Открийте ни и в

Култура

BECA|Before Creating Academy представя Александър Карчински

MIKA

публикувано

на

Александър Карчински, снимка: Мартин Попов

BECA | Before Creating Academy е първият реализиран проект за частна академия по фотография у нас, който си партнира със световноизвестния факултет EFTI – Centro Internacional de Fotografia y Cine в Мадрид. Колаборацията ще даде възможност на курсистите да се запознаят с някои от най-популярните и знаменити преподаватели, които ще се присъединят като гост лектори на академията, а за един от курсистите BECA ще предостави стипендия за безплатно обучение във факултета в Мадрид.

Имаме удоволствието да ви срещнем с Александър Карчински, който е един от водещите лектори в академията в Модул “Сватбена фотография”.

Как се заснема любовта? Как се улавя невидимото?

Заснема се, когато си изградил свое собствено разбиране за това какво представлява любовта, когато си изградил неин образ вътре в себе си. И с помощта на хората, които снимам, изграждаме едно съвместно представяне на това какво е тяхната любов, пречупено през моите разбирания и усещания за нея. Но, за да се бъде всичко това визуално издържано, е нужно фотографските средства да са се превърнали във втора природа. Да боравиш с камерата, със светлината и с композицията става подсъзанателно, като някаква игра. На първо място при мен е това да усещам, да разбера, да осъзная това, което се случва пред очите ми докато фотографирам… и после да се опитам да го снимам и покажа по този начин, по който съм усетил тяхната връзка, както и заобикалящата ги атмосфера в момента на фотографиране. Вероятно всичко това звучи претенциозно и поетично и сложно. И ако ме наблюдава някой отстрани докато фотографирам, може и да не остане с такива впечатления. Може да си каже “Това е поредният сватбен фотограф”. Но аз наистина така тълкувам заснемането на любов.

А как се улавя невидимото? Любовта не е невидима… доста добре се вижда даже. И когато станем свидетели на изразяването на любов между двама, ставаме свидетели на едно чудо… и това ни прави силно впечатление. Въпросът е можем ли да успеем да я фотографираме. Понякога трудно успявам да извадя любовта наяве между двама човека, за да я покажа чрез кадри. Невинаги ми се получава.

снимка: Александър Карчински

Как се правят изобщо първи крачки в заснемането на сватбена фотография? 

Повечето начинаещи сватбени фотографи навлизат в сватбената фотография без да се замислят върху това какво представлява любовта, какво е значението на сватбата, а просто се стремят да покажат “ефектни” снимки. И това е напълно нормално… всеки трябва да почне своя фотографски път от някъде. Има и доста младоженци, които не се вълнуват от фотографията като изкуство и просто искат да имат стандартни снимки за спомен, което също е напълно ок. В единия край на спектъра, има много младоженци, които нямат очаквания, че ще получат фотографски шедьоври, фотографията не им е приоритет и си наемат фотограф просто защото така е прието. И в това няма нищо лошо. В другия край на спектъра са хората, които искат тяхната сватба да е отразена по артистичен начин от определен фотограф, чийто стил харесват и биха искали да се видят през неговите очи и в неговото творчество. И остава една доста голяма група от хора, които са някъде помежду тия два края на спектъра.

Имаш ли свои, лични правила, които следваш, като сватбен фотограф? 

Имам, да. Ако се замисля, сигурно мога да създам един доста дълъг списък. Но едно е основното правило… държа да се уверя, че хората, които снимам, са ме избрали защото наистина харесват моята работа. И са хора, които се вълнуват от артистичното, от авторското. А не просто, защото отнякъде са чули за мен или някой ме е препоръчал.

Как се промениха стиловете в сватбената фотография през годините? 

Сватбената фотография търпи изключително бурно развитие последните деситилетия. Причините за това са страшно много. Масовото навлизане на цифровите апарати преди около 18 години, ниският праг от технически знания, за да се фотографира, поевтинияването на техниката, изобилието от конкуренция сред сватбените фотографи, достъпът до портфолиата на световно известни сватбени фотографи, честосрещани обучения за сватбена фотография в интернет, както и курсове на живо, семинари за сватбени фотография, където може да се обменя опит.

снимка: Александър Карчински

Смяташ ли, че има някакво пренасищане?

