Открийте ни и в

Интервю

Хосе Луис Герин: “Киното е азбуката, която ме свързва със света”

MIKA

публикувано

на

Хосе Луис Герин: "Киното е азбуката, която ме свързва със света" 31

снимка: ПР

Настоящото 24-то издание на Седмицата на испанското и иберо-американското кино ще предложи на своите почитатели среща с испанския кино режисьор Хосе Луис Герин. За него филмовата гилдия твърди, че със съзерцателния, интелектуален и иновативен подход, който прилага в създаването на творбите си, Герин е променил динамиката в създаването на документално кино в наши дни.

Имахме удоволствието да се срещнем на живо с майстора на седмото изкуство и да разговаряме за страстта към добрата история и вдъхновението, което ни дебне отвред.

Хосе Луис Герин: "Киното е азбуката, която ме свързва със света" 32Какво е за вас киното – страст, изкуство или нещо повече?

За мен киното е азбука, писменост, език, който ме свързва със света едновременно като зрител и като режисьор.

Какво търсите в един сценарий, за да го изберете за свой проект?

Обещанието за един филм, който сам бих искал да изгледам от начало до край.

Ако киното отразява живота, какъв ще бъде живота на бъдещето?

Не знам. Може би това е и причината да не съм ситуирал нито един свой филм в бъдещето.

Кой е Вашият собствен любим филм? Защо?

Не бих могъл да кажа, защото всеки има свой собствен живот.

Какво е Вашето вдъхновение?

Всичко! От класиците до вестниците … Вдъхновението се крие навсякъде – от това да наблюдавам на улицата, да гледам облаците, от поетите, картините, изкуството, киното,  разговорите…

Седмицата на испанското и иберо-американското кино се провежда традиционно в началото на месец юни вече 24 години под егидата на Посолство на Кралство Испания, със съдействието на Институт Сервантес, Национален дворец на културата, и на дипломатичестките мисии на Аржентина, Бразилия, Колумбия, Куба, Еквадор и Чили.

Панорама с документални филми на режисьора Хосе Луис Герин може да гледате всеки ден от 6-ти до 9-ти юни, от 19.00 ч., в културен център „Червената Къща”, с вход свободен. Заглавията, които българската публика ще може да види са – Innisfree („Тихият човек”), En Construccion („В строеж”), Unas fotos en la ciudad de Sylvia („Снимки в града на Силвия”), Recuerdos de una manana (“Спомени от едно утро”) и Dos cartas a Ana (“Две писма до Ана).

На 7-ми юни Хосе Луис Герин ще представи и филма En Construccion (2001), отличен със специалната награда на журито на San Sebastian Festival, награда „Гоя” за най-добър документален филм, награда на Spanish National Cinematography Prize и FIPRESCI Prize of the International Critics.

Филмът проследява как строежът на нов жилищен блок в един от бедните квартали на Барселона ще окаже влияние на хората от квартала. Сюжетът проследява всички случки от строителната площадка и историите на хората, които минават през нея. En Construccion e oпит за вливане и документиране на живота на хората от квартала, нарушаван от оглушителния трясък от срутване на сгради.

Хосе Луис Герин идва в България по покана на Институт Сервантес за Седмицата на испанското и иберо-американското кино, която се провежда под егидата на Посолство на Кралство Испания.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Култура

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински

MIKA

публикувано

на

от

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински 33

Александър Карчински, снимка: Мартин Попов

BECA | Before Creating Academy е първият реализиран проект за частна академия по фотография у нас, който си партнира със световноизвестния факултет EFTI – Centro Internacional de Fotografia y Cine в Мадрид. Колаборацията ще даде възможност на курсистите да се запознаят с някои от най-популярните и знаменити преподаватели, които ще се присъединят като гост лектори на академията, а за един от курсистите BECA ще предостави стипендия за безплатно обучение във факултета в Мадрид.

Имаме удоволствието да ви срещнем с Александър Карчински, който е един от водещите лектори в академията в Модул “Сватбена фотография”.

Как се заснема любовта? Как се улавя невидимото?

