Култура
Балет „АРАБЕСК“ представя „ПАНДОРА“
снимка: PR
На 14 октомври балет „Арабеск“ ще представи спектакъла „Пандора“ – един от най-предизвикателните проекти на трупатаq по музика на холандския композитор Пол ван Брюхе и българския композитор Петър Дундаков. Един спектакъл на Боряна Сечанова, който изследва съзнанието на съвременния човек като действително вместилище на доброто и злото. Пандора – като наказание, отмъщение или изкупление на моралния хаос. Сценографията и костюмите са създадени от Никола Налбантов, текстовете на песните са на холандския либретист Берто Рейндерс.
Абсолютната прима на „Арабеск“ – Теодора Стефанова пресъздава една прекрасна и космически самотна Пандора. ). Ролята на Пира, дъщерята на Пандора и първата простосмъртна жена, се изпълнява от Марина Попова.
Спектакълът, изпълнен от артистите на Балет „Арабеск”, е истинско зрелище от светлина, музика и танц, създаден не за да отприщи злото, а да радва сетивата.
В „Пандора“ авторите проектират най-актуалните проблеми на съвременното общество – превишаването на мярата, престъпването на границите и наказанието, логичен завършек на едно нарушение или ново предизвикателство.Проектът изследва мита за Пандора като рефлексия на мита за Прометей, чиито корени се губят в най-великата криза на човечеството – прехода на неговото очовечаване. Пандора е мистичен спектакъл-ритуал , който превежда публиката през трансцеденталното ,несъзнавано ниво на човешкия архетип.
снимка: PR
Спектакълът разказва историята на Пандора в седем картини – Пандора, седемте смъртни грехове и тяхната проекция в нейното съзнание. Пандора – коя е тя?. Защо не я чувахме досега? Приемахме ли я за даденост….очевидно, но тя не ни обвинява за това. Тя е една от нас смъртните, тя е първата смъртна жена, майката на първото родено дете. За първи път чуваме гласа на Пандора, която разказва на нейната дъщеря своята история – коя е тя и за какво е тук? “Светът е нещастен – аз ли го направих?”
На всичките й въпроси и терзания на сцената откликват тела и сенки, които я приемат, отхвърлят, изоставят, а след това я включват в чувствена вакханалия. Над танцуващите тела почти неотменно е тъмното звездно небе, всемира, в който от време на време се появяват тайнствени мъглявини – възбуждащи и успокояващи…
Един от най-силните и въздействащи елементи на това представление е музиката. Тя ни предоставя щедро и вълнуващо своя трактовка за взаимоотношенията между божественото и човешкото. По удивително органичен начин съчетава сякаш абстрактния звук на всемира със сетивната, “телесна” красота на човешкия глас.
снимка: PR
Международният проект Пандора провокира не само с идеята си, но и с отворената формула за участници от различни изкуства, държави, традиции и светогледи. Българските фолклорни гласове предизвикват холандския композитор Пол Ван Брюхе да интерпретира световния мит за Пандора през тембрите на балканите.
Това е един спектакъл, който прехвърля мостове между минало и съвременност, спектакъл който съчетава българското с европейското, елинското с постмодернизма.
Спектакълът е награден за ярки постижения в областта на културата с Наградата на Столична община за най-добър спектакъл, 2015, Лауреат на КРИСТАЛНА ЛИРА на СБМТД, 2015 и е номиниран за Наградата на БНР „Музикант на годината“ в категория – „Премиери“.
„Пандора“ е подкрепен от европейската културна програма на Performing Arts Fund Nl и от програма „Култура” на Столична община.