Открийте ни и в

Събития

Световноизвестният драматург Хуан Майорга ще гледа своята пиеса „Хамелин“ в София

MIKA

публикувано

на

Световноизвестният драматург Хуан Майорга ще гледа своята пиеса „Хамелин“ в София 26

снимка: ПР

На 22 март по покана на Институт Сервантес в София пристига най-продуктивният и най-представителният испански драматург, Хуан Майорга. Гостуването му е свързано с отбелязването на международния ден на театъра – 27 март. Програмата му включва посещение на спектакъла „Хамелин“ на 22 март от 19:30 в Сатиричния театър, среща със студентите в Националната академия за театрално и филмово изкуство и дискусия в Червената къща на 23 март.

Хуан Майорга е роден през 1965 г. в Мадрид. Автор е на повече от 40 пиеси, преведени на 20 езика и поставени в над 30 страни. По образование е математик и философ. Специализира в Германия и Франция. В края на 80-те години, след падането на Берлинската стена, заминава за Германия, където изучава трудовете на Валтер Бенямин и няколко години по-късно защитава блестящо дисертация на тема „Политика и памет в творчеството на Бенямин“. Есеист, публицист, автор на научни статии, посветени на философия на историята и естетиката, в които разглежда теми като историческата памет, Европа, Аушвиц, връзката между културата и жестокостта, както и, разбира се, театъра. Майорга прави свои драматургични версии на класически и съвременни произведения – нови адаптации на пиеси на Калдерон, Лесинг, Бюхнер, Дюренмат, Шекспир,Чехов.

В началото на кариерата си Хуан Майорга преподава математика, а по-късно Драматургия и Философия в Кралското висше училище за драматично изкуство в Мадрид. Ръководител е на катедрата по Сценични изкуства към Университет „Карлос III”.

През последните години Майорга се изявява и като режисьор на своите пиеси – „Рейкявик” в Националния център за драма (CDN) – 2016 г. и „Картографът” в театър „Матадеро” (Matadero Madrid) в испанската столица – 2017 г.

Темите на неговите пиеси никога не са случайни: минават през казуси като педофилия и концлагери, власт и бунт, прогрес и история. Поставян е из цяла Европа, награждаван е с множество престижни испански и международни награди, сред които Националната награда за драматична литература (Испания, 2013) и най-престижната европейска награда в областта на драматургията – “Europe Prize Theatrical Realities” (2016). В превод на Нева Мичева на български език са издадени пиесите “Химелвег”, “Хамелин”, “Момчето от последния чин”.

В рамките на театрален сезон 2016/2017 на сцената на Сатиричния театър се играе постановката „Хамелин“. Пиесата е написана през 2005 г. и с нея Майорга печели най-престижното отличие за сценични изкуства в Испания, което се гласува от 14 000 театрали – наградите „Макс“ – в цели четири категории, сред които тази за най-добър драматург и най-добро представление. „Хамелин” е удостоена с редица награди, между които и „Дон Кихот” на испанската Асоциация на писателите.

Спектакълът на българска сцена има две номинации за Националните награди ИКАР в категорията Дебют: за режисурата на Александра Петрова и за изпълнението на ролите на Хайме и Хосемари на актьора Мартин Христов.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Музика

Katy Perry в колаборация с Pokémon

MIKA

публикувано

на

от

Katy Perry в колаборация с Pokémon 27

Фотокредит: Анимато Мюзик/Universal Music Group

Празненствата по случай 25 годишнината от създаването на Pokémon продължават с премиерата на нов сингъл и видео на световната суперзвезда Katy Perry – “Electric”, посветени на анимационните герои.

Любовта на Katy към Pokémon датира още от детството й, когато тя играе видео игри. Песента “Electric” е включена в юбилейния албум “Pokémon 25: The Album”, който ще излезе през есента на 2021.

“Няма причина животът ни да не е зареден с енергия”, пее Katy в наелектрезиращото парче, което празнува радостта, присъща на преживяването от преследването на една мечта с любовта и подкрепата на приятелите.