Заснема се, когато си изградил свое собствено разбиране за това какво представлява любовта, когато си изградил неин образ вътре в себе си. И с помощта на хората, които снимам, изграждаме едно съвместно представяне на това какво е тяхната любов, пречупено през моите разбирания и усещания за нея. Но, за да се бъде всичко това визуално издържано, е нужно фотографските средства да са се превърнали във втора природа. Да боравиш с камерата, със светлината и с композицията става подсъзанателно, като някаква игра. На първо място при мен е това да усещам, да разбера, да осъзная това, което се случва пред очите ми докато фотографирам… и после да се опитам да го снимам и покажа по този начин, по който съм усетил тяхната връзка, както и заобикалящата ги атмосфера в момента на фотографиране. Вероятно всичко това звучи претенциозно и поетично и сложно. И ако ме наблюдава някой отстрани докато фотографирам, може и да не остане с такива впечатления. Може да си каже “Това е поредният сватбен фотограф”. Но аз наистина така тълкувам заснемането на любов.

А как се улавя невидимото? Любовта не е невидима… доста добре се вижда даже. И когато станем свидетели на изразяването на любов между двама, ставаме свидетели на едно чудо… и това ни прави силно впечатление. Въпросът е можем ли да успеем да я фотографираме. Понякога трудно успявам да извадя любовта наяве между двама човека, за да я покажа чрез кадри. Невинаги ми се получава.

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински 34

снимка: Александър Карчински

Как се правят изобщо първи крачки в заснемането на сватбена фотография? 

Повечето начинаещи сватбени фотографи навлизат в сватбената фотография без да се замислят върху това какво представлява любовта, какво е значението на сватбата, а просто се стремят да покажат “ефектни” снимки. И това е напълно нормално… всеки трябва да почне своя фотографски път от някъде. Има и доста младоженци, които не се вълнуват от фотографията като изкуство и просто искат да имат стандартни снимки за спомен, което също е напълно ок. В единия край на спектъра, има много младоженци, които нямат очаквания, че ще получат фотографски шедьоври, фотографията не им е приоритет и си наемат фотограф просто защото така е прието. И в това няма нищо лошо. В другия край на спектъра са хората, които искат тяхната сватба да е отразена по артистичен начин от определен фотограф, чийто стил харесват и биха искали да се видят през неговите очи и в неговото творчество. И остава една доста голяма група от хора, които са някъде помежду тия два края на спектъра.

Имаш ли свои, лични правила, които следваш, като сватбен фотограф? 

Имам, да. Ако се замисля, сигурно мога да създам един доста дълъг списък. Но едно е основното правило… държа да се уверя, че хората, които снимам, са ме избрали защото наистина харесват моята работа. И са хора, които се вълнуват от артистичното, от авторското. А не просто, защото отнякъде са чули за мен или някой ме е препоръчал.

Как се промениха стиловете в сватбената фотография през годините? 

Сватбената фотография търпи изключително бурно развитие последните деситилетия. Причините за това са страшно много. Масовото навлизане на цифровите апарати преди около 18 години, ниският праг от технически знания, за да се фотографира, поевтинияването на техниката, изобилието от конкуренция сред сватбените фотографи, достъпът до портфолиата на световно известни сватбени фотографи, честосрещани обучения за сватбена фотография в интернет, както и курсове на живо, семинари за сватбени фотография, където може да се обменя опит.

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински 35

снимка: Александър Карчински

Смяташ ли, че има някакво пренасищане?

Да. Смятам, че стигнахме един етап на пренасищане от сватбена фотография. Хората като че ли вече взеха да се изморяват да гледат сватбени снимки във фейсбук. Преди 5-6 години като че ли имаше някакъв пик и беше модерно и актуално да имаш “разчупени” снимки от сватбата… сега вече доста трудно можеш да задържиш вниманието на аудиторията със снимки, на които има сватбена рокля. Сега в някаква степен е актуално сватбените снимки в световен мащаб да са с ефектна светлина или композиция или поза. Да изглежда бляскаво и луксозно. Като холивудска продукция. Мисля, че ще става все по трудно да останеш в този бизнес на сватбената фотография и вероятно доста колеги ще се пренасочат към някое друго поприще.

А ти? Коя е сватбената фотография, която теб те вълнува? 