Да. Смятам, че стигнахме един етап на пренасищане от сватбена фотография. Хората като че ли вече взеха да се изморяват да гледат сватбени снимки във фейсбук. Преди 5-6 години като че ли имаше някакъв пик и беше модерно и актуално да имаш “разчупени” снимки от сватбата… сега вече доста трудно можеш да задържиш вниманието на аудиторията със снимки, на които има сватбена рокля. Сега в някаква степен е актуално сватбените снимки в световен мащаб да са с ефектна светлина или композиция или поза. Да изглежда бляскаво и луксозно. Като холивудска продукция. Мисля, че ще става все по трудно да останеш в този бизнес на сватбената фотография и вероятно доста колеги ще се пренасочат към някое друго поприще.

А ти? Коя е сватбената фотография, която теб те вълнува? 

Сватбената фотография, която ме вълнува мен е сватбената документалистика. Това е когато, кадрите от една сватба успяват да пресъздадат усещането, атомосферата, духа на една сватба показано през погледа на фотографа. Сигурно и това може да се нарече течение или мода в сватбената фотография… бъдещето ще покаже.

Какво искаш ти да заснемаш? Какво ти търсиш да застане пред обектива ти?

Искам да снимам неща, които ме докосват и вълнуват като човек, да ме карат да чувствам. Искам да показвам фотоистории по такъв начин, който да отключи някакъв спомен, сън или чувство в зрителя и той да се индетифицира на някакво подсъзантелно ниво с това, което вижда. И в същото време да има известна доза абстрактност в кадрите, която да дава свободата на всеки зрител да направи фотографията, която гледа…. Лична/собствена по някакъв начин. Когато една фотография или фотоистория е прекално буквална или предсказуема, тогава зрителят остава безучастен. Фотографията, за да е истинска и дълбока, трябва да задава въпроси, да кара зрителя да се замисли над отговорите на тези въпроси (които могат да бъдат различни за всеки зрител). Това със сватбената фотография е доста трудно, защото сюжетът в една сватбена фотоистория почти винаги е един и същ и реално отговорът на всеки един въпрос, който може да си зададе един зрител е “сватба”.

С какво те спечели фотографията? Как се намерихте? 

Като малък ми харесваха часовете по рисуване и прерисувах доста добре. Но не продължих да се занимавам. В университета избрах компютърна специалност единствено заради това, че изглеждаше перспективно. Фотографията ми пасна като един микс между артистичност и техничарство. В последствие имах късмета, че близки мои приятели от детството работеха като фотожурналисти и те създадоха една среда, която ми позволи да се развивам като фотограф.

снимка: Александър Карчински

Кое е важно за теб да виждат хората в твоите кадри? 

Бих искал да виждат, нещо от себе си в кадрите. Да им проговаря подсъзнателно. Да ги кара да усещат и да се взират продължително.

Като лектор на BECA | Before Creating Academy, кои са ценностите, с които ти строиш твоя модел на обучение? 

Доста са и различни като аспекти. На първо място в тези ценности е стремежа към показване на истината (по начина, по който я усеща автора). На второ е това да е смислена фотография, фотография със замисъл. Също така обръщаме внимание на етиката в самия процес на заснемане и представяне на фотографията. Друг важен аспект е разпознаване на символиката в жестове, състояния, изражения, детайли и тяхното тълкуване в контекста на създаването и построяването на фотоистория. Друга ценна тема и едно от най-големите предизвикателства в сватбената фотография е намирането на баланс между създаването на добра артистична фотография и задоволяването на желанията на клиентите. Практиката, анализът и дискутирането на кадри, даването на “домашни”  също са ключови и изключително ценни за да има качествен напредък в работата на всеки един от курсистите.

Най-добрият съвет, който би дал за човек, който прохожда в тази професия? 

Най-добрият съвет, който мога да дам е да не се вторачват единствено в сватбената фотография, а да се поинтересуват за света на фотографията извън сватбената. История на фотографията може да е подейства изключително обогатяващо и да даде сериозно отражение в развитието и работата на всеки начинаещ фотограф. Също така да се проучват и следят известни съвременни фотографи. И един втори съвет… да търсят критика за своята работа (и внимателно да избират, тези които да критикуват работата им).

Повече информация, относно BECA | Before Creating Academy, можете да откриете на сайта на академията, както и в комуникационните канали като Facebook и Instagram.

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Култура

Нова книга в каталога на Книгомания разкрива 150 тайни на безкрайността

MIKA

публикувано

на

от

Какво е общото между мандалите за оцветяване, лабиринта, компаса, Соломоновия възел и картината „Викът“ на Мунк? Именно концепцията за безкрайността.

