Открийте ни и в

Култура

Българска литература от Освобождението до Първата световна война – част I

MIKA

публикувано

на

Излезе от печат част I на „Българска литература от Освобождението до Първата световна война“ от проф. Милена Кирова. (ИК “Колибри”). Книгата обхваща университетски курс лекции на авторката, но има за цел да въведе широк кръг читатели в историята и проблематиката на българската литература. Проф. Милена Кирова извежда на преден план някои забравени произведения и поставя във фокус нови оценки на вече познати творби със съзнанието, че това, което наричаме литературна история, не съвпада с реалността на ситуацията, в която се е случила българската литература от Освобождението до Първата световна война. Част 1 се отнася за периода от Освобождението до първите години на 20 век, или до появата на ранния модернизъм. Представени са автори като Захари Стоянов, Иван Вазов, Алеко Константинов, Стоян Михайловски и Антон Страшимиров. Всички наблюдения и анализи се базират на конкретни исторически процеси, документирани явления и утвърдени от времето критически съчинения; обобщенията се стараят да изграждат връзки между миналото и настоящето на българската култура. Цялата книга е написана ясно, достъпно, с амбицията да бъде полезна и дори увлекателна.

Проф. дфн Милена Кирова преподава история на българската литература от Освобождението до Първата световна война и антропология на библейския свят в СУ „Св. Климент Охридски”. Ръководи  катедрата по българска литература от 2003 до 2011 и от 2015 насам. Автор е на 15 книги, сред които са монографиите „Сънят на Медуза. Към психоанализа на българската литература”, „Йордан Йовков. Митове и митология”, „Проблематичният реализъм” и „Библейската жена. Механизми на конструиране, политики на изобразяване в Стария Завет”, „Литературният канон. Предизвикателства“. Освен това е съставител и редактор на два тома „Неслученият канон“, първата история на българската литература, създадена от жени (2009 и 2013). През последните години се занимава с изследване на мъжествеността в Стария Завет, в резултат на което през 2011 г. излезе книгата й „Давид, Великия. История и мъжественост в Еврейската Библия”, първа част от по-голямо изследване. Носителка е на различни награди, между които са Националната награда за литературна критика на името на Иван Радославов и Иван  Мешеков (2011), Националната награда за хуманитаристика „Хр. Г. Данов“ за 2011 и за 2006 г., наградата за литературна история и критика на СУ (2003), наградата за постижения в областта на литературната история на ВТУ (2002) и др.

 

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Реклама BECA

Култура

Изд. Сиела представя „Момчето, което последва баща си в Аушвиц” от Джеръми Дронфийлд

MIKA

публикувано

на

от

В нацистките лагери на смъртта завършва пътят на милиони. На 27 януари 1945 г. малцината, оцелели в концентрационния лагер Аушвиц, са освободени, а техните истории продължават да ужасяват, но и да вдъхновяват човечеството.

76 години по-късно на същата дата – Международния ден в памет на жертвите на Холокоста – на пазара се появява „Момчето, което последва баща си в Аушвиц” от Джеръми Дронфийлд –  невероятната история на момче, решило да последва баща си зад стените на земния ад. Защото където има семейство, има и надежда.

Джеръми Дронфийлд възкресява суровата картина на лагерите на смъртта от спомените на едно семейство, подложено на немислимото. Книгата е базирана на тайния дневник на Густав, прецизни проучвания на архиви, както и на интервюта с членове на семейство Клайнман. Това превръща книгата в завладяващо журналистическо разследване и смазваща хроника на времето.

Момчето, което последва баща си в Аушвиц” е разтърсващ и емоционален разказ за това какво е да преминеш през ада и да прегърнеш живота въпреки това. История, която следва да бъде помнена и предавана във времето. За да не се повтори никога.

Продължете понататък

Култура

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински

MIKA

публикувано

на

от

снимка: Александър Карчински

BECA | Before Creating Academy е първият реализиран проект за частна академия по фотография у нас, който си партнира със световноизвестния факултет EFTI – Centro Internacional de Fotografia y Cine в Мадрид. Колаборацията ще даде възможност на курсистите да се запознаят с някои от най-популярните и знаменити преподаватели, които ще се присъединят като гост лектори на академията, а за един от курсистите BECA ще предостави стипендия за безплатно обучение във факултета в Мадрид.

Имаме удоволствието да ви срещнем с Александър Карчински, който е един от водещите лектори в академията в Модул “Сватбена фотография”.

Как се заснема любовта? Как се улавя невидимото?