Сватбената фотография, която ме вълнува мен е сватбената документалистика. Това е когато, кадрите от една сватба успяват да пресъздадат усещането, атомосферата, духа на една сватба показано през погледа на фотографа. Сигурно и това може да се нарече течение или мода в сватбената фотография… бъдещето ще покаже.

Какво искаш ти да заснемаш? Какво ти търсиш да застане пред обектива ти?

Искам да снимам неща, които ме докосват и вълнуват като човек, да ме карат да чувствам. Искам да показвам фотоистории по такъв начин, който да отключи някакъв спомен, сън или чувство в зрителя и той да се индетифицира на някакво подсъзантелно ниво с това, което вижда. И в същото време да има известна доза абстрактност в кадрите, която да дава свободата на всеки зрител да направи фотографията, която гледа…. Лична/собствена по някакъв начин. Когато една фотография или фотоистория е прекално буквална или предсказуема, тогава зрителят остава безучастен. Фотографията, за да е истинска и дълбока, трябва да задава въпроси, да кара зрителя да се замисли над отговорите на тези въпроси (които могат да бъдат различни за всеки зрител). Това със сватбената фотография е доста трудно, защото сюжетът в една сватбена фотоистория почти винаги е един и същ и реално отговорът на всеки един въпрос, който може да си зададе един зрител е “сватба”.

С какво те спечели фотографията? Как се намерихте? 

Като малък ми харесваха часовете по рисуване и прерисувах доста добре. Но не продължих да се занимавам. В университета избрах компютърна специалност единствено заради това, че изглеждаше перспективно. Фотографията ми пасна като един микс между артистичност и техничарство. В последствие имах късмета, че близки мои приятели от детството работеха като фотожурналисти и те създадоха една среда, която ми позволи да се развивам като фотограф.

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински 36

снимка: Александър Карчински

Кое е важно за теб да виждат хората в твоите кадри? 

Бих искал да виждат, нещо от себе си в кадрите. Да им проговаря подсъзнателно. Да ги кара да усещат и да се взират продължително.

Като лектор на BECA | Before Creating Academy, кои са ценностите, с които ти строиш твоя модел на обучение? 

Доста са и различни като аспекти. На първо място в тези ценности е стремежа към показване на истината (по начина, по който я усеща автора). На второ е това да е смислена фотография, фотография със замисъл. Също така обръщаме внимание на етиката в самия процес на заснемане и представяне на фотографията. Друг важен аспект е разпознаване на символиката в жестове, състояния, изражения, детайли и тяхното тълкуване в контекста на създаването и построяването на фотоистория. Друга ценна тема и едно от най-големите предизвикателства в сватбената фотография е намирането на баланс между създаването на добра артистична фотография и задоволяването на желанията на клиентите. Практиката, анализът и дискутирането на кадри, даването на “домашни”  също са ключови и изключително ценни за да има качествен напредък в работата на всеки един от курсистите.

Най-добрият съвет, който би дал за човек, който прохожда в тази професия? 

Най-добрият съвет, който мога да дам е да не се вторачват единствено в сватбената фотография, а да се поинтересуват за света на фотографията извън сватбената. История на фотографията може да е подейства изключително обогатяващо и да даде сериозно отражение в развитието и работата на всеки начинаещ фотограф. Също така да се проучват и следят известни съвременни фотографи. И един втори съвет… да търсят критика за своята работа (и внимателно да избират, тези които да критикуват работата им).

Повече информация, относно BECA | Before Creating Academy, можете да откриете на сайта на академията, както и в комуникационните канали като Facebook и Instagram.

Продължете понататък

Интервю

Виктория Терзийска – Величкова: „Смятам, че нашите медици са изключителни професионалисти“ 

MIKA

публикувано

на

от

Виктория Терзийска – Величкова: „Смятам, че нашите медици са изключителни професионалисти“  37

снимка :ПР

Какво е да дадеш нов живот след 40-годишна възраст и забравя ли се така вълнуващият за всички бъдещи майки момент – раждането на детето?  За предизвикателствата и неотменимата лекарска подкрепа по време на бременността, за мястото на родителя във всеки нов момент, в който малчуганите измислят поредната лудория, отглеждането и възпитаването на деца по време на пандемията от COVID-19, разказа харизматичната вокалистка на група „Мастило” Виктория Терзийска – Величкова, звезден гост във второто есенно онлайн издание на „Форум бременност и детско здраве”, организиран от здравния сайт Puls.bg, което се проведе на 31 октомври.