Безкрайността като концепция, нейното специфично значение в различните полета на научно изследване, както и реалните ѝ приложения с течение на времето са се превърнали в истинска загадка. И то не само в една. Колкото по-надълбоко навлизаме в дадена област и се опитваме да разберем смисъла на безкрайното и безграничното, толкова повече въпроси повдига то пред нас, на които не можем да намерим отговор. Дори основният смисъл на този термин, свързан с научни дисциплини като физика, математика, астрономия, астрология или химия, създава доста прегради пред любознателния читател, твърдо решен да открие точно какво означава в дадения контекст безкрайността.

Схващането за безкрайното като нещо концептуално велико, несравнимо, вечно, което не се измерва с числа и което е преди всичко идея, а може би съвкупност от идеи, ни доближава до истинското познание за необозримия характер на безкрайността.

Още от древността представите за безкрайността са били изучавани от емблематични фигури в областта на науката на древна Гърция и Рим като Парменид и Зенон, Архимед и Питагор, но преди всичко Аристотел. Последният ни е оставил своите размисли по този въпрос, записани през 350 г. пр.Хр., с което без съмнение се е превърнал в един от създателите на концепция, разработена по-късно от други учени и лежаща в основата на нашите днешни разбирания за безкрайността.

Не можем да не споменем и Георг Кантор, който предизвиква истинска революция в дефинирането на безкрайността. В края на ХІХ век той формулира едно изглеждащо днес тривиално твърдение, което по негово време предизвиква бурни дебати: че цялото е по-голямо от която и да било негова част.

Луксозното издание на издателство Книгомания „150 разгадани тайни на безкрайността“ в 320 страници анализира различни гледни точки на това понятие според природните науки, математиката, изкуството, технологиите, философията и символите. Представените обяснения са полезни за демистификацията на това абстрактно и трудно за разбиране понятие. Тези 150 загадки вече са разгадани кодове, обяснени процеси, направени сравнения, разкрити тайни, изведени заключения и намерени решения на изглеждащата на пръв поглед неразрешима енигма, каквато за повечето от нас е безкрайността. Ето няколко примера:

  • Природни науки: Смъртта на 31-годишната Хенриета Лакс (през 1951 г.) от тумор на матката не слага край на съществуването й. Лекарят й Джордж Гай взема проба от тумора и създава от нея първата развиваща се без прекъсване култура от човешки клетки. Така се създава първата „безсмъртна“ потомствена линия човешки клетки, известни днес като HeLa (първите срички от името на пациентката). Така Хенриета Лакс остава в историята на развитието на медицината и човечеството.
  • Математика: Американският математик Едуард Кеснер измисля числото googol – 1 със сто нули или 10 на степен 100 (10100). Макар да няма практическо значение в математиката, то олицетворява идеята за невъобразимо голямо число и безкрайността. Приликата в произношението на това число и популярната интернет търсачка не е случайно – компанията подсказва за намерението си да обедини безкрайно голям брой страници.
  • Технологии: Генетиците смятат, че теломерите, окончанията на хромозомите, които ги предпазват от увреждане, са часовниците, които отмерват възрастта на човешкото тяло. Учени от „Сиера Сайънсис“ в сътрудничество с „ТА Сайънсис“, „Герон корпорейшън“, „ФизиоЕйдж“ и Испанския национален център за ракови изследвания откриват естествената субстанция ТА-65, която е в състояние да активизира гена, отговорен за нивото на теломераза в организма. По-високите нива на този ензим ще удължават теломерите на човешките клетки, което пък ще забавя и дори ще спира процеса на стареене. Така един ден митът за вечната младост може да стане действителност.
  • Изкуство: Спираловидното стълбище на Ватиканския музей е едно от най-красивите и най-фотографираните в света. Конструкцията мъ създава илюзия за окото – човек не може да разбере защо изкачващите се никога не кръстосват пътищата си със слизащите по него. Визуалният ефект е поразителен – при едновременно движение нагоре и надолу се създава впечатление за безкрайност. Тази структира напомня и за двойната спирала на ДНК – символ на живота.
  • Философия: Френският философ Рене Декарт (1596–1650) смята, че безкрайността е наложена от природата, която е по-висша от човешката, и е безкрайна. Той тълкува, че съществуването на безкрайността потвърждава съществуването на Бог.
  • Символи: Гръцката дума лабиринт (λαβύρινθος – лабюринтос) означава път, състоящ се от улици и пресечки със сложна и трудна за разгадаване схема, чийто план може да варира до безкрайност, особено в случая с лабиринтите от типа коренища с техните безкрайни разклонения. Тази разновидност на лабиринта няма център, нито периферия, нито изход, а маршрутите през него са взаимосвързани.

