Открийте ни и в

Танц

Големият американски хореограф Стивън Петронио открива ONE DANCE WEEK 2016

MIKA

публикувано

на

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс ONE DANCE WEEK се завръща в Пловдив от 9 до 30 октомври. Деветото издание на фестивала ще представи работата както на най-новите имена от света на съвременния танц, така и на световно известни компании, определящи тенденциите в сферата на изпълнителските изкуства. Тазгодишната селекция на фестивала включва хореографи и компании от САЩ, Канада, Швейцария, Испания, Корея, Тайван, Чехия и Франция, които ще демонстрират различията и многообразието на съвременния танц.

ONE DANCE WEEK 2016 стартира на 9-ти октомври в Дом на Културата „Борис Христов“ с постмодернистичен полъх от нюйоркската компания Stephen Petronio. Проектът им BLOODLINES, който ще открие фестивала, отдава почит на големите майстори на танца от постмодернизма, оказали дълбоко въздействие върху художествения път на поколения хореографи.

05-©-Sarah-Silver

Репертоарът, който компания Stephen Petronio ще представи в България, включва емблематичните спектакли – ТРОПИЧЕСКА ГОРА и ЛЕДЕНА ПРИМАМКА, дело на едни от най-бележитите фигури в историята на танца – Мърс Кънингам и Триша Браун – хореографи, създали оригинален движенчески език, базиран на изключителна физическа и концептуална прецизност, и отличаващи се с високи артистични постижения.

ТРОПИЧЕСКА ГОРА е спектакъл, който може да се определи като металически, изпълнен с отблясъци и отражения, озвучен от електронната музика на Дейвид Тюдор.  Проектът не би бил толкова въздействащ без оригиналните декори на бащата на поп-арта Анди Уорхол, който според критиците разработва своята най-добра идея след Campbell’s Soup Cans, а именно въздушни сребърни възглавници.

ONE DANCE WEEK 2016

Един от шедьоврите в кариерата на Триша Браун, хореограф и изпълнител, част от постмодерното американско движение и един от основателите на Джъдсън Данс Тиътър, е спектакълът ЛЕДЕНА ПРИМАМКА, в който тя си партнира с легендата на поп-арта Робърт Раушенберг (сцена, костюми и визуален директор). ЛЕДЕНА ПРИМАМКА е една от големите феминистки творби от минималистичния период в Ню Йорк.

Освен тях в проекта BLOODLINES е включен и авторският спектакъл на Петронио – В ДВИЖЕНИЕ, който отбелязва 30-годишнината от създаването на компанията. Творбата e енергичен и изцяло танцов спектакъл, който поставя акцент върху промяната на състоянията от неподвижност към движение, от бавни протягания към скоростни сблъсъци, всичко това с прекрасното озвучаване от пионера в електронната хип-хоп музика – Клемс Казино.

Трейлър:

 

Фотография: © Yi-Chun Wu & Sarah Silver

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Реклама BECA

Музика

Теодора Стефанова, прима-балерината на балет “Арабеск”, с двоен юбилей

MIKA

публикувано

на

от

снимка: ПР

На 21 януари на сцената на Музикален театър Балет “Арабеск” ще отбележи юбилея на своята прима Теодора Стефанова. Поздравът на трупата ще бъде с фрагменти от спектакъла ”Viva la classica” – „Лебедово езеро“ на хореографката Анна Донева, музика П.И.Чайковски“ и със специално създадения за нея спектакъл „Дон Кихот“ от хореографката Боряна Сечанова, по музика на Рихард Щраус, който Теодора ще изтанцува с любимия партньор и солист Асен Наков и с Филип Миланов. Във втората част на вечерта към празника ще се присъединят с изпълнения артистите от Музикален театър с фрагмент от мюзикъла „Чикаго“, премиер солистите на Софийска опера и балет Никола Хаджитанев и Марта Петкова, премиер-солистите на Старозагорска опера Анелия Димитрова и Паскуале Казели. Водеща на вечерта ще бъде актрисата Василена Винченцо.

С изключителните си постижения в областта на балетното изкуство през тези тридесет години, Теодора Стефанова става емблема на балет «Арабеск». Нейният талант и уникалност я превръщат в лице на съвременния танц в България.

Теодора  Стефанова завършва НУТИ през 1989 г. От 1990 г. работи в Балет „Арабеск” и от 1993 г. до днес е прима на „Арабеск”. Работила е с най-изявените български хореографи – Маргарита Арнаудова, Боряна Сечанова, Антония Докева, Олеся Пантикина, Мила Искренова, Галина Борисова, Кристиян Бакалов, Росен Михайлов и др., както и с голям брой чуждестранни хореографи, между които: Марк Тейлър, Елза Лимбах, Виторио Биаджи, Алберто Алонсо, Люк Буи,  Бе Ван Варк, Робърт Таниън, Лиз Лий и др.

Теодора е гастролирала в Австрия, Германия, Белгия, Италия, Франция, Корея, Гърция, Испания, САЩ, Югославия, Румъния и др. Тя е един от създателите на „Амарант денс студио” през 1993 г.

