Открийте ни и в

Култура

Излиза екотрилър за общество в преход от нобелистката Олга Токарчук

MIKA

публикувано

на

Отвъд всички теми, отвъд екокриминалното, вие ще чуете гласа на Олга. В тази книга животните са изписани с главна буква и това не е случайно, това е книга, която споделя едно твърдение на Дарвин, че животните са наши по-стари братя по болка.
Георги Господинов

Само най-изкусните писатели могат да си позволят да надскочат жанровите ограничения и дори да създават собствени литературни категории. Носителката на Нобеловата награда за литература Олга Токарчук е такава писателка. Критикувана в родната си Полша заради политическите си възгледи, с романа “Карай плуга си през костите на мъртвите” авторката си навлича и обвинения в екотероризъм. Романът излиза в обновения превод на Силвия Борисова и с логото на издателство ICU.

Представяте ли си творба, в която мистерията около едно убийство неусетно се преплита с влечението на главната героиня по астрологията, стъпва върху почитта към природата, за да намери своя концентриран израз в поезията на Уилям Блейк? Е, този смел и доказано успешен писателски експеримент очаква читателите в новото издание на “Карай плуга си през костите на мъртвите”.

В тази книга малко рисковано подреждам изключените от живота хора, които нямат пари, които ги няма реално в този свят, в една редица с животните, които също са безгласни и не могат да се борят за своите права. Така книгата се превърна в метафора за обществото в преход, наистина в нея има много места, които възхваляват гнева, казва самата Токарчук по време на визитата си в България през 2014 година.

“Карай плуга си през костите на мъртвите” ни пренася в граничното полско селце Плосковиж, където главната героиня Янина Душейко се е отдала на доброволно отшелничество. Идиличното спокойствие на мястото е нарушено от едно убийство, последвано от още едно, и от още едно. Обстоятелствата изглеждат подозрителни и макар госпожа Душейко – бивша учителка, любител астролог и застъпник за правата на животните – да не се вписва в традиционния образ на следовател, се превръща точно в това.

Разследването на убийствата обаче е само върхът на айсберга, умело използван от Токарчук за предаването на философските внушения, характерни за цялото ѝ творчество.

Почитта към всички живи същества и неразрушимата връзка с природата, насилието, с което свикваме, разпадът на ценностите и фалшивият морал – това са истинските жалони на иначе увлекателното като класическо кириминале повествование.

Всяка глава започва със стихове от поета Уилям Блейк, преведени от Спас Николов (повечето от стиховете вътре в главите са в превод на Владимир Левчев). Eпиграфите добавят щипка мистицизъм към повествованието и подготвят за навлизане в дълбочина. Постепенно се оказваме оплетени в мрежата на болезнени, важни теми, които сме свикнали да избягваме в забързаното ежедневие. Кой определя степента на значимост на живите същества? Редно ли е да си затваряме очите за жестокостта, облечена в хилядолетни навици? Какви са параметрите на справедливостта, очертани от собствения ни морален кодекс?

Наблюдателното око на Токарчук преобръща всичко така, както книгите ѝ пренареждат конвенционалните форми… Подобно на героите си, авторката не спира да се движи, да наблюдава зорко и да прави обобщения, нерядко гениални.
The New Yorker

Олга Токарчук е родена на 29 януари 1962 г. в Сулехов, Полша в семейство на учители. През 1985 г. завършва психология във Варшавския университет и известно време работи като терапевт в психиатрична клиника. Автор е на 17 книги. На български са преведени „Изгубената душа“, „Бегуни“ (с две издания), “Правек и други времена”, „Дом дневен, дом нощен”, „Последни истории”, сборникът разкази „Музика от много барабани” и “Карай плуга си през костите на мъртвите”, чието второ издание излиза сега.

Токарчук е едно от най-важните имена в съвременната полска и световна литература. Популярността ѝ е феноменална, а читателите ѝ я уважават най-вече заради добрия вкус, енциклопедичните познания, литературния ѝ и разказвачески талант, и – не на последно място – заради философската дълбочина на творбите ѝ.

Романът е екранизиран от полската режисьорка Агниешка Холанд. Филмът е със заглавие „Следи“ (Pokot).

През 2019 г. „Карай плуга си през костите на мъртвите“ е финалист за наградата Man Booker International.

Силвия Борисова е завършила СУ „Св. Климент Охридски“ и курсовете по полски език към Полския институт. Дебютира като преводач през 1978 г. и до момента има над 40 преведени книги. Била е кореспондент на bТV във Варшава. Сред превежданите от нея автори са Болеслав Прус, Ярослав Ивашкевич, Славомир Мрожек, Адам Загаевски, Юзеф Тишнер, Чеслав Милош, Анджей Вайда, Йежи Пилх, Павел Хюле и др. Превела е няколко книги на Олга Токарчук, като настоящото издание на „Карай плуга си през костите на мъртвите“ е второ и преработено.

Носителка на две награди на Съюза на преводачите, на високата държавна награда на Полша „Златен кръст“ за изключителни заслуги към полската култура и литература, както и на награда на полския Съюз на авторите ZAiKS за изключителни постижения в превода на полска литература.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Култура

„Санаториумът“ – истинска история за силата на детското сърце

MIKA

публикувано

на

от

Връзката с дома и семейството е това, което дава на децата стабилна основа и им помага да израснат щастливи и уверени. Какво се случва, когато в името на здравето тази връзка се скъса в ранна възраст? Най-точните отговори можем да намерим чрез истинските лични истории и именно това читателите ще открият в „Санаториумът“ на Теодора Лилова. Дебютната книга на авторката ни кани да надникнем в дълбините на сърцето на едно седемгодишно дете и с всяка следваща глава да вървим с него по пътя към себепознанието и израстването.