За създаването на песента Katy работи с The Monsters & Strangerz и Jon Bellion, който участва и в подготовката на  хит сингъла й “Daisies” – песен от новия й албум Smile, както и с Bruce Weigner.

Видеото към “Electric” е дело на Carlos Lopez Estrada, който режисира и новия филм на Дисни – Raya and the Last Dragon. Кадрите проследяват Katy и Pikachu по време на тяхна разходка в природата и е отражение на това как те са се променили през годините. След цял ден, прекаран заедно, двамата се спират пред фар, за да се насладят на медитация заедно. Katy и Pikachu се телепортират назад във времето до най-ранните дни от музикалната кариера на Katy. Така от фермерски пазар Katy се озовава на първото си клубно участие.

Когато посетих Pokémon Café по време на турне в Япония, почувствах носталгия. Върнах се назад в детските си години. Щом получих обаждане с покана да се включва в юбилейните активности заедно с Post Malone и J Balvin, истински се въодушевих., споделя Katy Perry. “Темите в песента за устойчивост и поддържане на вътрешната светлина винаги са ме ръководили в живота паралелно с историята и персонажите в Pokémon. Pikachu е еволюиралата форма на Pichu, така че във видеото гледате по-младата версия на мен с Pichu и мен с Pikachu днес. И двамата израстваме, но запазваме детската си безгрижност.”

“Katy Perry написа истински химн за Pokémon – невероятна песен за осъзнаване на житейските пътешествия и израстването, споделя Colin Palmer, вицепрезидент в маркетинг отдела на The Pokémon Company International. “Надяваме се, че и феновете по света ще се насладят на възможността да видят в екип Pikachu и Katy в музикалното видео към ‘Electric,’ което е прекрасен визуален акомпанимент към вдъхновяващата песен.”

Днес излиза и закачлива тематична мърч колекция “Electric”.Виж повече тук: http://katy.to/electricmerchPR.

Продължете понататък

Общество

Все по-близо: добре дошли на 14-то издание на фестивала „Антистатик“

MIKA

публикувано

на

от

Все по-близо: добре дошли на 14-то издание на фестивала „Антистатик“ 28

Между 28 май и 6 юни в София ще се проведе 14-то издание на „Антистатик – на живо – което сякаш е по-важно от всякога. След една изключително турбулентна година Международният фестивал за съвременен танц и пърформанс ни кани да направим една стъпка по-близо до вчерашния ден, в който се срещахме, прегръщахме и танцувахме заедно. Затова избира за свое мото пожеланието „все по-близо“ и го превръща в закономерност на своята територия, сближавайки изкуството и публиката.

Програмата на фестивала предвижда 15 събития, сред които представления, срещи с артисти, разговори, както и премиера на брой 3 на единственото в България годишно „Списание за танц“.

На 28 май, в 19:00 ч., празникът срещу статичността започва със специално откриване с вход свободен, за което в София пристига хореографката Паула Розолен (Германия). Тя ще работи заедно с 20 български изпълнители от различни възрасти и разнообразен опит, по създаване на представлението „В почит към Мърс Кънингам“. През 2019 г. се навършват 100 години от рождението на танцовата легенда и по този повод ще видим единна хореографска партитура, построена от Паула Розолен, на база на 20-те сола на българските артисти – само един-единствен път в „Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство“. Всичко това на фона на музиката на Емилиян Гацов – Елби.

На 29 май, от 19:00 ч. на сцената на ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс се качва неповторимият Кевин Джийн (Франция), за да превърне реалността и заобикалящата среда в залата в метафора. Този път френският хореограф обръща поглед към концепцията за мъжествеността днес, сглобена в голяма степен от сарказъм, сексизъм и насилие. През 2019 г. Джийн започва работа по нов творчески цикъл с представленията „The Cyclon Pursuit (да разрушиш света и да се преродиш)“, „По същество (да саботираш мъжествеността)“, както и „Time for Nothing (да съзерцаваш)“ от 2021 г. Именно „По същество“, последният завършен спектакъл от трилогията му, ще имат възможност да гледат зрителите на 14-я „Антистатик“.

