Общество
Ноемврийска Международна програма „Мигриращото тяло“ в ДНК
снимка: Деян Стоев
Всеки месец в рамките на Международната програма „Мигриращото тяло“ в ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс гостуват чуждестранни проекти на едни от най-интересните трупи и артисти, част от европейската и световна независима сцена.
През ноември събитията са четири. Полският пърформанс Usland. По следите на Леонард З. е единственият изцяло чуждестранен проект в програмата. Присъствието на Красен Кръстев, известният хореограф и изпълнител, базиран в Швейцария повече от 20 години, е общата нишка в останалите три събития: уъркшоп, дискусия и представлението на Мирослав Йорданов – Калибан.
USLAND. ПО СЛЕДИТЕ НА ЛЕОНАРД З., Полша | 18 ноември | 19:30 ч.
Theatre Confrontations Festival
Международна програма Мигриращото тяло
Концепция и изпълнение: Матеуш Атман, Агнешка Якимяк, Даниел Малоне, Агата Шинярска
На английски език
Билети: 12|10 лв.
Вървим по следите на Леонард З., творец от полски произход, който се заселва в Исландия – държавата, която в доклада на ООН от 2015 година е на второ място в класацията на Най-щастливите страни в света. Разговорите с исландски творци и политици, очакванията и личните преживявания от пътуването до „земята на леда и огъня” се смесват с фантазиите за изграждане на алтернативно общество, с желанието да се окажем в свят, какъвто не познаваме, с необходимостта от по-различно отношение към заобикалящата ни материя.
След преодоляване на финансовата криза, Исландия присъства във всички дискусии и дебати, засягащи кризисния мениджмънт. В същото време, Исландия като че ли посреща очакванията на европейските мечти по отношение на социалните политики и стабилността на икономиката. Usland. По следите на Леонард З. е опит за провеждане на експеримент, питащ какво е въображаемо в нашите позиции и в рамките на нашите общества. Бихме ли могли да си представим да живеем в страна без армия? Можем ли да приемем страна, управлявана от артисти? Какво би се случило, ако третирахме културния сектор като най-важната основа на страната? Откъде идват мечтите на обществото и накъде водят?
УЪРКШОП С КРАСЕН КРЪСТЕВ, Швейцария, България | 20 ноември | 12:00 – 16:00 ч.
Участниците в безплатния уъркшоп могат да бъдат всички с изявен интерес към съвременния танц
С предварително записване на dnk@ndk.bg
В актуалните артистични търсения и традиционното танцово образование, често се поставят бариери пред сексуалността и еротиката. Остава отворен въпросът до каква степен те могат да са част от „сериозни“ артистични търсения, идеи и концепции. Уъркшопът на известния хореограф и изпълнител базиран в Лозана – Красен Кръстев, изследва пластовете на сексуалността и границите, свързани с еротиката.
Уъркшопът ще засегне и тематизира мъжкото и женското присъствие на сцената. Фокусът ще бъде върху емоционалността на тялото и неговите усещания и небрежно ще премине през структура, време и пространство.
СЪВРЕМЕННИЯТ ТАНЦ В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ 90-ТЕ: АМАРАНТ ДАНС СТУДИО | ДИСКУСИЯ | 21 ноември | 19:00 ч.
Модератори: Мирослава Тодорова, Ангелина Георгиева
С участието на: Красен Кръстев, Лилия Стефчева, Росен Михайлов, Теодора Иванова
Дискусията е част от дългосрочна инициатива на нейните ДНК – пространство за съвременен танц и пърфоманс и Платформа „Нови драматургии“ за събиране и документиране на историята на съвременния танц в България.
„Амарант Данс Студио“ се основава през 1993 г. в София като първата независима танцова компания в България след 1989 г. Неин главен инициатор е танцьорът Красен Кръстев, който привлича едни от най-изявените млади изпълнители на балет „Арабеск“ и Националната опера и балет Теодора Иванова, Лилия Стефчева, Росен Михайлов, Теодора Стефанова, Капка Гочева, Милен Петров, Калина Калчева, Дарина Бедева и Калоян Бояджиев. „Амарант Данс Студио“ се превръща в едно от началните ядра на развитие на съвременния танц в страната. Компанията поражда около себе си нова културна и творческа общност, като привлича интереса и на режисьори от новата вълна в театъра през 90-те години като Иван Пантелеев и Галин Стоев. Тя създава едни от емблематичните продукции на съвременния танц в България от този период като „Муда земя“ с хореограф Красен Кръстев, „Спасението Моцарт“ с хореограф Мила Искренова, „Привличане“ съвместно с „Рикошет Данс Къмпани“ от Лондон, “Homo Xerox Rank Sapiens II” съвместно с „Танц колектив“ от Берлин и др. За своите години на просъществуване до 1998 г. „Амарант Данс Студио“ се превръща в явление в танцовата култура в България с регулярен репертоар и сътрудничество с международни компании.
Как можем ретроспективно да установим естетическите позиции на първата независима танцова компания след 1989 г. и нейното значение за развитието на съвременния танц в България? Дискусията си поставя за цел да върне към началата на неговата история, да създаде пространство за нейните устни разкази, спомени и споделяне на опит на основите участници в „Амарант Данс Студио“. В разговора ще се включат също приближени и свидетели на краткия, но интензивен живот на компанията.
КАЛИБАН | 22 ноември | 19:30 ч.
представление на Мирослав Йорданов
с участието на Красен Кръстев
Реквизит: Мария Тереза Кортес Гарсия
Фотограф: Деян Стоев
Билети: 12|10 лв.
Калибан е монолог на бездомно чудовище.
Калибан е представление за сметения под килима боклук, който продължава да пулсира близо до нас.
КАЛИБАН е най-новото представление на хореографа и художник Мирослав Йорданов.
Премиерата на спектакъла беше на 14 ноември по време на второто издание на Международния фестивал за съвременен танц и алтернативни изпълнителски изкуства Vertigo.
Красен Кръстев завършва Националното хореографско училище в София. Финалист е на международния конкурс за съвременен танц в Париж през 1992 г. Година по-късно, заедно с Теодора Попова и Лилия Стефчева, създава първата компания за съвременен танц в България „Амарант Данс Студио“. Красен Кръстев продължава танцовото си образование в Швейцария, където учи при световноизвестния хореограф Морис Бежар в неговото училище Rudra-Béjart (Лозана). През 1996 г. се присъединява към една от най-добрите швейцарски компании за съвременен танц Linga, където работи като изпълнител и асистент.
Международната му кариера включва множество проекти, реализирани в колаборация с различни артисти от цял свят.
Програмата „Мигриращото тяло“ е финансирана от Столична програма „Култура“ за 2016 г.