Открийте ни и в

Култура

“The Next Black“: Бъдещето на модната индустрия

снимка: PRAEG представя документалния филм “The Next Black“ – 45 минути, в които ни среща с историите на пионери в модната индустрия като Adidas, Patagonia, Biocouture и други. Филмът отговаря на някои от най-горещите въпроси по теми като бързата мода, създаването на материи от живи организми, пресичането на модата и технологиите и други.

Модната индустрия е на ръба на драматична промяна.

MIKA

публикувано

на

снимка: PRAEG представя документалния филм “The Next Black“ – 45 минути, в които ни среща с историите на пионери в модната индустрия като Adidas, Patagonia, Biocouture и други. Филмът отговаря на някои от най-горещите въпроси по теми като бързата мода, създаването на материи от живи организми, пресичането на модата и технологиите и други.

Модната индустрия е на ръба на драматична промяна.

С развитието на технологиите марките постепенно променят начина на обличане и дрехите, които носим. В същото време обаче шивашката промишленост продължава да бъде основен фактор в замърсяването на околната среда в световен мащаб. Документалният филм “The Next Black”  представя една различна гледна точка за бъдещето на модната индустрия, предлагаща иновативни методи и по-устойчиво производство. С помощта на едни от най-бързо развиващите се компании AEG търси отговорите на редица актуални въпроси като: Ще остане ли бързата мода хит? Ще станат ли технологиите част от нашето ежедневно облекло? Кои са иновациите, които могат да променят концепцията за създаване на облекла и да отговорят на нуждата от по-екологично производство?

{youtube}-9DQ3fUAjao{/youtube}

Филмът представя наблюденията на пионерите в света на модата и иновациите. Сред тях са компанията – пример за устойчива дейност Patagonia; гигантите в технологиите при облеклата Studio XO, създали едни от най-провокативните тоалети на Лейди Гага и Black Eyed Peas; иконата в спортните облекла Аdidas; biocouture, компанията, която отглежда живи организми, за да създава дрехи и аксесоари и Yeh Group, създателите на иновативна технология за боядисване на дрехи без използването на вода.

„За нас грижата за материите е в основата на работата ни, затова искахме да погледнем към бъдещето на модната индустрия. AEG е сред компаниите новатори в сектора. За да продължим да бъдем една крачка пред другите и да дадем тласък на иновациите, искаме да се допитаме до най-напредничавите имена в модата“ – споделя Ола Нилсън, AEG.

Производството и грижата за материите оказва ключово влияние върху околната среда. Близо 80% от човешкото влияние върху природата идва именно от използването на електроуреди, затова и сред целите на AEG със създаването на филма е да провокира положителна промяна и да покаже на хората как да се грижат за своите дрехи, така че да бъдат по-отговорни и да оставят по-малък отпечатък с поведението си.

С инициативата компанията се стреми да сподели знанията си и напредъка в технологично отношение и да допринесе в максимална степен за устойчивото развитие на шивашката промишленост. Именно това AEG залага като концепция при създаването на най-новата серия перални OKO, отличени с най-ниска консумация на енергия на пазара и наградени с най-високия сертификат Woolmark за нежна грижа за материите.  

Сред темите, които филмът “The Next Black” засяга са устойчиво производство и потребление, технологиите, които променят дрехите, биологичният материал в индустрията, „умните“ дрехи и други.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Култура

Ново издание на НБУ: „Киносценарият-написване и пренаписване“ от Светла Христова

MIKA

публикувано

на

от

Наскоро излезе от печат второ издание на „Киносценарият-написване и пренаписване: Теория и практика“ от Светла Христова. Книгата представя теоретично и популяризира доказани в практиката стандарти и изисквания за преподаване в областта на киносценаристиката. Тя проследява етапите, през които минава всеки сценарист в работата си. Целта ѝ е не просто усвояването на обем от знания, а в много по-голяма степен тяхното практикуване, благодарение на което ще придобиете сценарийни умения, адекватни на уменията на колегите ви по света. Книгата ще ви помогне да осъзнаете и усвоите кино езика на идеите, които имате, ще ви покаже авторските задачи в създаването на първия вариант (редакция) на сценария, както и втората, по-отговорна и сложна част от писането на сценария – пренаписването, за което у нас изобщо не е писано.

Проф. Мариана Евстатиева-Биолчева:

Освен точните и професионални практически указания, авторката очертава един много важен и неизбежен момент при писането на сценария – мисълта за възприятието и реакцията на ползвателя на художествения продукт – на зрителя. … Защото много често, когато адресатът не е важен за реализаторите, се появява огромното разминаване между авторите и публиката, а оттам и провал и на идеите, и на посланията на авторите, и на филма като цяло. Авторката обръща сериозно внимание на този проблем. Затова в етапа на пренаписването на сценария внимателно и мотивирано могат да се търсят онези професионални похвати, обобщени от авторката, които да позволят сценарият пълноценно и точно да постигне както художественото послание на авторите, така и органичната рецепция на зрителя.

Проф. д-р Ингеборг Братоева-Даракчиева:

Хабилитационният труд на д-р Светла Христова „Киносценарият – написване и пренаписване“ представлява единственият досега у нас труд върху процеса на пренаписване на филмовия сценарий.

Проф. д-р Станимир Трифонов:

Днешният кинематографичен процес в България има катастрофично незадоволена нужда от добри сценарии. А изследването на Светла Христова е забележително пособие, което може и ще помогне на киното ни в тази посока. … Не на последно място трябва да се отбележи полезността на труда в сферата на висшето образование по кино и телевизия.

