Открийте ни и в

Култура

Да се родиш в семейство на диктатор – наказание или благословия?

MIKA

публикувано

на

Голяма част от историята на XX век може да бъде разказана през делата на диктаторите. Обожавани и ненавиждани, те слагат своя отпечатък върху съдбите на цели народи. Но какви са били в дома си и как са отглеждали децата си? Журналистът Жан-Кристоф Бризар и историкът Клод Кетел хвърлят различен поглед върху историята на XX век, проследявайки живота на децата на някои от най-известните диктатори на изминалото столетие в книгата си „Децата на диктаторите” (ИК „Сиела”).

XX век – векът на световните войни и на диктаторите, определили съдбите на редица нации във всички краища на планетата. Немалка част от историята на миналия век е тясно свързана, дори писана, от деспотични диктатори, чиито имена все още всяват страх у милиони хора по света, а някои от наследниците им управляват с желязна ръка и днес. Едновременно боготворени и ненавиждани, диктаторите оставят трайния си отпечатък върху съдбите на цели народи, но дали са така жестоки и безкомпромисни у дома? Какви са били спрямо децата и семейството си? Как са отглеждали и възпитавали отрочетата си?

Отговори на тези въпроси получаваме от децата – законни или извънбрачни – на Йосиф Сталин, Бенито Мусолини, Франсиско Франко, Мао Дзъдун, Николае Чаушеску, Аугусто Пиночет, Фидел Кастро, Саддам Хюсеин, Муамар Кадафи, Башар ал-Асад, Александър Лукашенко, Франсоа Дювалие, Мохамед Реза Пахлави, Ким Ир Сен и последвалите го Кин Чен Ир и Ким Чен Ун, Жан-Бедел Бокаса, Жозеф-Дезире Мобуту (по-известен като Мобуту Сесе Секо) и Хосни Мубарак. В книгата „Децата на диктаторите” журналистът Жан-Кристоф Бризар и историкът Клод Кетел публикуват историите на тези привилегировани очевидци на изключителни исторически събития. Бризар и Кетел се обръщат към различни специалисти по съответните диктатури – историци, геополитолози и опитни репортери, за да оформят отделните глави в изданието. Мнозина от тях са живели във въпросните страни и все още често ги посещават. Те или разглеждат жизнения път на всички деца на даден диктатор, или избират някое конкретно дете в зависимост от мястото му в семейството и отношенията с баща му. За да съберат информация от първа ръка, понякога т.нар. автори на книгата се срещат с близки на семейството на диктатора – както поддръжници, така и противници.

Действителните истории на децата на тези диктатори – как са живели, докато бащите им са диктували живота на нациите си, а и след това, когато вече не са били привилегировани, дори напротив – със сигурност ще изненадат мнозина. Това, което не бива да забравяме, е, че голяма част от тези деца са още живи и са наши съвременници. Защото миналото е още тук, а как гледаме на него, до голяма степен определя настоящето и бъдещето.

В предговора на изданието съставителите обобщават: „Тези деца са били привилегировани очевидци на исторически събития. Споделяли са личните мигове на хората, опитали да оформят XX век по свой вкус. Кой по-добре от тях би могъл да предложи нов поглед към мъжете, често представяни като чудовища”, допълвайки: „едновременно вкоренени в миналото и решително обърнати към настоящето, съдбите на тези мъже и жени рядко са разглеждани задълбочено. Но повечето от тях още са живи и не крият мнението си.”

Книгата е в превод от френски език на Гергана Стойчева. Корицата е дело на Фиделия Косева.

Жан-Кристоф Бризар е известен репортер, специалист по геополитика от близо двадесет години. Работил е за „Нешънъл Джиографик“ десетина години, от 2008 г. прави репортажи и документални филми за френската телевизия най-вече за диктатурите (Китай, Северна Корея, Туркменистан, Либия, и т.н.).

Клод Кетел е историк, бивш научен директор на Мемориала в Кан. Наскоро публикува „Десантът в Нормандия for Dummies“ (Le Debarquement pour les Nuls – 2014) и „Ужасяващият доктор Петио, луд или виновен?“ (L’Effrayant Docteur Petiot, fou ou coupable? –2014).

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Реклама BECA

Кино

Документален филм за Ботев представя неизвестни факти за великия българин

MIKA

публикувано

на

от

снимка: ПР

В средата на месец февруари 2021 г. се очаква да излезе новият филм за един от най-великите българи – Христо Ботев.

„Ботев – отвъд понятното“ е документален филм, в който се представят неизвестни за живота на Христо Ботев факти. В него се дава гласност на факти, които са свързани с неговата поезия, публицистика и дейност на революционер.

Създателите на филма са се постарали да открият достоверна информация за това кой е истинският Ботев. Те доказват, че Христо Ботев и капитан Дагоберт Енглендер не само са се познавали, но и са участвали заедно в акцията „Радецки – Козлодуйски бряг“.

Ботев е признат още и за европейски връх за своето творчество в литературата от Парижкият университет, известен още като „Сорбоната“, а със златни букви бива увековечен в книга, разположена в частната колекция на университета.

