Открийте ни и в

Театър и постановки

Мариан Бачев и Александър Кадиев са българските Лоурел и Харди в „Досадникът”

Мариан Бачев и Александър Кадиев са българските Лоурел и Харди в „Досадникът”И през новата година младият театрален мениджър и продуцент Светлин Стоилов усърдно ще умножава заглавията в портфолиото на формация „Мелпомена”. Частният театър, създаден като пътуващ преди 15 години от покойния режисьор Георги Стоилов, набра популярност с хитовете заглавия „Вражалец”  и  „Големанов” на Ст. Л. Костов, „Благородния испанец” по Съмърсет Моъм.

Вече няколко години по ред представленията са в челните класации по зрителски интерес у нас. Успехът на „Мелпомена” до голяма степен се дължи и на „американската формула” на правене на театър. Стоилов пръв въведе бонусите и комплиментите към билетите за театър. Убеден е, че специалното отношение към публиката от страна на театъра и актьорите винаги прибавя допълнителна стойност към резултатите.

„Мeлпомена” не само създава театрални продукти, но и се утвърждава като разпространител на заглавия на държавни театри. Светлин Стоилов работи в кооперация с признати и дебютиращи автори, спомагайки за популяризирането на сценичните им проекти. Вече няколко поредни лета „Мелпомена” релизира няколко мащабни турнета в летните театри на Пловдив, Варна, Бургас, а през изминалата година показа „Вражалец” в зала 1 на НДК. Фактически няма театър в страната, където заглавията от портфолиото на формацията да не са представени.

MIKA

публикувано

на

Мариан Бачев и Александър Кадиев са българските Лоурел и Харди в „Досадникът”И през новата година младият театрален мениджър и продуцент Светлин Стоилов усърдно ще умножава заглавията в портфолиото на формация „Мелпомена”. Частният театър, създаден като пътуващ преди 15 години от покойния режисьор Георги Стоилов, набра популярност с хитовете заглавия „Вражалец”  и  „Големанов” на Ст. Л. Костов, „Благородния испанец” по Съмърсет Моъм.

Вече няколко години по ред представленията са в челните класации по зрителски интерес у нас. Успехът на „Мелпомена” до голяма степен се дължи и на „американската формула” на правене на театър. Стоилов пръв въведе бонусите и комплиментите към билетите за театър. Убеден е, че специалното отношение към публиката от страна на театъра и актьорите винаги прибавя допълнителна стойност към резултатите.

„Мeлпомена” не само създава театрални продукти, но и се утвърждава като разпространител на заглавия на държавни театри. Светлин Стоилов работи в кооперация с признати и дебютиращи автори, спомагайки за популяризирането на сценичните им проекти. Вече няколко поредни лета „Мелпомена” релизира няколко мащабни турнета в летните театри на Пловдив, Варна, Бургас, а през изминалата година показа „Вражалец” в зала 1 на НДК. Фактически няма театър в страната, където заглавията от портфолиото на формацията да не са представени.

Ето някои от постановките под шапката на „Мелпомена”:

  • „Досадникът” с Александър Кадиев, Мариан Бачев,  Александър Сано, Александър Дойнов, Петьо Петков-Шайбата и Михаил Петров от Пернишкия театър: 30 януари и 20 февруари 2014 на сцената на Сатиричен театър „Алеко Константинов” 
  • „Мъже под чехъл” с Кирил Ефремов, Тончо Токмакчиев и Албена Колева: 17 февруари 2014  на сцена „Сълза и смях” на Народен театър „Иван Вазов”
  • „Операцията” с Мариан Бачев и Орлин Горанов, Тони Минасян, Жанет Иванова, Добрина Гецова: 17 и 31 януари на сцената на Сатиричен театър „Алеко Константинов”

Ето какво споделя за „Мелпомена” Мариан Бачев, когото можете да видите в „Досадникът” на 30 януари и 20 февруари и в „Операцията” на 17 и 31 януари:

„Като се има предвид, че съм действащ професионален актьор вече над 16 години (Леле, кога станаха!? Уви, вече не съм в категорията „млад“ артист!) и в същото време съм изкушен от театралния мениджмънт (завършил съм магистратура „Мениджмънт в сценичните изкуства“) си мисля, че вече повече разбирам театралните директори и продуценти, а когато театралния директор/продуцент е и актьор, какъвто е и Светлин, работата в театъра винаги върви по-гладко. Тънкостта е някъде там – да проявяваш разбиране и твърдост, без да бъдеш краен спрямо актьорската душа.