В специално интервю лъчезарната и горда майка на две прекрасни момичета Виктория сподели, че втората й бременност е преминала тежко, но благодарение на професионализма на лекарския екип и неотлъчната помощ на нейните близки, неприятностите от този период вече са се превърнали само в лош спомен.

„Имах много тежка втора бременност, тъй като София ми затисна една артерия на крака и целият ми крак беше синьо-черен. Сутрин и вечер съпругът ми ми биеше инжекции за разреждане на кръвта, за да не направя някой тромб. Непрекъснато ми взимаха кръв, непрекъснато нещо ми правиха. За разлика от първата бременност, която ми мина като песен, втората ми беше много трудна, но пък го преживях. Сега имам две страхотни дъщери и всичко остана в миналото“, разказа пред водещата и главен редактор на Puls.bg Румяна Тасева Вики.

Раждането на дете е изключително съдбоносен момент за всяка жена – магия, която изведнъж променя целия ти светоглед. Лъчезарната певица има радостта да преживее вълшебството не един, а два пъти като и до днес помни всеки един детайл. И двете си дъщери ражда секцио, тъй като по време на първата си бременност с Маргарита, това се налага, поради установяване на ниска плацента. За появата на бял свят на малката София лекарите също избират този вариант, заради специфичната ситуация и високия диоптър на Виктория.

„При мен нормалното раждане не беше възможно нито един от пътите. Маргарита реши да се появи през нощта, когато ние си бяхме съвсем лежерни във вкъщи. Вдигнахме цялата болница на крак и естествено моя лекар. София си беше съвсем планирана“ споделя Виктория, която на 7 август 2019 година посреща в прегръдките си и София.

Децата си избира да роди на родна земя, а за медиците, работещите в сектора на майчиното и детското здравеопазване, е категорична: „Мисля, че са изключителни професионалисти“. Извършва стандартните предродилни консултации както в България, така и в чужбина, където получава възможността да наблюдава тяхната работа.

„Смятам, че нашите лекари са изключително големи професионалисти, много се раздават за това в света да се появи едно здраво бебе. Смятам, че дават всичко от себе си, имайки предвид условията, при които работят“, допълни тя. 

Певицата отправи своите благодарности към лекарите, които ежедневно се грижат за здравето на хората: „Наистина, благодарим Ви мили хора, за това, че се грижите толкова добре за нас. И тук не говоря само за лекарите, говоря и за всички акушерки, за всички сестри, които отделят толкова много внимание на майките“.  

Отглеждането на две малки деца едновременно според Виктория може да бъде описано като непрестанно забавно приключение. „Винаги се случват ситуации, за които никога не си подготвен и реагираш на момента. В момента се опитвам физически да ги опазя и да са здрави. Всичко останало някак си ще го моделираме малко по-нататък. Когато децата са малки, гледам да не ги ограничавам, да не им поставям много граници, да няма много НЕ-та. Затова и вкъщи е непрестанен купон“, разказа тя. А основните ценности, на които ги учи, са спокойствие и доброта, с която да се отнасят към останалите, защото ще им се върне многократно.

Ученето е непрестанен процес, благодарение на който малки, големи и още по-големи стават по-добри и придобиват полезни знания, които по-късно превръщат в част от своя житейски опит. На въпросът „Научи ли нещо ново от децата си?“, певицата отговаря: „Да. Научих се да бъда много търпелива. Преди не бях такава категорично.  Научих се да поставям себе си на последно място и научих, че колкото и клиширано да звучи, трябва да грабиш от момента сега, защото той няма да се повтори повече“. 

Преди време вокалистката на група „Мастило“ създаде и „Маргаритка“ – проект за децата! „Създадох го с идеята да има готино и качествено музикално съдържание за най-малките. Преди да се появи „Маргаритка“ такова нямаше. Създадохме и наши собствени песни, които са авторски, посветени на полезните навици и всъщност благодарение на тези песнички, благодарение на нашите герои Биби, Мими, Маргаритка и Бухалчо, децата се научават малко по-лесно, а не чрез едно непрестанно дуднене, да си мият ръцете, да си мият зъбите, да ходят с желание на детска градина, да уважават по-възрастните хора, да казват извинявай и благодаря“, разказва Виктория.