Изданието може да се закупи с 10% отстъпка при избиране на наложен платеж за начин на плащане в електронната книжарница  на Нов български университет.

Продължете понататък

Култура

Излиза екотрилър за общество в преход от нобелистката Олга Токарчук

MIKA

публикувано

на

от

Отвъд всички теми, отвъд екокриминалното, вие ще чуете гласа на Олга. В тази книга животните са изписани с главна буква и това не е случайно, това е книга, която споделя едно твърдение на Дарвин, че животните са наши по-стари братя по болка.
Георги Господинов

Само най-изкусните писатели могат да си позволят да надскочат жанровите ограничения и дори да създават собствени литературни категории. Носителката на Нобеловата награда за литература Олга Токарчук е такава писателка. Критикувана в родната си Полша заради политическите си възгледи, с романа “Карай плуга си през костите на мъртвите” авторката си навлича и обвинения в екотероризъм. Романът излиза в обновения превод на Силвия Борисова и с логото на издателство ICU.

Представяте ли си творба, в която мистерията около едно убийство неусетно се преплита с влечението на главната героиня по астрологията, стъпва върху почитта към природата, за да намери своя концентриран израз в поезията на Уилям Блейк? Е, този смел и доказано успешен писателски експеримент очаква читателите в новото издание на “Карай плуга си през костите на мъртвите”.

В тази книга малко рисковано подреждам изключените от живота хора, които нямат пари, които ги няма реално в този свят, в една редица с животните, които също са безгласни и не могат да се борят за своите права. Така книгата се превърна в метафора за обществото в преход, наистина в нея има много места, които възхваляват гнева, казва самата Токарчук по време на визитата си в България през 2014 година.

“Карай плуга си през костите на мъртвите” ни пренася в граничното полско селце Плосковиж, където главната героиня Янина Душейко се е отдала на доброволно отшелничество. Идиличното спокойствие на мястото е нарушено от едно убийство, последвано от още едно, и от още едно. Обстоятелствата изглеждат подозрителни и макар госпожа Душейко – бивша учителка, любител астролог и застъпник за правата на животните – да не се вписва в традиционния образ на следовател, се превръща точно в това.

Разследването на убийствата обаче е само върхът на айсберга, умело използван от Токарчук за предаването на философските внушения, характерни за цялото ѝ творчество.

Почитта към всички живи същества и неразрушимата връзка с природата, насилието, с което свикваме, разпадът на ценностите и фалшивият морал – това са истинските жалони на иначе увлекателното като класическо кириминале повествование.

Всяка глава започва със стихове от поета Уилям Блейк, преведени от Спас Николов (повечето от стиховете вътре в главите са в превод на Владимир Левчев). Eпиграфите добавят щипка мистицизъм към повествованието и подготвят за навлизане в дълбочина. Постепенно се оказваме оплетени в мрежата на болезнени, важни теми, които сме свикнали да избягваме в забързаното ежедневие. Кой определя степента на значимост на живите същества? Редно ли е да си затваряме очите за жестокостта, облечена в хилядолетни навици? Какви са параметрите на справедливостта, очертани от собствения ни морален кодекс?

Наблюдателното око на Токарчук преобръща всичко така, както книгите ѝ пренареждат конвенционалните форми… Подобно на героите си, авторката не спира да се движи, да наблюдава зорко и да прави обобщения, нерядко гениални.
The New Yorker

Олга Токарчук е родена на 29 януари 1962 г. в Сулехов, Полша в семейство на учители. През 1985 г. завършва психология във Варшавския университет и известно време работи като терапевт в психиатрична клиника. Автор е на 17 книги. На български са преведени „Изгубената душа“, „Бегуни“ (с две издания), “Правек и други времена”, „Дом дневен, дом нощен”, „Последни истории”, сборникът разкази „Музика от много барабани” и “Карай плуга си през костите на мъртвите”, чието второ издание излиза сега.

Токарчук е едно от най-важните имена в съвременната полска и световна литература. Популярността ѝ е феноменална, а читателите ѝ я уважават най-вече заради добрия вкус, енциклопедичните познания, литературния ѝ и разказвачески талант, и – не на последно място – заради философската дълбочина на творбите ѝ.

Романът е екранизиран от полската режисьорка Агниешка Холанд. Филмът е със заглавие „Следи“ (Pokot).

През 2019 г. „Карай плуга си през костите на мъртвите“ е финалист за наградата Man Booker International.

Силвия Борисова е завършила СУ „Св. Климент Охридски“ и курсовете по полски език към Полския институт. Дебютира като преводач през 1978 г. и до момента има над 40 преведени книги. Била е кореспондент на bТV във Варшава. Сред превежданите от нея автори са Болеслав Прус, Ярослав Ивашкевич, Славомир Мрожек, Адам Загаевски, Юзеф Тишнер, Чеслав Милош, Анджей Вайда, Йежи Пилх, Павел Хюле и др. Превела е няколко книги на Олга Токарчук, като настоящото издание на „Карай плуга си през костите на мъртвите“ е второ и преработено.

Носителка на две награди на Съюза на преводачите, на високата държавна награда на Полша „Златен кръст“ за изключителни заслуги към полската култура и литература, както и на награда на полския Съюз на авторите ZAiKS за изключителни постижения в превода на полска литература.

Продължете понататък

Горещо