, Владо Зенкевич, Елин Рахнев, Ясен Атанасов, Мартин Захариев, Ивайло Цветков-Нойзи, Ина Григорова, Ана-Мария Тонкова, Илияна Бойчева, Иван Градинаров, Калин Вельов, Михаил Йосифов, Велислав Стоянов, Милен Кукошаров, Искрен Искренов, Сашко Тодоров, Краси Тодоров, Веско Караатанасов, Арабел Караян, Боби Иванчев, групите „Уикеда“, „Анимационерите“ и „Стейн”, Благовест и Светослав Аргирови, Саня Армутлиева, Майкъл Кунтсман, Георги Тошев, Яна Борисова, Мартин Михайлов, Николай Янчовичин,  Рут Колева, Димитър Ганчев, Димитър Семов, Станимир Трифонов, Стефан Командарев, Христо Мутафчиев, Стефан Китанов, Живко Петров, Поли Герасимова, Явор Веселинов и др. Специална глава в „Книга за песните” е отделена на Лили Иванова и съвместната им работа от последните над 15 години и как се появяват на бял свят песните „Този миг”, „Обичай ме”, „Дали?” и „Севдана”.

Когато си на двайсет, мислиш за „големите“ неща, как следващият ти албум ще покори света, ще се появят компаниите гиганти, ще счупиш рекордите, ще шашнеш MTV. И пропускаш най-важното – песните се правят не за целия свят, а за един конкретен човек и един конкретен триминутен миг от неговия живот. Тогава ти и той сте заедно и тази силна връзка е завинаги.

Това са думи от предговора на „Книга на песните”. По-нататък Стефан Вълдобрев ни доверява, че в началото песните са вдъхновявани по един или друг начин от спектаклите, в които играе. Не като думи или фрази, а като разсъждаване върху темата на пиесата и намиране на допирни точки с личните му вълнения в момента. Първата негова песен, която се появява в национален ефир, е „Май”, когато вече е студент в НАТФИЗ. С чувство за хумор пък ни разказва как слоган на Георги Господинов за столична сладкарница става част от песента „Кино” и каква игра на думи може да се направи от фразата „Нашите пасти са вашите страсти”. Тази песен е побрала поне осем стила – рок, суинг, ню уейв, електро-пънк, джаз, поп, гръндж и мюзикхолни речитативи, мисли си музикантът. „Не е било умишлено и в крайна сметка резултатът е изненадващо компактен, но като всеки начинаещ автор исках да побера световното познание още в първото си произведение”, отбелязва днес с лека самоирония.

Песента-емблема на 90-те години, която му донася популярността, е „Обичам те, мила” – „мелодия за връзка ключове и гребенче”, определя я Вълдобрев. „Тази песен беше плод на една актьорска шега, един витизчийски порив за изява, за медийност, за популярност”. Тя е от времето, когато се чувства „допингиран с театър”. От страниците в книгата ще научите как се включва и Мая Бежанска в този проект и каква е тайната на успешното и запомнящо се звучене на песента.

Следват разплитането на още загадки: какво е общото между песента „Рай” и Шекспир; как „Едно” ознаменува най-радостното събитие: скоро ще се роди дъщерята Мария; как от три акорда и един-единствен мотив се стига до „Вълк”, как правописът на думата „експлодирам” за малко да провали едноименната песен; защо „Аз ли съм или не съм” е любима песен не само на хиляди българи, а и на самия изпълнител; защо „Холивуд” е шампион по най-бавно написан текст; как заглавието „Сняг на Сахара” от учебник по география става песен, как е възможно човекът на движението Стефан Вълдобрев да създаде хит за „забавянето”: „По-полека”, и много други.

Включени са още биографични истории за песните „Фойерверк”, която „узряваше бавно като вино”, музиката към проекта „Светът е голям“ е най-мащабният музикален проект – записвана е едновременно в пет различни студия, „Златен медал” – най-честната песен, „Силикон”, „Хромозоми”, „Там ще избягаме, там ще се скрием”, „Бряг с цвят най-зелен”, „Хеликоптер”, „Тази песен не е за любов“…

През цялото време, макар да е „Книга на песните”, в изданието намират място и киното, и театърът: Стефан Вълдобрев разказва за ролите си, за еуфорията си от получаването на първата главна роля във филм („Изпепеляване”, 2004), за театралните турнета из страната. Ето какво споделя авторът отново шеговито:

Ролките бяха от „Карибски пирати“ и „Господар и командир“. Американските колеги снимали сцени от по три-четири минути и на нас не ни оставаше нищо друго, освен много дисциплинарно да се вместим в остатъка от минута – минута и половина. Беше доста забавно и вдъхновяващо да знаеш, че твоята затворническа физиономия се запечатва веднага след Ръсел Кроу или Джони Деп. Само няколко месеца по късно, през август, „Изпепеляване“ имаше изключително успешна премиера на фестивала „Златна роза“ във Варна.

„Книга за песните” е литературен албум от текстове, поезия и биографични истории. Надяваме се, че след прочитането й публиката ще изпита онова особено чувство, което кара кожата да настръхне – игличките, заради които всеки талантлив артист като Стефан Вълдобрев живее.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Култура

Иво Сиромахов ви кани „У майкини”

MIKA

публикувано

на

от

Популярният български сценарист, драматург и писател с нова безмилостно смешна сатира, посветена на българската народопсихология.

Били ли сте „У майкини“? Ако не сте, то българският писател, драматург и сценарист Иво Сиромахов е готов да ви разведе из техния невероятен свят в своя нов роман!