Носител е на наградата „Кристална лира” 1998 г. През 1999 г. получава наградата „Най-добър танцов артист” в конкурс „В памет на Маргарита Арнаудова. През 2011 г. е наградена със „Сребърен ритон” от Министерство на културата. 2020 г Теодора Стефанова е отличена с престижната награда грамота и почетен знак „Златен век“ – звезда на Министерство на културата за принос към развитието и популяризирането на българската култура

През годините на нейната творческа кариера Теодора Стефанова изиграва над 200 роли в различни спектакли на Балет „Арабеск“, „Амаранд данс студио“ както и в различни театрални проекти и телевизионни филми и продукции с режисьорите Явор Бобев и Йордан Джумалиев. Като едни от най-значимите й постижения са главните роли в спектаклите на Маргарита Арнаудова („Болеро“, „Корен дълбоко в небето“); на Антония Докева  („Зуна“, „Сувра“, „Благовец“, „Герман“); спектаклите на Мила Искренова („Хладна пепел“, „Пресичане на пространството“, филм-спектакъла „Орисани“ и др.), на Олеся Пантикина (“Лунна жена“ и „Банята – личното пространство?“), на Християн Бакалов („Кой казва кой“), на Галина Борисова („Търсейки Версавия“). Специално за Теодора Боряна Сечанова създава спеклите „Квартет“, „Кармина Бурана“, „Дон Кихот“, „Колекция Кармен“,  „Пандора“ и др.

Нейните изключителни качества на балерина забелязват и всички чужди хореографи, работили през годините:  Mark Taylor -USA- “Fontains”, Victor Quelar -Cuba- “Phsycosa”, Rikardo Nunec-Cuba-“Brams”, Vitorio Biaggi-Italy-“Rock’n Roll Memories”, Elza Limbah- USA- “Under fire of your own”, Sonya Clark-Canada-“Similar but not the same”, Luc Buie-Belgium- “The island”, Alberto Alonso – Cuba – “Carmen”, DV8 – Robert Tanian, W. McGregor, United Kindom – “Aeon”.

Ярката й индивидуалност, съчетана с невероятен професионализъм, инспирират както българските, така и чуждите хореографи, защото съвременните хореографи търсят не само изпълнители, но и съавтори. В този смисъл , Теодора Стефанова е  сътворец във всяко отношение, с широката си култура на движението и в цялостната си артистична изява.

Освен великолепна балерина Теодора притежава ярка индивидуалност, която забелязват и много театрални режисьори. Незабравими остават ролите й в спектаклите на: Театрално студио 4XC-София- “We Richard” хор.  Erol Alexander,  главна роля  Lady Anna;,  в спектакъла „Дон Кихот“ на Александър Морфов, Народен театър; с режисьора Теди Москов, „Откриването“, Петер Турини, режисьор – Бойко Илиев с Николай Сотиров, Нов театър; „Благородният испанец“, режисьор Велко Кънев, театър „Сълза и смях“; “Finally the End” /Independent project/-  Живко Желязков; Участва в почти всички клипове на Мариус Куркински. Работила със изявени артисти от Ку-ку Академията – Слави Трифонов, Васил Василев – Зуека, Камен Воденичаров, Марта Вачкова.

Нейният многолик талант блести в мюзикъла „Ах, този джаз“ на режисьора Борис Панкин както и в незивисимите проекти: “Спасението Моцарт” – хор.М.Искренова, “Баланеску”-хор.Т.Иванова, “Венера на слънце”-хор.Т.Иванова, “Аркада” – хор.Л.Стефчева, “Фригидност”-хор.Р.Михайлов, “Муда земя”-хор.К.Кръстев, “Притча за Мария”-хор.П.Стойкова, “Атракция”-хор. “Rikochet” dance company UK Ann Williams and David B., “Homo Xerox Rank Sapiens II”- хор. Be Van Vark.

Всички, които са я виждали да танцува – у нас и извън България, са оставали с неподправеното усещане, че наблюдават изключителен талант, първокачествен и поливалентен, който се определя като привилегия на звездите. Изразът на таланта й е категоричен: магнетична харизматичност, чувствена емоционалност и чувство за хумор, амбициозна педантичност и перфекционизъм в интерпретирането на хореографския текст.

Понастоящем Теодора продължава да работи и да предава своя богат опит на младите си колеги в трупата на Балет „Арабеск“  като репетитор.

Теодора Стефанова притежава сертификат от ЮНЕСКО като репетитор на млади таланти. Това сега е и новото й амплоа да организира мастер-класове за танцьори, в които тя им помагат да шлифоват и усъвършенстват представянето на вече създадена хореография за конкурси. И златните медали, които възпитаниците й печелят отново са доказателство за нейния талант и професионализъм.

Оценка за цялостното й творчество са поканите и участието й като жури в многобройни балетни конкурси  в България , Португалия, Испания, Украйна, Русия и др.

