Открийте ни и в

Галерия

 Почит (hommage) към майсторите на фотография

MIKA

публикувано

на

Изложба на студенти от бакалавърска програма „Фотография“ на Нов български университет

От 19 юни до 17 юли 2020 г. в Галерия Сердика почитателите на фотографията могат да видят изложбата „Почит (hommage) към майсторите на фотографията“, в която студентите от бакалавърска програма „Фотография“ на Нов български университет (НБУ) ще покажат своята реакция и чувствителност към творчеството на над 20 световно известни фотографи. Куратор на експозицията е д-р Лиляна Караджова.

Студентите на НБУ демонстрират своето уважение към майсторите на фотографията, чиято висока проява се открива във френското hommage, което на български превеждаме като „почит“. Етимологично думата препраща към средновековна Франция, където hommage се употребява, за да означи преданост към феодала. В този дух на величаене и самоотрицание, омажите във фотографията заявяват почит към значима личност, но носят и двузначност. Те внушават дързостта, че историческите идеи и образи могат да бъдат интерпретирани и подлежат на развитие. Показват, че известни творби могат да бъдат преосмисляни в друга светлина и гледна точка, на различно място и с нови действащи лица.

Омажите позволяват на младите автори да скъсят дистанцията към големите учители, да влязат в имагинерен диалог с тях, да ги превърнат в свои въображаеми колеги и творчески спътници. Историята на фотографията е представена като жива съвкупност от процеси и явления, чиито участници очакват нашия творчески коментар.

Посетителите на Галерия Сердика ще открият цитати към декадентското ежедневие на фотографа от XIX век Анри ле Сек, към класическите портрети на Ървинг Пен, поетиката на ежедневието на Йозеф Судек, метафоричните снимки на Имоджен Кънингам, неподправения хумор на Робер Даоно, неконвенционалните Дуен Мичълс и Юрген Клауке, личните преживявания на Нан Голдин.

Чернобелите фотографии в Галерия Сердика полагат мост към майсторите в близки до техните изразни средства, а няколко цветни графични интерпретации настоявят, че тяхното място е в езика на настоящето. Удоволствието от откриването на цитатите в изложбата е оставено на самите посетители, които могат многократно да изпитат приятната изненада на отгатването. Тези, които желаят ще могат да проверят своите предположения, разгръщайки кратък каталог на цитатите.

Галерия „Сердика“ се намира на Женски пазар на ъгъла на бул. Стефан Стамболов и ул. Лозенград. „Пазари Възраждане“ ЕАД е общинското дружество, което стопанисва Женски пазар. 

MIKA e онлайн списание за музика и лайфстайл, което отразява най-новото в музикалния свят както от страната, така и от чужбина. Таргета на списанието са активните хора (18-40 години), които се интересуват от музикални събития и градския начин на живот.

Продължете понататък

Галерия

„Реално и магично. Илюстрацията в творчеството на Дечко Узунов“ – откриване на изложбата е на 30 септември

MIKA

публикувано

на

от

Богатото и разнообразно творчество на Дечко Узунов е изследвано и представяно чрез не една изложба и публикации през годините, но въпреки това не всичко, създадено от него, е добре познато на публиката. На 30 септември, сряда от 18:00 ч. в галерия „Дечко Узунов“, филиал на СГХГ ще бъде открита изложбата „Реално и магично. Илюстрацията в творчеството на Дечко Узунов“.

Живял почти девет десетилетия, художникът оставя наследството, което свидетелства за стремежa му към познаване на различни материални и духовни „светове“. Един от тях е този на книгата. Узунов като мнозина други художници от този период отделя немалко време да изследва връзката слово–образ. Този процес започва още преди да постъпи в Художествено-индустриалното училище (ХИУ) в София (1919 г.) и продължава до края на живота му с различна степен на интерес. Работата му в посока създаване на произведения за печатни издания се увеличава след приключване на подготовката му в Художествената академия в Мюнхен (1922–1923).

Престоят в чужбина му дава възможност да общува с водещи чуждестранни и български творци не само в областта на изобразителното изкуство, но и с такива от света на литературата. Завърнал се у нас, Узунов разширява кръга от писатели, с които общува, и постепенно се превръща в един от предпочитаните художници, които подготвят корици, илюстрации към книги и портретни скици, на и за автори като: Светослав Минков, Никола Фурнаджиев, Йордан Стубел, Чавдар Мутафов, Ангел Каралийчев, Чичо Стоян (Стоян Попов), Йордан Кюранов, Атанас Душков, Славчо Красински, Димитър Пантелеев, Емилиян Станев, Николай Зидаров, Павел Матев и не на последно място Ален Боске.