Друга инициатива е „Приказки без край“, която е насочена към подобряването на болничния престой на децата и по-бързото им възстановяване с помощта на мобилни библиотеки с книжки за всяка възраст и специално обучени аниматори. Тя помага на децата, които са в болници, да се почувстват малко по-добре, като при тях отидат любимите им приказни герои, като се съберат всички деца в болничното заведение и започнат да рисуват, да пеят песни, да си разказват приказки и всъщност да се отделят за малко от всички манипулации, които им правят“.

За финал, водещата и главен редактор на Puls.bg Румяна Тасева попита Вики какво мисли за COVID-19 реалността и влиянието й върху детската психика. „Истината е, че COVID-19 реалността някак си като един похлупак дойде върху децата. Аз смятам, че децата са доста по-адаптивни от нас. Моите деца едва ли осъзнават какво се случва. Малката се роди в COVID-19 годината, но Маргарита вече много ясно знае, че трябва да се пазим. Искрено ги съжалявам, защото на тяхната възраст ние сме си правили какво ли не, а сега те не могат да правят всичко, което им се иска. 

Не могат да отидат на някой детски кът, защото той е затворен. Не могат да се събират с техни близки приятели, заради дистанцията, която трябва да пазят и това според мен ги обърква. Не знам какви хора ще станат. Може би малко по-егоистични и насочени към себе си, което не бих искала да се случва“, категорична е певицата.

Цялото интервю може да гледате ТУК.

„Форум бременност и детско здраве“ се провежда с генералното партньорство на Sensibel Nachtkerzen, Babe Laboratorios, KIN Laboratorios и с подкрепата на Dr. Theiss и Select Asset Management

Медийни партньори са Bulgaria ON AIR, Dnes.bg, Az-jenata, Az-deteto, Tialoto.bg, Новите родители, Mamamia.bg, Bebok.eu, Дневникът на мама и татко, Жената днес, Grazia Online и София играе/Sofia plays.

 

Продължете понататък
Скандал, който свали правителство 48
Кинопреди 4 седмици

Скандал, който свали правителство

Излезе „Лес тъмен“ от Никол Краус, определен от критиката като блестящо постижение 49
Културапреди 4 седмици

Излезе „Лес тъмен“ от Никол Краус, определен от критиката като блестящо постижение

Нова книга изд. ЕРА - "Сапфиреният залив" от Холи Мартин 50
Културапреди 4 седмици

Нова книга изд. ЕРА – “Сапфиреният залив” от Холи Мартин

Популярни актьори се предизвикват със спортни постижения в подкрепа на българското образование 51
Lifestyleпреди 4 седмици

Популярни актьори се предизвикват със спортни постижения в подкрепа на българското образование

„Тити рисува букви“, втора част на първата книга-помагало за деца с дислексия 52
Културапреди 4 седмици

„Тити рисува букви“, втора част на първата книга-помагало за деца с дислексия

БГ родители създадоха рецепти за балансирано хранене за своите деца в инициативата на Нестле България 53
Lifestyleпреди 4 седмици

БГ родители създадоха рецепти за балансирано хранене за своите деца в инициативата на Нестле България

Премиерният японски сериал „Ангели в бяло“ - от 11 април по Bulgaria ON AIR 54
Телевизияпреди 4 седмици

Премиерният японски сериал „Ангели в бяло“ – от 11 април по Bulgaria ON AIR

„Добро момче. Умерено нежно” – пъстър калейдоскоп на живота в първите два романа на Галин Никифоров 55
Литературапреди 4 седмици

„Добро момче. Умерено нежно” – пъстър калейдоскоп на живота в първите два романа на Галин Никифоров

Премиери на „Случаят Пипилоти Мист“ и „Машините са кучки“ на Здрава Каменова и Гергана Димитрова 56
Обществопреди 4 седмици

Премиери на „Случаят Пипилоти Мист“ и „Машините са кучки“ на Здрава Каменова и Гергана Димитрова

CMTEN разкри "Music Box" 57
Премиерапреди 4 седмици

CMTEN разкри “Music Box”

Горещо