В случая с „Мелпомена” – театърът изхранва театъра. Събира актьори, които чрез своя система за проследяване на интереса  на публиката, достигат до сърцата на зрителите. И то главно из страната. Защото, нека не се лъжем, София не е България. Аудиторията е различна навсякъде, но винаги е специална – макар за публиката извън столицата да сме познати от телевизията, хората са отделили от времето и средствата си, за да ни видят „на живо“ и професионалната ни отговорност е в пъти по-голяма. Хубавото е, че  се събираме колеги, които работим това, което наистина ни харесва. Ако в държавния или общински театър си длъжен да играеш в която и пиеса да те разпределят, то тук имаш свободата да избираш ролите си.”

Мариан Бачев и Александър Кадиев са българските Лоурел и Харди в „Досадникът”

За Ралф Милано от „Досадникът”:

„Много ми допадна работата върху персонажа на наемния убиец Ралф Милано. Първо, защото е „отрицателен“ персонаж и второ, той се явява като спаринг партньор на Франсоа Пиньон – персонажът на Сашо Кадиев. С него се срещнах за първи път на сцената в професионален план, а усещането беше като че сме били заедно години – едни български Лоурел и Харди. Допълвахме се прекрасно. Основното предизвикателство беше да не се разбере какво ще бъде развитието на образите и съответно – какъв ще бъде финалът – такъв тип ситуационни комедии обикновено са предсказуеми. Но познавам хора, които гледат спектакъла за шести или седми път – въпреки, че знаят сюжета, прекрасно се наслаждават на актьорската ни игра за пореден път.

Без да изпадам в теоретизиране, комичното винаги се появява в разминаването на противоположностите, на характерите, на желаното и реалното… Моят суров персонаж бива разтърсен от това, че изпада в две крайни състояния: на  пълна отпадналост и  безсилие, от една страна и на тотална физическа превъзбуда – от друга, което го кара да върши безумни неща, които… Не, няма да издам повече. Всеки човек би могъл да попадне в подобна ситуация и театърът е начин всеки да се погледне отстрани…

Публиката се забавлява от сърце в продължение на 100 минути на добро партньорство на сцената – един, смея да кажа, добре смазан екип, който театър “Мелпомена“ събра начело с режисьора Богдан Петканин, който от своя страна ни покани с Кадиев, Александър Сано, Александър Дойнов, Петьо Петков-Шайбата и младия Михаил Петров”.

Водещият на „Преди обед” по бТВ Александър Кадиев за героя си Франсоа от „Досадникът”:

„Никой досадник не осъзнава, че е досаден и се учудва и изненадва, когато хората, с които дружи, му казват е е досаден. Той си мисли, че е приятен, няма съзнание, че е адски досаден. Ако си досандик и така си се родил, си носиш мъката цял живот, никой не си общува с тебе, никой не отговаря на обажданията ти.

Тъй като репетирахме в Перник, беше голямо тичане, събирахме се рядко, защото всички са заети, истинско приключение си беше да сглобим технически пиесата. Аз водя действието през цялото време, а да водиш действието е трудно, трябва да знаеш какво правиш, да го правиш добре, бързо и атрактивно, за да привлича публиката. По отношение на героя не ми беше трудно. Истината е, че като малък аз съм бил този досадник, сега някак си съм се узаптил. Очевидци твърдят, че съм бил ужасно досадно дете. Оттам ми се възвърна спомена, защото един актьор винаги трябва да взима от себе си за една роля, от това, което е преживял.”

