Connect with us

Култура

„Кармина Бурана” и „Болеро” от балет „Арабеск”

Avatar

Публикувано

на

снимка: ПР

Балет „Арабеск” представя двa от най-успешните си спектакъла – „Кармина Бурана” и  „Болеро“ – станали визитна картичка на балет „Арабеск” . Изборът  не е случаен. Тези спектакли са любими не само на българската публика, но взривяват аплодисменти на многобройни световни сцени.

CARMINA BURANA

Музика: Карл Орф

Хореография: Боряна Сечанова

Advertisement

Художник на костюмите: Цветанка Петкова-Стойнова

„Кармина Бурана” на Карл Орф e представена пред публика за пръв път на 8 юни 1937 г. във Франкфурт. Произведението има огромен успех, а композиторът му, останал неизвестен до 40-годишната си възраст, изведнъж придобива световна слава.

За българската публика концертната версия на „Кармина Бурана” не представлява ново и непознато явление. В репертоара на балет „Арабеск” има вече две сценични версии на ораторията – от 1972 г. на италианския хореограф Хуан Корели и от 1988 г. на големия български хореограф и дългогодишен директор на балет „Арабеск” Маргарита Арнаудова, съвместно с Пловдивската опера.

„Кармина Бурана” с хореографията на Боряна Сечанова, е поставена специално за турнето на Балет „Арабеск” в САЩ, където изправя на крака четири хилядните задокеански зали със своето изпълнение.

Сега публиката може да види блестящото изпълнение на танцьорите, които с цялото богатство на своята съвременна чувствителност улавят с телата си ироничността на ситуацията, в която човекът живее с вярата, че е господар на живота си, докато е направляван и манипулиран от прищевките на Съдбата – Съдбата, която ту издига, ту убива, утешава с напразни надежди и върти колелото на човешкия живот

Advertisement

Ироничното и закачливо на пръв поглед е настроението, което носи хореографията на Боряна Сечанова. Над тази привидна лековатост и ироничност, която срещаме както в стиховете от средновековния сборник, които вдъхновяват Карл Орф да създаде произведението си „Кармина Бурана”, така и в интерпретацията представена от балет „Арабеск” , надделява мотивът за неумолимостта на Съдбата. Тя е тази, която властва над човешкия живот, направлява нашите действия, играе си с хората.

Изкусната хореография, която подчертава ироничността на средновековните текстовете, отразена и в музиката на Карл Орф, колоритността на костюмите и професионалното изпълнение правят спектакъла едно наистина великолепно изживяване .

БОЛЕРО

Музика: Морис Равел

Хореография: Маргарита Арнаудова

Advertisement

Художник на костюмите: Мария Трендафилова

Във втората част от вечерта публиката ще може да се наслади на невероятните  ритми в музиката на Морис Равел  и на изпълнението на артистите от балет „Арабеск” в спектакъла „Болеро”.

снимка: ПР

„Болеро” е един от емблематичните спектакли на балет „Арабеск” , останали в наследство от голямата хореографка и директор на трупата Маргарита Арнаудова. Той неизменно присъства в репертоара на трупата, когато „Арабеск” гостува със свои програми не само в страната, но и почти във всички задгранични турнета. Спектакълът е поставен за пръв път през 1987 г

„Болеро” носи силно изразена програмност и впечатляваща атмосфера, където балетното движение е стилизирано в ритъма на испанския танц. Заслуга за експресивната колоритност на танца има и  полифоничността в хореографията на Маргарита Арнаудова.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement