Общество
Създателите на Водна Кула Арт Фест на арт биенале в Япония
Ния Пушкарова, проект Наканоджо
Тази есен, българско участие ще привнесе за преобразяването на изоставените сгради в едно от най-вдъхновяващите кътчета в Япония, Наканоджо. Престижният форум традиционно представя артисти от цял свят, с проекти превръщащи занемарени обекти в галерии и изложбени пространства. Ния Пушкарова, основател и директор на Водна кула арт фест и Сдружение ИМЕ, получи покана от организаторите на Арт Биенале Наканоджо за реализиране на цял павилион посветен на съвременното българско изкуство. Заедно с Ния, българския павилион в Наканоджо под мотото „Distant Relatives“ („Далечни роднини“) ще представят: Галина Йотова – дългогодишен сътрудник на фестивала и официален фотограф; Елица Ганева – дългогодишен сътрудник на фестивала, носител на Специалната Награда Дебют след участието си във ВКАФ 2016; Радина
Стоименова – бивш стажант (2015) и участник във ВКАФ 2016; пърформанс, инсталации. Техните проекти ще трансформират някогашното Основно училище в Наканоджо през септември.
Участието именно на артисти от Водна кула арт фест не е случайно и идва в доказателство за натрупания им опит с градски интервенции на родна почва.
Сходствата между двата фестивала са много. Водна кула арт фест и Арт Биенале Наканоджо са създадени през една и съща година – 2006. Свързва ги и идеята за преосмисляне на нефункциониращи пространства и преоткриване на техния потенциал. Арт Биенале Наканоджо цели съживяване на пространства, които в миналото са били средища на културата или обществено значими сгради (училищни сгради и салони) в и около Наканоджо.
Привличайки артисти от цял свят, организаторите успешно възвръщат интереса на обществото към региона. От регион, смятан допреди 10 години за „обезлюден“, организаторите на Наканоджо се превърнали селището в
културен и притегателен център за международни артисти – изоставените училища се превръщат в галерии за живопис, инсталации и пърформанс, откритите пространства се преобразяват в скулптурни паркове. В резултат от взаимодействието между местни и чужди артисти, отдавна изоставени пространства добиват ново значение.
От своя страна, Водна кула арт фест в продължение на 10 години развиват добри практики и се борят за облагородяването на значими, но изоставени градски пространства, пренебрегнати обекти със социо-културна стойност, доказвайки, че културата не е приоритет за традиционно отредени места – музеи, галерии – а част от ежедневието на всеки гражданин. Дори след загубата на символа на фестивала, водната кула в столичния квартал Лозенец, колективът продължава активна дейност в сферата на социално ангажирано изкуство, което прави участието в Япония несравнима възможност за придобиване и внасяне на ценен опит за построяване на устойчив модел за развитие.
Наканоджо е определено успешен пример за културна инициатива с устойчива идея. Фестивалът има социално-икономичен принос, създавайки временна заетост за местните жители, които се включват като доброволци, преводачи и асистенти на артистите; привличайки хиляди туристи в продължение на месеци, спомагайки за комуникацията между институции, артисти, културни сдружения, съдейства на творците да влязат във фокуса на куратори, международни културни сдружения и медии за култура.
Моделът използван в Наканоджо за привличане на културен ресурс и обмен на творчески идеи и потенциал, създава устойчиви контакти и база за общи бъдещи проекти, диалог и решаване на проблеми в сферата на изкуството – това е моделът утвърден от Водна кула арт фест 2006-2016 и последвалите инициативи на Сдружение ИМЕ, като Творческа Резиденция Водна Кула (юли 2017).
Внушителната посещаемост на събитието в Наканоджо – над 470 000 души за последното издание – е залог за популяризирането на българско изкуство зад граница и поставянето му в контекста на международната арт сцена.
Continue Reading