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Lifestyle

Десет български спектакъла на десетия ACT Фестивал за свободен театър

MIKA

публикувано

на

от

„Танго в Космоса“, снимка: ПР

Разнообразието от теми и жанрове отново ще бъде витрина на най-доброто на независимата сцена в последната година

Десет спектакъла ще представят българската независима сцена на юбилейното издание на ACT Фестивал за свободен театър. Тази година фестивалът ще се проведе между 17 и 24 октомври и ще представи още 5 чуждестранни представления, 1 международна копродукция, няколко професионални уъркшопа на изключителни професионалисти от цяла Европа, естетически дискусии и срещи за обмен между артисти от множество държави.

Юбилейното издание ще бъде под мотото “ЕКО/ЕГО система” и темата за връзката между съвременното свободно сценично изкуство и мисълта за природата присъства освен в специална дискусия в рамките на фестивала, и в няколко от българските и чуждите спектакли.

Танцовото представление #ЗаПластмасовияЧовек “Синтетики” на хореографа Живко Желязков я разглежда през задушаващата “пластмасовa” култура на съвременното консуматорство. В “Танго в космоса” екипът на “36 маймуни” разказва за едно фантастично постапокалиптично бъдеще, в което трима съвременни влъхви се срещат в сънищата си, за да променят не само своите съдби, но и съдбата на Земята. Интерактивният спектакъл “Дългият път към звездите” пък ни запознава по забавен и находчив начин с последните достижения на космическите науки, води ни в далечния Космос и ни кара да се замислим за нашата планета-майка Земя с въпроса: Какво трябва да направим, ако искаме да я спасим, а с нея и цялото човечество?

Българската селекция на ACT Фестивал за свободен театър по традиция ще предложи широко тематично и жанрово разнообразие. Авторският спектакъл “Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта”  на Театър Паник Бутон разказва историята на четири жени, свързани от тежка диагноза, която им дава шанс да станат по-добри версии на самите себе си и да се отдадат на любовта, мечтите и порива към щастие.

Визуалният пърформанс “Видение” на Михаела Добрева, Борис Далчев и Цвета Дойчева пък ни изпраща в един различен свят –  полифония от движение, обект, субект, дигитална медия и музика, представящи съвременната личност, затворена в клетката на собствения си външен вид.

В “Борхестриптих” на Ясен Василев  четирима изпълнители са четири различни версии на Борхес, превъплъщаващи се в различни персонажи от три разказа на писателя. Целият драматургичен текст е 100% изграден от цитати.

Гледна точка” на Клонираните изгражда своя текст през импровизация. В спектакъла публиката следи една и съща история през гледната точка на различните герои в нея, и показва колко различни реалности създава и преживява всеки от тях.

Персонализирано и индивидуално ще изживеем и своята “Сетивна градска разходка” – своеобразно представление, създадено от „Театър на сетивата София”. Спектакълът е реално пътуване и “запознаване” със София през всички сетива на публиката (зрение, обоняние, слух, осезание и вкус).

Къде е границата между инди музиката и свободния театър ще изследва българският хореограф, визуален артист, певец и текстописец Иво Димчев в първото си участие на ACT Фестивал за свободен театър със своя концерт.

Музиката е основно действащо лице и в кукления спектакъл за възрастни “Концертът” на Петър Тодоров. Той разказва историята на четири обикновени наглед жени, които се качват на сцената като квартет от народни певици и с гласовете и песните си се докосват до божественото и носят просветление за смисъла на човешкия живот.

Пълна програма на фестивала можете да откриете на https://actfest.org

АСТ Фестивал за свободен театър 2020 се финансира от Министерство на културата на Република България, Столична община и Национален фонд „Култура“. 

Проектът се осъществява и с финансовата подкрепа на Френски институт в България и Гьоте-Институт България.

Медийни партньори на събитието са Actualno.com, Sofialive.bg, Лицата на града, Delo.bg, Jasmin.bg, Stand.bg, Kafene.bg и списание ВИЖ!

Продължете понататък

Tехнологии

Театърът става компютърна игра на десетия ACT Фестивал за свободен театър

MIKA

публикувано

на

от

Жанрови провокации, съвременни теми и смели експерименти с театрални езици, форми и пространства ще предложи международната програма на десетия юбилеен ACT Фестивал за свободен театър.

Селекцията ще развълнува българската публика с неочакван поглед върху глобални теми, като социалната изолация, икономическата миграция и екологията,  както и върху интимни въпроси за любовта, насилието и личната биография.