Думата „мандала“ пък е от санскрит и означава „свещен или магичен кръг“. Това е концентрична симетрична фигура, в която всички елементи са на равно разстояние помежду си и са подчинени на една точка. През вековете фигурата е използвана за медитация и молитва, както и за средство за диагностициране и наблюдение на някои психологични отклонения. Юнг открива, че в психиатрията рисуването на мандали внасят ред и спокойствие в душата на пациентите, водят до овладяване на стреса и тревожността. Учени в областта на образованието пък установяват, че мандалите развиват интуицията, креативността и изразяването на чувствата.

Продължете понататък

Култура

Viasat History с фокус върху жените за 8-ми март

MIKA

публикувано

на

от

Проф. Бетани Хюз, снимка: Viasat History

Международният ден на жената е дата, която чества социалните, културни и политически постижения на жените и започва да се отбелязва след Втората световна война, като ООН я чества от 1975 г. насам. Тази година Viasat History ще отбележи 8-ми март с два нови документални филма на самата дата – в понеделник: „Загадката на костите: Революция на половете“ и „Жените, които се бореха с Хитлер“.

Още преди това, обаче, от 1-ви март – всеки делничен ден от 13:25 часа с повторение в събота преди празника от 11:10 часа в ефира на Viasat History се завръща една от най-харизматичните водещи на ТВ канала – Проф. Бетани Хюз с поредицата си „Нил: 5000 години история“.

В последните 25 години, Проф. Хюз се посвещава на това да разказва за миналото с обаяние. Специалист по древна и средновековна история и култура, тя посещава най-великите и най-необикновени паметници на Египет. Следвайки пътя на древните египтяни, Бетани пътува с няколко лодки (традиционни и модерни), спирайки на най-знаковите, впечатляващи и важни забележителности и разказва изумителни, мрачни и изненадващи истории на тази велика империя.

„Нил: 5000 години история“ – с праймтайм повторение на 29, 30 и 31 март от 21:00 часа – е част от рубриката на Viasat History „Тайните на Египет“, която обединява всяка делнична вечер от 21:00 часа през целия март знакови поредици като „Пирамидите: Разгадаване на мистерията“, „Египетски загадки“, „Тайните на египетските пирамиди“, „Да разгадаеш Сахара“ и „Изгубената египетска пирамида“. Не пропускайте това!

Ловуващи мъже, уседнали жени – това е праисторическият шаблон, който всички имаме в главите си. Специалната премиера от 23:05 на 8 март, понеделник„Загадката на костите: Революция на половете“ прави нови разкрития за историческата истина с помощта на научни методи, ползвани в криминалистиката.

Мъжът-ловец дълго време е бил смятан за глава на семейството и връх на обществената йерархия от самото начало на човешката история. Съвременните изследователи обаче не са напълно съгласни.

С помощта на тази теория ранните археолози от 19-ти и 20-ти век просто са затвърдили по тяхно време идеята за обществения ред като “естествен”, но не всички следващи открития се вписват в тази картина. Все повече и повече погрешни тълкувания излизат наяве. Научни методи, обикновено използвани в криминалистиката, помагат на изследователите от цял свят да се ориентират по-правилно.

На 8-ми март от 22:00 часа ще дебютира и „Жените, които се бореха с Хитлер“.  Можем да ги открием сред всички социални прослойки. Бивши примерни гражданки на Третия райх, група немски жени се превръщат в бойци на съпротивата и се борят с нацизма с всички сили въпреки страховитото насилие в нацистка Германия и ужасяващото Гестапо.

Живеейки в постоянна несигурност и риск да бъдат изобличени от съседи или роднини, те предават поверителна информация, разпространяват антинацистки листовки и спасяват евреи от депортиране. Когато ги арестуват, биват затваряни, депортирани и дори екзекутирани.

След 1945 г. въпреки смелите им дела тези жени са забравени. Сега някои от тези героини обаче излизат от сенките. Сред тях са служителката на министерството на пропагандата Либертас Шулце-Бойсен, журналистката Рут Андреас-Фридрик и студентката Софи Шол.

Повторение в събота, 13 март, от 11:40 часа.

Viasat History съживява историята с увличащи документални предавания, един свеж и модерен поглед към историята. Каналът отвежда зрителите на пътешествие през времето с интелектуални и задълбочени програми, които едновременно развличат и провокират умовете им. Фокусът пада върху европейската история, като разкрива тайни от миналото и обяснява как то ни определя днес. За пълната програма следете www.viasathistor.bg

Продължете понататък

No Banner to display

Горещо