Продължете понататък

Общество

АРАБЕСК HIGHLIGHTS на 30.12.2020 на сцената на Музикален театър

MIKA

публикувано

на

от

С празничната програма „АРАБЕСК HIGHLIGHTS” ще можете да предвкусите вълнуващото  преживяване, което ви очаква на ГАЛА-ВЕЧЕРТА. Ще представим един очарователен творчески калейдоскоп от фрагменти от най-добрите спектакли на „Арабеск“.

„Снежна кралица“ –  фрагмент

музика —Чайковски, Елгар, Брукнер, Мусоргски, Григ и др.; хореография – Ангелина Гаврилова,

сценография – Иван Токаджиев; художник- Адрияна Найденова;

Изпълнява – цялата трупа на Балет „Арабеск“

Разказ за изумително красивата и  неспособна на искрена любов ледена Кралица, за детската чистота и обич на Кай и Герда.  Притча, която ни вулнува и ни кара да се замислим.

Самотници – фрагмент

Музика – Сергей Рахманинов; хореография – Мириам Енгел;,

Изпълняват:  Андрея Дякова, Леандър Янес

Спектакълът „Самотници“ на израелската хореографка с български корени Мириам Енгел,  вълнува публиката по деликатен, но безкомпромисен начин. Без предразсъдъци. И засяга съвременни въпроси за идентичността и индивидуалността.

Квартет

Музика: Едвард Григ; хореография: Боряна Сечанова;  Костюми: Цветанка Петкова – Стойнова

Изпълняват:   Виктория Петрова, Даниела Иванова,  Константина Ханджиева, Петя Колева-Вучов, Валери Миленков

 „Сантиментални фигури

… Да  търсиш някого, когото не искаш да намериш….

…Да си надвесен над една река, но никога да не се наведеш,

за да я видиш…”

Елиас Канети

„Пандора“ – фрагмент

музика – Пол ван Брюхе, Петър Дундаков; хореография – Боряна Сечанова,

сценография и костюми – Никола Налбантов

Изпълняват: Асен Наков, Валери Миленков, Ервин Есен, Леандър Янес, Светлозар Тинев, Стефан Вучов, Филип Миланов

Пандора – като наказание, отмъщение или изкупление на моралния хаос. Пандора – жена от плът и кръв, опитваща се да оправдае смисъла на живота си – да бъде искрена и достойна, Опитва се да промени  наложеното клише „Пандора“.

„Дневникът на Дракула“ – фрагмент

Музика – Емилиян Гатцов- Елби и известни барокови творби; Либрето и хореография – Мила Искренова; текст –  Милена Фучеджиева; сценография и костюми – Нина Пашова;

видео –  Никола Налбантов

Изпълняват: Таня Кацарова и Асен Наков 

Ангелина Гаврилова, Андрея Дякова, Виктория Петрова, Даниела Иванова, Петя Колева-Вучов, Стефка Табакова

Съвременният Дракула има безброй лица в социалния и интимен живот на хората…

Принципът на „взаимното потребление” работи на всички нива в много области

„Свободно разположени мисли“ – фрагмент

Музика Нилс Фрам, Ламберт, Сократис, Синопулос Квартет, Макс Рихтер; Хореография – Аршак Галумян, Германия; Сценография – Никола Налбантов; Костюми  – Яна Саленко

Изпълняват: Даниела Иванова и Васил Дипчиков

Един спектакъл за Времето, което тече и никога не спира, времето и пространството, в което се срещаме и разделяме.

„Сидхарта“ – фрагмент

Музика : Рихард Вагнер – увертюри („ Танхойзер“, „Тристан и Изолда“, „ Лоенгрин“ ) ; шлагери от 30-те; съвременна амбиент музика;  Лед Цепелин –Рага; Идея и хореография : Мила Искренова; Сценография и костюми : Свила Величкова; Видеопроекции : Никола Налбантов;

Изпълняват – Ангелина Гаврилова, Андрея Дякова, Виктория Петрова, Елизабет Якимова, Константина Ханджиева, Петя Колева-Вучов

„СИДХАРТА“ – пътят към светлината и силата на човешкия дух. „Сидхарта” е просветление. „Сидхарта” е едно от възможните спасения. „ Сидхарта“ хвърля духовен мост между времето и пространството в търсене на изход със силата на една невероятно поетична медитация.

Търсейки Версавия – фрагмент

Музика: Моцарт, Верди, Глук, Белини, Вагнер, Бизе, Шърли Бейси, Доницети, Пучини, Димчев

Хореография: Галина Борисова; Костюми: Галина Борисова

Соло – Теодора Стефанова

Версавия е отчайващата красота, която безгрижно е пренебрегнала мечтите… Колкото по-съвършени, толкова по-отчайващи.

Кайзер валс – фрагмент „¾ Луна“

Музика – Йохан Щраус – син; Хореография – Боряна Сечанова

Солисти – Виктория Петрова, Васил Дипчиков, Петя Колева-Вучов, Филип Миланов и цялата трупа на Балет “Арабеск”

Спектакъл за едно човечество, което остарява между танца и войната, без да помъдрее.

Спектакъл събрал сериозното и развлекателното

Продължете понататък

Горещо