Открийте ни и в

Култура

Станислав Генадиев: „Действителността, в която живеем, става по-смислена и по-добра благодарение на изкуството“

Avatar

публикувано

на

Станислав Генадиев: "Действителността, в която живеем, става по-смислена и по-добра благодарение на изкуството" 145

снимка: Диляна Флорентин за „Списание за танц“

Станислав Генадиев е танцьор, хореограф, както и автор на музика за театрални и танцови спектакли, но също така е въвлечен и в редица експериментални музикални проекти като Roboknob, Hypnos и Genda. Завършва Националното училище за танцово изкуство в София, а професионалният му път на сцената минава през швейцарската танцова трупа „Линга“ и „Алиас“ в Женева, както и театралните спектакли на режисьори Маргарита Младенова, Иван и Явор Гърдев на софийска сцена. От 2007 г. е част от “Kinesthetic Project”, където заедно с Виолета Витанова са хореографи и танцьори. Първият им успешен спектакъл се казва “Imago” и той става първия танцов спектакъл в историята на националните награди „Икар“, отличен за дебют. През 2013 г. пък печелят „Икар“ за съвременен танц и пърформанс за хореографията на „Мишеловката“ в спектакъла „Хамлет“ на Явор Гърдев. Представленията на Станислав, най-често осъществени в тандем с Виолета, не спират да пътуват по фестивали и форуми в България и Европа.

Пандемията провокира първоначалния версия на проекта „Начален тласък“ да е танц за камера. На 14 май от 19:00 часа в „Топлоцентрала“ ще имаме възможност да гледаме неговата сценична версия. Тя е част от програмата на третата „Българска танцова платформа“ на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“. Станислав е автор на идеята, хореографията и музиката, а повече за процеса и екипа, с който си сътрудничи научаваме лично от него:

Откъде дойде началният тласък, за да започнеш работа по проекта „Начален тласък“?

„Начален тласък“ е част от дългосрочна концепция, чрез която творчески екип и аз изследваме полово обусловената физическа и психична динамика.
Във видеопърформанса “Ecstatic Boost” („Екстатичен Тласък“, 2020 г.) заедно с Виолета Витанова, Филип Миланов, Валери Миленков и Елена Ангелова синтезираме взаимодействието между мъжки тела въз основа на агресията като водещ механизъм.
През 2021 г. съвместно с Виолета Витанова, Елена Китова и Станислава Симеонова създадохме и “Initial Boost” („Начален Тласък“), с който продължихме търсенето в посока към преливане на енергийния поток (по Карл Густав Юнг) между тела на жени.
Ограничаването на тези характеристики позволява осмисляне и анализ на половия стереотип и съответно отваря границите към ново изследване.

Проектът започва като танц за камера, чиято видео-премиера се състоя по време на пандемията, а сега предстои да гледаме негова сценична версия. Какви са приликите и разликите в процеса ти на работата като хореограф за тези две различни медии?

Работата започва в залата на „Stream Dance”, където работим над хореография и импровизация с Елена Китова и Виолета Витанова, които танцуват в проекта. На някой от репетициите присъстват Станислава Симеонова – психолог консултант и Ралица Тонева – костюми. Заедно обсъждаме концепция и реализация на темата, която изследваме. Разликата в реализацията за екран и за сцена е чисто техническа. За видео реализацията работихме с Марин Кафеджийски (камера) и Владислав Илиев (монтаж), като тук има един допълнителен и важен период за създаване на крайната визия на проекта. Когато сме на сцена комуникацията е между изпълнителите и публиката, тя е тук и сега и крайното усещане при зрителя е изцяло в ръцете на Вили и Ели.

Как се изменя усещането за „усилие на човека да доминира и да преодолява друго тяло“, когато действието се случва на живо, на сцената и когато се запечатва на камера?