Срещата между артисти и зрители ще бъде поле за обсъждане на най-горещите сегашни проблеми и въпроси на универсалния и обединяващ език на сценичното изкуство.

Сред акцентите в програмата е първото в България онлайн представление Homecoming на германската театрална компания machina eX (Германия), които изследват пресечната точка между театъра и компютърните игри от 2010 насам. В тази “театрална игра от вкъщи” зрителите ще се потопят в една алтернатива на сегашното време – есента в дългата година на пандемията. Млада жена се завръща в родното си село, защото вече не може да си позволи наема в големия град. Агенция изпраща дебели писма до всички европейски домакинства, за да направи оценка на устойчивостта на населението по време на криза. А в интернет възниква движение, което възхвалява доброволното себеотрицание като начин на живот, алтернативен на копнежа по релаксация. В „Homecoming“ зрителите* си остават вкъщи. От там те се отправят да изследват една история, която достига далеч отвъд собствените им четири стени, в познати и далечни пространства в интернет, представления на живо и чат сесии.

Пряка връзка с тазгодишното мото на фестивала “ЕКО/ЕГО система” има и хумористичният еко пърформанс “7 обещания” (САЩ/Белгия/Великобритания). В него двама екопроповедници призовават публиката да превърнат думите си в действия. Знаем, че неминуемо стоим пред екологично бедствие, но въпросът е: защо стоим със скръстени ръце? „7 обещания“ разглежда тези проблеми с чувство за спешност и хумор. Това високо приспособимо шоу досега е играно на улицата, пред дипломати и посланици и в контекста на многобройни екологични конференции. На ACT Фестивал за свободен театър всички ще могат да се присъединят към него за една вечер и да променят света… с допълнително връхновение – безплатен алкохол!

Съвременните глобални теми присъстват в българо-немската копродукция A Better Life, базирана на изследване на мотивацията, развитието и значението на потоците от хора, които се местят в друга държава в търсене на по-добър живот. Фокусът е върху историите на възрастни немски граждани, живеещи в бедност, които се преместват в България, и млади българи, установили се в Германия, за да работят в областта на медицината и социалните услуги. Тримата автори и изпълнители Ива Свещарова, Вили Прагер и Мартин Щиферман, питат какъв може да бъде по-добрият живот, какво би трябвало да направим, за да го постигнем.

Темата за личната история присъства и в автобиографичния пърформанс на Ана Мендеш „Автопортрет“ (Португалия/Великобритания/Швеция) . С течение на годините авторката събира детайли от личния си живот и си поставя въпроса за ролята, която играе наследството в нашия живот.

Интимното изследване “Целувката и Пиета” (Каталуния/Испания) е творба за тънката линия, разделяща любов и омраза, секс и прегръдка, насилие и нежност. Танцовият спектакъл е дует, път на двама души през самота, отчаяние и нежност. По особен начин образите на любовта и страданието обединяват историята на човечеството: прегръдката, която утешава, и тази, която носи смъртта.

Вторият танцов спектакъл от Каталуния/Испания Crash също разглежда любовта като среща между две тела. Този път обаче те не разказват история, а пресъздават един момент във времето, когато две души се обединяват, за да се разтопят в едно, но и да се изгубят и разделят на части. Постановката се играе изцяло под открито небе.

Пълната международна програма на десетия ACT Фестивал за свободен театър можете да откриете тук: https://actfest.org/category/internationalselection2020/

Българската селекция на фестивала ще покаже още 10 представления, които допълват калейдоскопа от теми, жанрове и театрални форми, за да създаде една юбилейна витрина на независимата сцена в Европа и България. Вижте я тук: https://actfest.org/category/bgselection2020/

АСТ Фестивал за свободен театър 2020 се финансира от Министерство на културата на Република България, Столична община и Национален фонд „Култура“. 

Проектът се осъществява и с финансовата подкрепа на Френски институт в България и Гьоте-Институт България.

Медийни партньори на събитието са Actualno.com, Sofialive.bg, Лицата на града, Delo.bg, Jasmin.bg, Stand.bg, Kafene.bg и списание ВИЖ!

Продължете понататък

Горещо