Във филма в ролята на Христо Ботев се превъплащава Иван Тренев, а образът на капитан Дагоберт Енглендер е представен от Методи Асов. Ася Мерджанова изиграва майката на Ботев, а  Киро Тулешков е изигран от Йонко Димитров. Актьорският състав е събран от родолюбиви българи, които припознават мисията да познаваме своята история, за да имаме едно по-устойчиво бъдеще като нация.

Филмът е заснет в различни локации в градовете Козлодуй, Сливен и Карлово.

„Целта е чрез този документален филм да покажем най-накрая истината за световното признание на Ботев като поет и революционер, да премахнем  някои измислени митове, които дегероизират Ботев.“ – споделят от екипа за своите мотиви да създадат документалния филм.

Режисьор на „Ботев – отвъд понятното“  е Ивалина Василева, оператор е Чарли Джиров, а сценарият е написан от Иван Тренев с помощта на продуценти от радио „ Гама“ – Видин.

Освен всеотдайният труд на целия екип, документалният филм не би могъл да бъде факт без подкрепата и съдействието на редица българи, които припознават мисията на филма.

Продължете понататък

Култура

Как продължава най-скъпият германски сериал досега: Това виждаме в трети сезон на „Вавилон в Берлин“

MIKA

публикувано

на

от

снимка: Epic Drama

Babylon Berlin предприема едно запомнящо се пътуване през 1920-те на Германия, в хаотичните години на Ваймарската република. В последния засега сезон инспектор Рат и Шарлоте Ритър разследват убийството на актриса и докато сриващият се фондов пазар разтърсва демокрацията из основи, тандемът осъзнава, че светът на киното е толкова прогнил, колкото подземния свят.

Сезон 3 на „Вавилон в Берлин“ дебютира на 28 януари, четвъртък, в 22:00 часа по Epic Drama с повторение в неделя след 23:30 часа, а тук ни вълнува огромната арка на европейската продукция.

За да си представим мащаба на начинанието, трябва да се върнем в 2016 г., когато опитният германски продуцент Щефан Арнд (The White Ribbon, Cloud Atlas) започва да изпада в паника:

снимал е дългогодишната си мечта, Babylon Berlin – който по първоначални планове е трябвало да струва 40 млн. евро, но се оказва 55 млн. евро, след необходимите преснимания – точно тогава му минава мисълта, че бидейки заснет на немски, сериалът ще е невъзможен за дистрибуция на международния пазар.

снимка: Epic Drama

За щастие, Том Тиквер (Run Lola Run, Perfume: The Story of a Murderer), който също участва в режисирането и писането на сценария, заплашва, че ако се отклонят от първоначалните си планове, ще напусне. Арнд с неохота се съгласява, а за радост опасенията му се оказват напълно безпочвени: премиерата на двата едновременно заснети сезона от по 8 епизода е гледана от 8.5 млн зрители в Германия, а в последствие е излъчена в 100 страни.

Жанрът на Babylon Berlin е нео-ноар: въпреки многото вероломни герои, мотивирани от желанията си за секс, наркотици и престъпления, със заплетените си истории и билянтни диалози, сериалът превръща в главен герой самия Берлин – в 20-те години на 20-ти век – един от най-модерните градове в света, който в последствие се поддава на хаоса, от който се ражда Третият райх.

Доказателство за изключителното влияние на сериала, според Лив Лиза Фрис, която е в ролята на Ритър, е това, че много от приятелите й се обръщат към нея, за да попитат как да си направят прическата на Шарлоте;

Но това не е всичко: те са във възторг от начина, по който нейната героиня си проправя път в свят, доминиран от мъже, което вдъхновява много жени.

Фолкер Брух, който играе инспектор Рат, е особено доволен, че епоха, за която в учебниците обикновено има по ред-два, е изобразена на екрана с помощта на толкова много експерти – дори им взимат специален учител по Чарстон.

Продължете понататък
Кинопреди 21 минути

Документален филм за Ботев представя неизвестни факти за великия българин

Културапреди 2 часа

Как продължава най-скъпият германски сериал досега: Това виждаме в трети сезон на „Вавилон в Берлин“

Музикапреди 4 часа

Olivia Rodrigo постига рекорди с “drivers license”

Музикапреди 5 часа

Hayley Williams продължава редицата си от кавъри на песни

Обществопреди 5 часа

Димитрис Папайоану открива13-ото издание на международния фестивал за съвременен танц 

Обществопреди 18 часа

Започва работилница за Перловска и Владайска река

Lifestyleпреди един ден

Кампанията за медийна грамотност “Проект 48” започва месечни онлайн срещи с честен разговор за медиите

Музикапреди един ден

Виктория с три награди за най-добър онлайн концерт

Lifestyleпреди 2 дни

Huawei обновява дизайна на AppGallery до изцяло ново изживяване при търсене

Lifestyleпреди 2 дни

Danonino стартира кампания „Голям порасни, големи добрини прави“

Горещо