В последния ден на месец май, от 19:00 ч., в ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс фестивалната програма предлага двойна доза от работата на хореографката и изпълнителка Меган Бридж (САЩ). В една вечер тя ще представи две сола „Морфичен резонанс“ и „Съгласие“, в които важен неин партньор е музиката. В първата работа ще видим как танцуващото ѝ тяло реагира на звуковата композиция на Питър Прайс, докато в солото „Съгласие“ Бридж ще „изтанцува“ женската сексуалност, предизвикана от ритъма и деликатните детайли на последната соната на Бетовен, опус 111.

На 1 юни, на Сцена „Дерида“ ще се веят знамена и „виновникът“ за това отново е хореографката Паула Розолен, която с второто си представление в програмата на „Антистатик“ и в партньорство с Гьоте-институт България, се обръща към това отдавна пренебрегнато средство за общуване. В „Знамена“ Розолен наслагва няколко семиотични системи и създава собствен език за общуване с танцьорите и публиката, превръщайки театралната зала в комуникационна площадка, затова забравете за сателитите и широколентовите мрежи и се присъединете към повелителите на кратките съобщения.

На 4 юни, от 19:30 ч.,  публиката на „Антистатик“ посреща Томи Паазонен (Германия) на Сцена „Дерида“, в партньорство с Гьоте-институт България. Една от отличителните черти на творческия подход на хореографа и бивш балетист Паазонен е, че с всеки следващ артистичен проект той прави нещо, което не е пробвал досега. Така на 50-годишна възраст осъзнава, че има форма, която дълго е избягвал и е време за първия му солов проект. Започва работа по „Ретроспекция – 5 сола за 5 десетилетия“. С тази автобиографична творба Томи Паазонен се завръща на сцената като изпълнител след 23 години хореографска и преподавателска работа.

„Преди Covid-19 развитието на съвременното изкуство се задвижваше от „по-малкото е повече“ – принципът на Модерността. С въвеждането на всички ограничения през последните месеци, довели до по-малко общуване, по-малко срещи на живо, по-малко танци, по-малко въвлеченост, сякаш неизбежно е време изкуството на пърформанса да постави под въпрос тази теза и да се запита дали по-малкото е все така повече или вече е нищо“ – споделя авторът на следващото представление от фестивалната програма. „По-малкото може да е повече, но понякога си е просто нищо“ е най-новият хореографски проект на Вили Прагер, вдъхновен от испанската диско трупа „Ballet Zoom”, основана през 1973 г. За осъществяването му той работи със студенти от Академията за танц и пърформанс на Националния център за танц на Букурещ, а резултатът от сътрудничеството можем да видим на 5 юни на Сцена „Дерида“.

Няма по-подходящ финал за фестивал от представление, обобщаващо философията му – „Танцови маниаци“. Това е работата на хореографката и драматуржка Симона Дяконеску (Румъния), която ще видим на 6 юни в ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс. Представлението е посветено на едно от най-мистериозните явления в Европа от началото на 16 в. Тогава, на централния площад в Страсбург, избухва танцова епидемия. С времето учените ще я нарекат „Танцът на Св. Вит“, хорея ласкива (Chorea Lasciva), танцувална мания или хореомания, смесвайки псевдонаука, теология и средновековна научна фантастика. Дяконеску и нейният екип създават перформативна доку-фикция на събитията и фокусират вниманието си върху документите от онова време, запечатали перспективата на наблюдаващите епидемията и никога тази на преживелите я.

Повече подробности за програмата на „Антистатик” можете да откриете на antistaticfestival.org, както и в Инстаграм (@antistaticfest), Фейсбук (@antistatic.international.festival), и в YouTube канала на фестивала.

Билети за всички представления очаквайте в предварителна онлайн продажба от 10 лв. на EPAYGO.BG, както и 15 лв. на касите на Билетен център – НДК, Сцена „Дерида“, касите на EASY PAY, както и на EPAYGO.BG в деня на представлението.

Очаквайте живо, страстно и вълнуващо издание, което ни връща така нужното чувство за близост!

Фестивалната програма се провежда при спазване на актуалните противоепидемични мерки.

Продължете понататък

Горещо