„У майкини“ Васильовден се чества по стародавна традиция, има един вечно пиян свако, а буля мечтае за Дубай. Там не е като у Вуйнини. И трябва да сте много наясно с тази разлика. Защото иначе рискувате да обидите цяло едно село – един малък остров, населен с българи, които се обичат, мразят, завиждат си, злословят, печелят пари, губят приятели, изневеряват си, воюват и отчаяно търсят публично признание.  Защото винаги го има притеснението от въпроса „какво ще кажат другите“.

„У майкини“ ще срещнете хора, които добре познавате. Техният свят е светът на домашната ракия, на лютеницата и чушкопеците, на вярата във врачки и магии, на преяждането по празници, на бабешките рецепти за лечение на всички болести.

Но този идиличен свят вече е белязан от изкушенията на консуматорската епоха – астрология, диети, истеричен шопинг, влогъри, лайфкоучове, инфлуенсъри, ретроградни меркурии, антиваксърство, конспиративни теории, гурме-превземки, силиконови цици, стремеж към известност на всяка цена.

Майкините постоянно се конкурират със съседите, с роднините и приятелите си и се опитват да им докажат, че са голяма работа.

Историята им е много смешна, понякога трогателна, малко трагична и със сигурност позната.

Защото „У майкини“ ще откриете не само познатото пиперливо чувство за хумор на сатирика Сиромахов, но и горчивата история на един народ, който отчаяно се опитва да намери себе си.

Иво Сиромахов е сред популярните лица на българската книжна сцена. Автор е на романите „Моят таен любовен живот“, „Българско радио”,  „Скарлет + Иво = ВНЛ“, „Уважаеми зрители“ и „7 жени“, сборниците „Дневници и нощници“, „Български работи“ и „Очила“, както и на редица пиеси, публикувани в изданията „Българско криминале“ и „Любовни истории“.

Продължете понататък

Lifestyle

Нова кампания на Storytel пресъздава емоциите, които буди аудио съдържанието

MIKA

публикувано

на

от

Новата глобална кампания на Storytel “Отвори ушите си” пресъздава реакциите, които предизвиква възприемането на аудио съдържание в човешкия мозък. Кампанията е посветена на “историите, които ни докосват” и обяснява в кратки филми колко въздействаща може да бъде добрата история, когато просто отвориш ушите си и слушаш. Аудио изживяването и добре разказаните истории докосват човешкото съзнание както физически, така и психологически и филмите илюстрират ефекта върху човешкото тяло със стъклени модели, пълни с вода и цветови пигменти, които символизират начина, по който аудио историите ни докосват.

“Аудиокнигите влияят на хората по множество начини, тъй като различните типове истории стимулират сетивата ни и събуждат емоции.” обяснява Сесилия Кроон, която ръководи глобалния маркетинг на Storytel.

“Ако никога не си слушал аудио история, е трудно да си представиш колко въздействаща може да бъде тя. “Затова създадохме тази кампания като опит да визуализираме какво става в тялото ти, ако просто отвориш ушите си и слушаш.”

“Очите и това, което виждаме, са свързани повече с мисленето, докато звукът, който е чиста вибрация, е всъщност емоция.”, коментира психотерапевта и писател Мадлен Алгафари, която гостува в шестото издание на онлайн поредицата Storytel Live, в която съвременни български писатели говорят с журналиста Даниел Ненчев.

Когато чуваме, много по-директно достигаме до преживяването, защото реагира по-активно дясното полукълбо на мозъка, което отговаря за емоциите. Един чут текст може много по-бързо и емоционално да въздейства и дори може да лекува. Неслучайно разказвачите на приказки навремето са първите терапевти и баянките, песнопенията, мантрите се използват за лечение, защото въздействат по-директно. Когато човек слуша книга, са много по-ангажирани подкорието и лимбичната система на мозъка и затова един чут текст има винаги много по-дълбок ефект. обяснява още тя по темата, широко застъпена в книгата й “Чувствам, следователно съм”, която е налична за слушане в Storytel.

По случай деня на детето през юни, следващите две срещи на Даниел Ненчев в Storytel Live ще бъдат с детски писатели. Първият гост е Катя Антонова, автор на заглавия като „Феята от захарницата“, „Двете кралства“, „Рибка“ и „Принцесешки истории“, която ще се срещне със слушателите на живо на 1-ви юни, 16:00 ч., във Facebook страницата на Storytel.

През миналия месец Storytel надгради и популярната си функция за потребителски ревюта на заглавията в платформата. Слушателите вече могат да избират между 18 емоджита, с които да опишат емоцията, която буди у тях всяко заглавие. Тази нова функционалност помага на потребителите да оценяват произведенията бързо и ефективно, като същевременно прави намирането на нови заглавия за слушане по-лесно.

“Потребителите на Storytel са високо ангажирани, което за нас е страхотно важно! Затова надграждаме социалните функции в платформата, като даваме възможност на най-запалените фенове да споделят помежду си мисли, чувства и емоции, които аудиокнигите будят у тях.” казва Лиза Василева, мениджър на Storytel за България.

Само от началото на годината досега у нас са изслушани повече от 572 000 часа, което е повече от половината на времето, прекарано в платформата за цялата 2019 г. в България. За нарастващия интерес на потребителите към аудио съдържанието говори и непрестанно увеличаващия се брой коментари и препоръки на заглавия в приложението. За последните три месеца в апликацията на Storytel глобално са създадени над 100 000 ревюта на аудиокниги.

Продължете понататък

Горещо