Заснема се, когато си изградил свое собствено разбиране за това какво представлява любовта, когато си изградил неин образ вътре в себе си. И с помощта на хората, които снимам, изграждаме едно съвместно представяне на това какво е тяхната любов, пречупено през моите разбирания и усещания за нея. Но, за да се бъдр всичко това визуално издържано, е нужно фотографските средства да са се превърнали във втора природа. Да боравиш с камерата, със светлината и с композицията става подсъзанателно, като някаква игра. На първо място при мен е това да усещам, да разбера, да осъзная това, което се случва пред очите ми докато фотографирам… и после да се опитам да го снимам и покажа по този начин, по който съм усетил тяхната връзка, както и заобикалящата ги атмосфера в момента на фотографиране. Вероятно всичко това звучи претенциозно и поетично и сложно. И ако ме наблюдава някой отстрани докато фотографирам, може и да не остане с такива впечатления. Може да си каже “Това е поредният сватбен фотограф”. Но аз наистина така тълкувам заснемането на любов.

А как се улавя невидимото? Любовта не е невидима… доста добре се вижда даже. И когато станем свидетели на изразяването на любов между двама, ставаме свидетели на едно чудо… и това ни прави силно впечатление. Въпросът е можем ли да успеем да я фотографираме. Понякога трудно успявам да извадя любовта наяве между двама човека, за да я покажа чрез кадри. Невинаги ми се получава.

снимка: Александър Карчински

Как се правят изобщо първи крачки в заснемането на сватбена фотография? 

Повечето начинаещи сватбени фотографи навлизат в сватбената фотография без да се замислят върху това какво представлява любовта, какво е значението на сватбата, а просто се стремят да покажат “ефектни” снимки. И това е напълно нормално… всеки трябва да почне своя фотографски път от някъде. Има и доста младоженци, които не се вълнуват от фотографията като изкуство и просто искат да имат стандартни снимки за спомен, което също е напълно ок. В единия край на спектъра, има много младоженци, които нямат очаквания, че ще получат фотографски шедьоври, фотографията не им е приоритет и си наемат фотограф просто защото така е прието. И в това няма нищо лошо. В другия край на спектъра са хората, които искат тяхната сватба да е отразена по артистичен начин от определен фотограф, чийто стил харесват и биха искали да се видят през неговите очи и в неговото творчество. И остава една доста голяма група от хора, които са някъде помежду тия два края на спектъра.

Имаш ли свои, лични правила, които следваш, като сватбен фотограф? 

Имам, да. Ако се замисля, сигурно мога да създам един доста дълъг списък. Но едно е основното правило… държа да се уверя, че хората, които снимам, са ме избрали защото наистина харесват моята работа. И са хора, които се вълнуват от артистичното, от авторското. А не просто, защото отнякъде са чули за мен или някой ме е препоръчал.

Как се промениха стиловете в сватбената фотография през годините? 

Сватбената фотография търпи изключително бурно развитие последните деситилетия. Причините за това са страшно много. Масовото навлизане на цифровите апарати преди около 18 години, ниският праг от технически знания, за да се фотографира, поевтинияването на техниката, изобилието от конкуренция сред сватбените фотографи, достъпът до портфолиата на световно известни сватбени фотографи, честосрещани обучения за сватбена фотография в интернет, както и курсове на живо, семинари за сватбени фотография, където може да се обменя опит.

снимка: Александър Карчински

Смяташ ли, че има някакво пренасищане?

Да. Смятам, че стигнахме един етап на пренасищане от сватбена фотография. Хората като че ли вече взеха да се изморяват да гледат сватбени снимки във фейсбук. Преди 5-6 години като че ли имаше някакъв пик и беше модерно и актуално да имаш “разчупени” снимки от сватбата… сега вече доста трудно можеш да задържиш вниманието на аудиторията със снимки, на които има сватбена рокля. Сега в някаква степен е актуално сватбените снимки в световен мащаб да са с ефектна светлина или композиция или поза. Да изглежда бляскаво и луксозно. Като холивудска продукция. Мисля, че ще става все по трудно да останеш в този бизнес на сватбената фотография и вероятно доста колеги ще се пренасочат към някое друго поприще.

А ти? Коя е сватбената фотография, която теб те вълнува? 

Сватбената фотография, която ме вълнува мен е сватбената документалистика. Това е когато, кадрите от една сватба успяват да пресъздадат усещането, атомосферата, духа на една сватба показано през погледа на фотографа. Сигурно и това може да се нарече течение или мода в сватбената фотография… бъдещето ще покаже.