„Санаториумът“ е книга, която жанрово се намира на границата между роман и мемоар. Авторката разказва за преживяното от нея в морски санаториум „Слънчев бряг“, където е изпратена едва седемгодишна, за да лекува белодробното си заболяване. Травмите, които откъсването от семейната среда в толкова ранна възраст нанася на детската психика, и последствията им върху живота като възрастен постепенно се разгръщат пред читателя с болезнена откровеност. Едно от най-ценните предимства на книгата е искреното ѝ звучене, благодарение на което успяваме да съпреживеем най-съкровеното, споделено от авторката.

Редуват се истории за страх и отхвърляне, за любов, приятелства и безкрайни морски залези. Всички те следват правилата на затвореното общество в санаториума. Разказвайки за трудните моменти от миналото си, Теодора Лилова показва колко е важно да изкарваме наяве болката – за да я приемем и да се помирим с нея.

„Санаториумът“ е история, която печели читателя с непосредствената си искреност и откровеност. Теодора Лилова не крие нищо, не се изкушава да се представи като жертва, а увлекателно и човешки разказва за отношенията в затвореното санаториално общество, динамиката между децата, постоянното търсене на одобрение и доказателство за обич.

Авторката на книгата отправя и предизвикателство към своите читатели. В сайта на „Санаториумът“ има специално създадена секция, в която всеки, който е съпреживял емоционално разказа на Теодора, може да сподели своята лична история, свързана с детството, първата любов, детските страхове и травми. Това пространство ще послужи на читатели с интерес към себепознанието и самоанализа да преработят своите страхове и да продължат напред по-силни и свободни.
Още за инициативите около книгата ще разкаже Теодора Лилова по време на официалната ѝ премиера. Събитието ще се състои на открито в лятната градина на The Bookies (София, ул. „Доспат“ 37) на 8 юли (сряда) от 18:30 ч.

Теодора Лилова има повече от 15 години опит в управление на екипи, IT проекти и продажби, a днес е мениджър в голяма софтуерна компания. Паралелно с това Теодора използва уменията си за решаване на проблеми и желанието да помага на другите, развивайки практиката си като кариерен консултант. От началото на 2017 година e сертифициран Life Purpose Coach: коуч, който е подготвен със знания, похвати и материали да помага на клиентите си да открият призванието си. Пътешественик по душа, Теодора съчетава страстта си към пътуванията с любовта към писането и създава сайта HotelFinder, в който описва впечатленията си. Пътува както по работа, така и със семейството си. Обича морето, водата и плуването и мечтае да се научи да кара сърф.

Издава: „Нидаба“

Продължете понататък

Галерия

Фелия Барух среща бокса и фотографията в своя самостоятелна изложба

MIKA

публикувано

на

от

снимка: Фелия Барух

В рамките на изложбата ще бъде представена и едноименната фотокнига.

На 9 юли в галерия КО-ОП се открива самостоятелната фотографска изложба Palermo. Box. Me. на Фелия Барух. Експозицията ще може да бъде видяна в рамките на един месец до 6 август, а основната ѝ тема е вътрешната борба на човек и пътя, който понякога се налага да извървим, за да се съберем със собственото си Аз.

“Главни герои” в Palermo. Box. Me. са боксът и фотографията, които на пръв поглед  нямат много общо. Но там, където има хора, които да обменят своите човешки истории и емоции, винаги има пресечна точка помежду им. И тъкмо личната история на фотографката Фелия Барух, разказана през обектива ѝ, успява да приближи спорта и изкуството, с поредица от естетски кадри, представени в изложба, и във фотокнига.

Фотографиите на Фелия Барух разказват красиво и смело за пътя, срещата, раздялата, а “декорът” е един непознат град на един стар остров, който успява да ти свали гарда тогава, когато си го вдигнал най-високо. Това е история, в която всеки може да се припознае, затова е универсален посланик на любовта към спорта и изкуството и на всички прекрасни начини, по които те влизат в живота ни, за да ни провокират, окрилят и спасят, когато се налага.

По време на Palermo. Box. Me. ще се организира и специалното съпътстващо събитие Между въжетата: Бокс в парка, което кани в парка Заимов на 12 и 13 юли всички, желаещи да научат малко повече за бокса. Събитието се организира съвместно с Боксов клуб „Балкан“ и е част от програмата за „Социални иновации“ на Столична община. Освен демонстрации на истински боксов ринг организаторите предвиждат безплатни уроци за деца. Идеята на инициативата “Фотография и бокс срещу насилие” е стара като света и също толкова проверена: най-мощните противодействия на насилието и агресията са спортът и изкуството. Акцията е ориентирана и към социално слаби деца и младежи от маргинализирани групи, които ще могат да получат първите си безплатни уроци по бокс и фотография, с надеждата те да не са им последните и да бъдат привлечени към изкуството и спорта.

Какво: Palermo. Box. Me. – фотографска изложба и фотокнига
Кога: 9 юли – 6 август
Къде: галерия КО-ОП, бул. “Янко Сакъзов” 17 (до Кукления театър)

Фелия е родена в София, живяла е в Белгия, Мексико и Испания. Учила е архитектура и фотография в Мадрид. Куратор е на фестивал ФотоФабрика от създаването му и е основател на „Черната кутия на Фелия Барух“.

Изложбата и фотокнигата Palermo. Box. Me. са резултат от арт резиденция на Фелия Барух в Палермо, Сицилия през 2018 г. и 2019 г.

Очаквайте още подробности за следващите събития в рамките на фестивал ФотоФабрика. Повече информация може да откриете на www.fotofabrika.org.

Продължете понататък

Горещо