Физически за Елена и Виолета няма разлика. Те дават максимум от физическото и енергийно присъствие, което в единия случай се филтрира чрез видео камерата и монтажа, а в другия се приема в момента на случването – сцена, пърформанс, зрители. Усещането за това усилие е динамичен процес, който е вид диалог между двете движещи се тела, момичетата го определят като природен закон – смяната на сезоните, смяната на деня и нощта, приливите и отливите и т.н.

„Взаимодействието между тях започва с абстрактен импулс, който прераства в игра без победител и без победен“ – в  ситуацията на война, в която заживяхме от 24 февруари насам, това описание звучи неочаквано тревожещо. Накъде отвежда този импулс и кога и как спира играта?

За мен войната в Украйна не е игра, тя е трагедия с нечовешки размери, която ме кара да онемявам и да се вцепенявам… В контекста на представлението „играта“ се използва като средство и инструмент за изследване на обмена на енергията. Този абстрактен „импулс“ ни отвежда до свободното преминаване на енергийния поток, размива рамката на субекта, разширява границите на системата и чрез преобразуване може да достигне до алхимични процеси със символен характер. За мен това е процес без „начало“ и „край“.

Станислав Генадиев: "Действителността, в която живеем, става по-смислена и по-добра благодарение на изкуството" 146

Начален тласък, снимка: Марин Кафеджийски

Колко силно се отразява политическата и социалната реалност, особено когато е толкова земетръсна, в творчеството ти?

По принцип гледам да не обръщам внимание и да не се влияя пряко от политическата ситуация, особено, когато творя. Разбира се, определени теми и „образи“ проектирани в социалната ни реалност ме вълнуват и намират път към творчеството ми.

Каква е стойността за теб като артист на формати като „Българска танцова платформа“ и Международният фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“?

Стойността им е безценна. Според мен действителността, в която живеем, става по-смислена и по-добра благодарение на изкуството. Благодарности и респект към организаторите на „Антистатик“!

Повече подробности за програмата на „Антистатик” можете да откриете на antistaticfestival.org, както и в Инстаграм (@antistaticfest), Фейсбук (@antistatic.international.festival), и в YouTube канала на фестивала.

Международен фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ 2022 се организира от Фондация „Брейн Стор Проджект”, Асоциация „Информбюро” и Сдружение „Номад Денс Академи България”, с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”, Гьоте-институт България, Столична община – Календар на културните събития, NATIONALES PERFORMANCE NETZ (NPN) Фонд за танцови копродукции, финансиран от Федералния правителствен комисар за култура и медии, Perform Europe като част от проекта “East is Best”, както и в партньорство с Регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала”, Национална галерия „Квадрат 500”, Сцена „Дерида”, Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство и Общински културен институт „Красно село”.

Българска танцова платформа се осъществява с финансовата подкрепа на Министерство на културата.

Проектът “(NON)ALIGNED MOVEMENTS – Strengthening contemporary dance in Western Balkans / NAM” се осъществява с финансовата подкрепа на Европейския съюз и Програма „Култура“ на Столична община.

Платаформа „Без дистанция”, в партньорство с проекта “Moving in Squares“, се реализира с подкрепата на Гьоте-институт България и мрежата “Life Long Burning” – за устойчива екосистема на съвременния танц в Европа, съфинансирана от Програма „Творческа Европа” на Европейския съюз.

Медийни партньори на 15-то издание на „Антистатик“ са: bTV Radio, сайтът за култура и изкуство на Dir.bg Impressio.bg, независимо печатно издание за култура Виж!, уеб платформа Atrakcia.bg, дигитално списание за изкуства Jasmin.bg, онлайн медията „Успелите“, , Портал за  култура, изкуство и общество „Култура“, сайтът за култура Въпреки.com, уеб платформата за театър Lovetheater.bg, електронно списание за изкуство, култура и свободно време Kafene.bg, сайтът за градска култура Лицата на града, онлайн платформата за музика и лайфстайл Mika Magazine, Културният център към Софийски университет „Св. Климент Охридски”, платформата на англоговорящата експат общност в България OPEN Bulgaria,  градският гид Sofia in your pocket,  както и  уеб списанието за България Madame Bulgaria.