Какво искаш ти да заснемаш? Какво ти търсиш да застане пред обектива ти?

Искам да снимам неща, които ме докосват и вълнуват като човек, да ме карат да чувствам. Искам да показвам фотоистории по такъв начин, който да отключи някакъв спомен, сън или чувство в зрителя и той да се индетифицира на някакво подсъзантелно ниво с това, което вижда. И в същото време да има известна доза абстрактност в кадрите, която да дава свободата на всеки зрител да направи фотографията, която гледа…. Лична/собствена по някакъв начин. Когато една фотография или фотоистория е прекално буквална или предсказуема, тогава зрителят остава безучастен. Фотографията, за да е истинска и дълбока, трябва да задава въпроси, да кара зрителя да се замисли над отговорите на тези въпроси (които могат да бъдат различни за всеки зрител). Това със сватбената фотография е доста трудно, защото сюжетът в една сватбена фотоистория почти винаги е един и същ и реално отговорът на всеки един въпрос, който може да си зададе един зрител е “сватба”.

С какво те спечели фотографията? Как се намерихте? 

Като малък ми харесваха часовете по рисуване и прерисувах доста добре. Но не продължих да се занимавам. В университета избрах компютърна специалност единствено заради това, че изглеждаше перспективно. Фотографията ми пасна като един микс между артистичност и техничарство. В последствие имах късмета, че близки мои приятели от детството работеха като фотожурналисти и те създадоха една среда, която ми позволи да се развивам като фотограф.

снимка: Александър Карчински

Кое е важно за теб да виждат хората в твоите кадри? 

Бих искал да виждат, нещо от себе си в кадрите. Да им проговаря подсъзнателно. Да ги кара да усещат и да се взират продължително.

Като лектор на BECA | Before Creating Academy, кои са ценностите, с които ти строиш твоя модел на обучение? 

Доста са и различни като аспекти. На първо място в тези ценности е стремежа към показване на истината (по начина, по който я усеща автора). На второ е това да е смислена фотография, фотография със замисъл. Също така обръщаме внимание на етиката в самия процес на заснемане и представяне на фотографията. Друг важен аспект е разпознаване на символиката в жестове, състояния, изражения, детайли и тяхното тълкуване в контекста на създаването и построяването на фотоистория. Друга ценна тема и едно от най-големите предизвикателства в сватбената фотография е намирането на баланс между създаването на добра артистична фотография и задоволяването на желанията на клиентите. Практиката, анализът и дискутирането на кадри, даването на “домашни”  също са ключови и изключително ценни за да има качествен напредък в работата на всеки един от курсистите.

Най-добрият съвет, който би дал за човек, който прохожда в тази професия? 

Най-добрият съвет, който мога да дам е да не се вторачват единствено в сватбената фотография, а да се поинтересуват за света на фотографията извън сватбената. История на фотографията може да е подейства изключително обогатяващо и да даде сериозно отражение в развитието и работата на всеки начинаещ фотограф. Също така да се проучват и следят известни съвременни фотографи. И един втори съвет… да търсят критика за своята работа (и внимателно да избират, тези които да критикуват работата им).

Повече информация, относно BECA | Before Creating Academy, можете да откриете на сайта на академията, както и в комуникационните канали като Facebook и Instagram.

Продължете понататък
Културапреди 2 седмици

Творба на Зуека в първата Национална оптимистична изложба

Обществопреди 1 седмица

БНТ със специална програма за клетвата на американския президент

Lifestyleпреди 1 седмица

Turkish Airlines предлага 20% отстъпка за студенти

Културапреди 1 седмица

„Момчето нинджа 3“ носи поредна доза забавление за малчуганите

Lifestyleпреди 1 седмица

TouchMenu навлезе и в сегмента на приложенията за хотели

Tехнологиипреди 1 седмица

Всички смартфони Nokia са с отстъпки до 100 лв. в онлайн магазина на VIVACOM

Културапреди 1 седмица

Публикуван е вторият том от Курса по криминалистика на проф. д.ю.н. Йонко Кунчев

Обществопреди 1 седмица

Изд. ЕРА представя “В леглото с мъжа ти. Бележки на любовницата”

Музикапреди 2 седмици

Теодора Стефанова, прима-балерината на балет “Арабеск”, с двоен юбилей

Lifestyleпреди 5 дни

Wizz Air стартира нов летен маршрут от Бургас

Горещо