В настоящата изложба, подредена в ХГ „Дечко Узунов“, се прави опит за първи път след ретроспективната изложба, посветена на стогодишнината от рождението на художника от края на ХХ в., да се представят както оригинални илюстрации, така и такива, останали само между страниците на печатните издания. В изложбата може да се види една от малкото на брой ранни илюстрации, запазени във фонда на галерията. Тя е създадена около 1922 г. и представлява неотпечатан образ към стихосбирката на Николай Лилиев „Лунни петна“. Останалите творби са от периода 40-те – 60-те години на ХХ в. Сред тях има различни варианти на илюстрации към някои от познатите и обичани приказки на Емилиян Станев „Бодливият трън“, Ангел Каралийчев „Житената питка“ и Николай Зидаров „Героична Куба“.

Портретните скици, създадени от Узунов на над 20 писатели, в изложбата са включени като репродукции от литературния сборник „Пет години“, посмъртната стихосбирка на Димчо Дебелянов „Стихотворения“, сборника за деца „Пауново перо“, книгата на Ханс Еверс „Из дневника на едно портокалово дърво“ и тази на Юджийн О’Нийл „Човекът на милионите“, тъй като оригиналите не са се запазили.

В експозицията са представени в оригинал част от книгите, илюстровани от Дечко Узунов в различни периоди на творчеството му.

Произведенията в изложбата са част от колекцията на ХГ „Дечко Узунов“ и Национален литературен музей. Книгите за експозицията са предоставени от Национална библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, Столична библиотека и колекция „Тони Николов“.

Продължете понататък

Галерия

Георги Ружев представя “A temple less sweet” във водната кула

MIKA

публикувано

на

от

Галерия +359  отбелязва 30 години от първата художествена изява на известният визуален артист с еклектичен спектакъл за всички сетива

Най-новият проект на известния художник Георги Ружев ще бъде представен в едно от най-динамично развиващите се пространства за съвременно изкуство в София – Галерия +359,улица “Галичица 21” кв. Лозенец.
Верен на себе си, авторът е подготвил експлозивен коктейл за всички сетива. Изложбата включва видео инсталации, авторска музика, широкоформатни принт инсталации и картини, които изграждат неговия “не чак толкова сладък храм”.

“В своята почти 30 годишна практика на визуален артист Георги Ружев е установил една ясно разпознаваема територия на образи, които не описват света, а го създават наново.”  пише в представянето си артистичният директор на Галерията Ирина Баткова.

Тя определя творчеството на Жоро Ружев като калейдоскопичната лавина от образи, запечатали не просто определени сюрреалистични моменти от истории, а целите истории, които ни потапят в свят едновременно познат и непознат, фрагмент от някакво паралелно съществуване.
Важна част от работата на Георги Ружев е фокусирана в музиката, която той композира за всеки един от проектите си.  Тя е създадена с помощта на стари синтезатори и музикални инструменти, а за видеата е използвана отдавна излязла от производство аналогова техника. Този специфичен подход към изграждане на цялостна перформативна среда, съставена от звук и образ, е характерен за Ружев още от средата на 90 години, когато работата му беше съвсем новаторска за българската арт сцена.

Във всяка изложба лицето на автора се появява в разнообразни сюжети, но образът му не е константен – той се превъплъщава в личности от различни социални, религиозни и политически полета, генерирали днешните поп културни икони. Този акт не е част от дискусията, свързана с кризата на самоидентификацията на съвременния човек, а е декларация, че творецът има привилегията да бъде този, който той сам реши.
Дисекцията на видимото в последния проект на Георги Ружев не се опитва да намери „истината“ за света,  той очертава параметрите на невъзможността да се конституира тази „истина“. Защото разбирането на света е на границата между физическото съществуване и обремененото от образователни, културни и политически модели, сетивно възприятие на това съществуване. „A temple less sweet“ създава измерение, в което тези модели нямат място, а историите са без начало и край и се развиват неограничено в пространството и времето.

Изложбата ще бъде експонирана в пространството на Водната кула в Лозенец от от 17 часа на 17.09 до 17.10 2020.

Продължете понататък
Културапреди 13 часа

Литературен маршрут за Николай Лилиев

Културапреди 13 часа

„48-те закона на властта” от Робърт Грийн – наръчник за изкуството на манипулацията

Галерияпреди 14 часа

„Реално и магично. Илюстрацията в творчеството на Дечко Узунов“ – откриване на изложбата е на 30 септември

Обществопреди 15 часа

Операция „Златна треска“ по Viasat History

Кинопреди 16 часа

„Последното пътуване на викингите“ по Viasat History

Tехнологиипреди 16 часа

Пет често срещани риска за сигурността на данните, на които Brother препоръчва да обърнете внимание

Културапреди 17 часа

„Христо Стоичков. Историята“ с английско и испанско издание

Културапреди 17 часа

Грандиозен галаконцерт по случай ХХ Юбилеен майсторски клас на Райна Кабаиванска в НБУ

Lifestyleпреди 17 часа

Как да третираме следоперативните белези?

Lifestyleпреди 18 часа

Bridgestone Blizzak LM005 оцененa като най-добра в класа си в теста за зимни гуми ADAC 2020

Горещо