Открийте ни и в

Култура

Писмата на Кафка в ново издание

MIKA

публикувано

на

„Роден съм да живея в самота“ разкрива душевността на един от ключовите писатели на XX век

Едно легендарно издание заживява нов живот след близо 40 години липса на българския пазар. „Роден съм да живея в самота“, подбор от писмата на Франц Кафка, един от ключовите писатели на ХХ век, от днес е по книжарниците със знака на издателство „Кръг“. Книгата събира в себе си най-ценното от кореспонденцията на енигматичния автор – писма до любимите му Фелице Бауер и Милена Йесенска, знаменателното „Писмо до баща ми“ и селекция от кореспонденция с приятели. Преводачът и съставител Ива Иванова ревизира своя труд за новото му публикуване. Художник на корицата е Кирил Златков, а специално за новото издание е включен и послеслов от Ирен Крумова.

„Роден съм да живея в самота“ е цитат от писмо до Фелице и свързваща нишка между всеки от текстовете тук. Откровени, дълбоко емоционални, те са неповторимо свидетелство за изключителната чувствителност, сложен гений и още по-сложен характер на Кафка. С тях не просто навлизаме в личния живот на писателя и съпреживяваме съкровените му любови, но и ни се разкриват пронизващите му мисли за живота, изкуството, смъртта, гнетящите го страхове и трагедията в живота му.

В послеслова си Ирен Крумова пише:

„Чрез кореспонденцията си Кафка се опитва да пребори самотата, да се отскубне от присъдата ѝ, поне за кратко да я отклони. Затова и независимо дали са до любимите жени или приятелите, гласът му в тях е толкова безстрашно прям, а съдържанието им – наситено с признания, дълбоко изповедно. Разликата между този Кафка и създателя на фикционални текстове минава рязко като с нож: колкото по-отчужден, непроницаем и енигматичен е като писател, толкова е по-открит, оголен до прозрачност в писмата си. Това е Кафка в цялата си уязвимост.“

Книгата започва с кореспонденцията с първата жена, пленила го – Фелице Бауер, така отдалечената по дух и по душа спрямо всяка друга дама в живота му и от самия него. Прагматична, амбициозна, земна, тя не се подвоумява да продаде писмата му за сумата от 8000 долара през 1955 г. Това са общо 511 писма, картички и телеграми, общо 700 страници, изпратени от Прага до Берлин между 1912 и 1917 г. Това е и най-плодотворният период в творчеството на Кафка, в който той създава едни от най-значимите си текстове – „Присъдата“, „Огнярят“ и „Метаморфозата“, първите части на „Процесът“.

Следва легендарното „Писмо до баща ми“ – мъчителна и всестранна изповед и ключ към творбите на Кафка, в което той се изправя срещу баща си. За пръв път, почти в края на живота си, върху сто и три страници, той излага улика след улика за злодействата на тираничната му власт.

Следва селекция от писмата му до Милена Йесенска, които заради значимостта си често са публикувани и в отделно издание. Връзката (макар и абсолютно платонична) на Кафка с тази омъжена жена е кратка, но ярка, трескава, наситена, и оставя след себе си куп безценни писма. След раздялата с Милена му остават само две години живот. Писмата стават все по-кратки, накрая се смаляват до бележки, мънички хвърчащи листчета, върху които пише кратки изречения, за да общува от леглото в болницата, тъй като вече му е невъзможно да говори.

И въпреки изричната воля на Кафка към приятеля му Макс Брод след смъртта му да унищожи всеки написан ред, творчеството му оцелява. Брод публикува ръкописите на трите му романа: „Процесът“ (1925), „Замъкът“ (1926), „Америка“ (1927). Първите фрагменти из кореспонденцията отпечатва през 1937 г., разширявайки я с нови през 1946-а. През 1952-ра излизат и писмата до Милена Йесенска, през 1967-а – до Фелице Бауер. До края на 70-те години творбите, дневниците и цялата запазена кореспонденция се появяват в издание от 11 тома.  Така светът получава двама писатели – единият, повли    ял десетки последвали го велики имена в световната литература, и втори – откровен и чувствителен, умело скрит в първия.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Lifestyle

VIVACOM открива третата изложба #кодоранжево

MIKA

публикувано

на

от

Днес е официалното откриване на 3-тата фотоизложба на VIVACOM #кодоранжево. Жителите и гостите на столицата могат да се насладят нa красивите фотографии, уловили магията на оранжевия цвят, до 30 октомври в градината на „Кристал“.

В изложбата са включени 69 снимки, дело на професионалисти и любители фотографи, обединени от мисията #кодоранжево. Кадрите разкриват оранжевите мигове в ежедневието, детайли от природата, лица, енергия, радост, настроение и провокират въображението. Снимките бяха споделяни през цялата година в Instagram профилите на фотографите и отбелязвани с #кодоранжево.

От създаването си до сега хаштагът се превърна в един от най-използваните на кирилица и до момента обединява над 15 000 снимки, носещи символиката на оранжевия цвят. Мисията на #кодоранжево продължава да бъде стимулирането на въображението и креативността при запечатването на оранжевите образи и приобщаване на авторите към оранжевото семейство на VIVACOM.

Официалното откриване на изложбата ще бъде днес в 17:30 часа в градината на „Кристал“.

Кадрите от изложбата ще продължат живота си след 30 октомври в хижа „Беласица“, където VIVACOM ще дари паната, за да радват окото на посетителите и да внасят енергия и приятни емоции.

Продължете понататък

Култура

„Изстрел“ от Тейлър Адамс – когато врага те вижда!

MIKA

публикувано

на

от

Млада двойка бяга за живота си от снайпера на невидим враг в откритата пустош на пустинята Мохаве в „Изстрел“ от Тейлър Адамс.

По книжарниците излезе „Изстрел“ – вторият роман на бестселъровия автор на трилъри и ужаси Тейлър Адамс („Без изход“). Млада двойка, закъсала на пътя в пустинята Мохаве в Ню Мексико, бяга от прицела на смъртоносен снайперист в откритата пустош. Подобно на първата му книга, в която млада жена се бори да спаси себе си и едно малко дете, така и тук Адамс поставя героите си в безизходица в лапите на коварен убиец.

Джеймс и Ел Евърсмън са свикнали на цивилизования, предвидим живот на средната класа. Джеймс е търговски представител и тръпката на екстремните ситуации е далеч от представите му за живота.

Когато двамата закъсват на пътя в пустинята Мохаве обаче, шансовете им за оцеляване са подложени на най-голямото изпитание. Някъде там – в неизвестност, където не може да бъде видян – дебне коварен враг. Той е сериен убиец без емоция, без чувство на емпатия – смъртоносна машина, чийто безпогрешен мерник търси мишени за прицел за забавление.

Пустошта не предлага заслон или спасение. Единственото прикритие, което Джеймс и Ел могат да намерят на километри разстояние, е собствената им кола. Ще успеят ли да избегнат куршумите на неизвестния нападател? И за колко дълго? Когато шансовете се стопяват, героите могат да разчитат само на собствените си инстинкти, за да оцелеят.

С напрегнатата скорост и наситения сюжет на „Дуел“ – режисьорския дебют на Стивън Спилбърг„Изстрел“ поставя двама обикновени души в необикновени обстоятелства, за да подложи на изпитание най-дълбоките ни страхове и най-съкровените инстинкти на силата на човешкия дух.

Продължете понататък

Горещо